Gittiamo Posted February 7, 2020 Posted February 7, 2020 Noen som har bytta selve fellefestet på Åsnes ski? (FYI. Påse at hullet er fritt for voks før du setter på feller). Fikk to nye fester av Åsnes. Har antagelig bare mista en lille delen av det ene festet men er vel like greit å bytte begge delene. Men bør man sette på den største plata først? Skal det limes? Tips og triks jeg bør ta med? Sånn til opplysning så er jeg ikke akkurat noen tålmodig sjel... Quote
AmundJS Posted February 7, 2020 Posted February 7, 2020 Rens med rødsprit og bruk tokomponent lim som tåler kulde og fukt, var den beskjeden e fikk. 1 Quote
Omnilite Posted February 7, 2020 Posted February 7, 2020 (edited) Du bør bytte hele festet ikke bare den ene delen. Vask med rødsprit og lim med 2-komponent som beskrevet over. Gni limen godt inn mot treverket i hullet i skien. Gjør tiltak for at ikke lim kommer inn i sporet der festet i fellen skal sitte. VIKTIG: PASS PÅ AT DU SETTER INN FELLEFESTET RETT VEI! Mest sannsylig er fellefestet "høyere" enn skien, slik at du kanskje må file/slipe av festet litt etter limet er tørket for å få det til å flukte med skien. Det er den siden som peker mot høyre på de øverste 2 delene på bildet ditt du kan eventuelt slipe av. Når jeg byttet feste satte jeg fellefestet flush mot sålen og slipte på oversiden av skien (det funket så det må ha blitt riktig). Prøvemonter festet og sett på fellen før du til slutt limer når du er sikker på at det blir riktig. Edited February 7, 2020 by Omnilite 1 Quote
Terka Posted February 7, 2020 Posted February 7, 2020 3 minutter siden, Omnilite skrev: VIKTIG: PASS PÅ AT DU SETTER INN FELLEFESTET RETT VEI! Mest sannsylig er fellefestet "høyere" enn skien, slik at du kanskje må file/slipe av festet litt etter limet er tørket for å få det til å flukte med skien. Det er den siden som peker mot høyre på de øverste 2 delene på bildet ditt du kan eventuelt slipe av. Og da skal øvre kant på samme to deler peke bakover? 1 Quote
Omnilite Posted February 7, 2020 Posted February 7, 2020 Den siden som den svarte dingsen peker på skal være frem og på undersiden av skien så vidt jeg kan se. Ser du på festet som er i skien fra undersiden av skien. Ser du at sporet til fellen ikker er "midt i", det er litt mer trukket bakover. Sammenligner du det på det nye, så ser du orienteringen. 1 1 Quote
Gittiamo Posted February 11, 2020 Author Posted February 11, 2020 (edited) Da er det fiks ferdig i orden. Uten noe stress hos meg. Alt fra tokomponent lim til dremel og slegge ble brukt 👍 Edited February 11, 2020 by Gittiamo 2 Quote
+Bugten Posted February 19, 2020 Posted February 19, 2020 Godt jobba ! .. men manglar ikkje plata på toppen ? 🤔 Quote
Gittiamo Posted February 19, 2020 Author Posted February 19, 2020 14 minutter siden, Bugten skrev: Godt jobba ! .. men manglar ikkje plata på toppen ? 🤔 Jo men det er bare en pyntedings. Den har ingen reell funksjon. Quote
Recommended Posts