Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Polar Enduranance 3 telt


AmundJS

Anbefalte innlegg

Det finnes drøssevis av tråder allerede om akkurat dette, men siden det er så lite info om det ene av mine 3 valg så håper e på å få litt info her. 

Hittil på vinterturer har e brukt Bergans Wiglo LT4, som har vært fantastisk sett bort ifra poledancinga og mengden snø du drasser med deg når stanga ska inn/ut av telt ved leir opp/ned. Så nytt vintertelt blir det. Er på utkikk etter et 3-person telt (2 stk + bagasje) har sett meg ut følgende:

Hilleberg Keron 3GT

Helsport Spitsbergen X-trem 3

Fjellreven Polar Enduranance 3

Keron og Spitsbergen har e funnet mengder av info om her på forumet, så dem blir ikke hovedfokus her i denne tråden men Fjellreven Polar Enduranance 3 er det svært lite info om. Vektmessig så ligger Polar Enduranance midt imellom Keron og Spitsbergen, til tross for at det er 2 sett stenger. Litt mindre telt, kun ett yttertelt, smalere i fotenden og lavere enn begge de to andre. Men plass nokk tenker e. Om været på en tur er meldt bra nokk, og turen er kort nokk så kan en fint droppe ene stangsette i fjellreven teltet, dermed må vel det bli det desidert letteste av de 3 men enda sterkt nokk for sammenligning med andre ekstremtelt, eller tar e feil? 

Mitt spørsmål er: er det noen her på forumet som har solid erfaring angående Fjellreven Polar Enduranance 3? Er det et ekstrem telt verdt prisen? Eller enda bedre, noen her med erfaring på både fjellreven sitt og Hilleberg eller Helsport sitt og som kan si noe om kvalitetsforskjellene på både duk og barduner, stenger og generelt?

Har tidligere prøvd både Keron 4GT og Spitsbergen Pro 4, da påsydd stormmatter. Likte veldig godt de to teltene. Det e ser på som ulempen med de to andre teltene er:

Keron: uten stormmatter, kanskje det svakeste av de tre i vind? Tar e feil?

Spitsbergen X-TREM: vekta. 

Greit nokk, teltet skal fraktes i pulk hovedsakelig, så vekt er ikke SÅ viktig, men om e kan spare halvkilo til kiloen bare på telt, så er det fristende. For selv om vekt ikke er like stort fokus i pulk som sekk så er det jo enda viktig. Spesielt med tanke på at de 5-6 kiloene blir plassert på toppen av det hele. Dermed får det en litt annen virkning på pulken enn om dem hadde vært i bunn.

En annen grunn til at e ser på Fjellreven sitt er at e kommer til å kjøpe meg 3-sesong telt også en gang om ikke alt for lenge. Da mest sannsynlig Abisko Enduranance 3, det har da samme dimensjoner som polar Enduranance og dermed kan stenger og innertelt brukes om hverandre på de to teltene om været er greit nokk, så kan e holde teltvekt på minimum.

Om svara til mine spørsmål er svart på i en annen tråd så lenk gjerne til! Fant to andre tråder angående Fjellreven Polar Enduranance 3 men ingen av dem sa noe særlig om det versus de to andre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
37 minutter siden, AmundJS skrev:

Keron: uten stormmatter, kanskje det svakeste av de tre i vind? Tar e feil?

Det er en grunn til at Keron ikke har stormmatter, og det er at man ikke trenger det.

Keron er det desidert mest brukte teltet på polarekspedisjoner, og har vært produsert siden 1980, og hele tiden uten stormmatter, så det er trygt å si at Keron er velprøvd.

Den største ulempen som jeg ser det med Keron (jeg har 2 av de) er vekten, det er snakk om ett ganske tungt telt, men det er også snakk om ett telt som varer og varer, det er gjennom solid.

Dersom du vil ha ett lettere telt kan du ta en kikk på Kaitum.

Den store fordelen Keron, Kaitum og Spitsbergen har i forhold til Polar Enduranance 3 er at de tre første teltene har rette endevegger i begge ender av innerteltet og fortelt i begge ender, mens Polar Enduranance 3 kun har rett endevegg ipå den ene siden, og kun ett fortelt. Sånn sett er Polar Enduranance 3 mer sammenlignbart med Hillerberg Nammatj 3 GT og Helsport Fjelleheimen Extrem Camp 3. Plassfølelsen i telt med rette endevegger er mye større enn i tunneltelt hvor den ene veggen skråner ned mot bakken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i tvil om at Keron er sterkt nokk. Var ikke slik det var ment. Men med tanke på at Spitsbergen har slike bardunfester på midten av duken også. I tillegg til på stangledda så blir den strammere i duken. Polar Enduranance har jo 2 sett DAC stenger så det skal KRAFTIG vind til før dem knekker. Men Keron er et steinsolid telt, det er det ikke tvil om. Stormmatter ser e på som et "must", så blir det Keron eller kaitum eller nammatj så må det sys på stormmatter. En av mine planer for vintern er å teste ut telt uten innertelt, men da MÅ det være stormmatter for å minimere risiko for snøføyke inn i telt. 

Skrå vegger i telt kan e fint leve med. Så ja, kanskje e heller ska se på Nammatj GT og Fjellheimen Extreme istedenfor Keron og Spitsbergen 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AmundJS skrev:

 Polar Enduranance har jo 2 sett DAC stenger så det skal KRAFTIG vind til før dem knekker.

Alle Hillebergtelt i Red og Black Label serien har stangkanaler med plass til 2 stenger :)
Man må bare kjøpe de separat. Greit å slippe å betale ekstra for teltstenger mange ikke vil bruke?
Trenger man så kjøper man.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tubbs skrev:

Alle Hillebergtelt i Red og Black Label serien har stangkanaler med plass til 2 stenger :)
Man må bare kjøpe de separat. Greit å slippe å betale ekstra for teltstenger mange ikke vil bruke?
Trenger man så kjøper man.

Sant nokk. Godt poeng. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.