Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane - trekanten eller Hjerkinn og sørover?


varmtvann

Anbefalte innlegg

Har fire dager 19.-22. september som jeg tenkte jeg skulle bruke i Rondane. Har ikke lyst på alt for lange dagsetapper da jeg har lyst til å bruke litt tid på fotografering underveis. Vurderer enten trekanten eller å starte fra Hjerkinn og gå sørøver. Er det noen bestemte fordeler/ulemper med de to alternativene? Jeg telter så innretning på dagsetapper er fleksibelt. Tenker i utgangspunktet at jeg tar nattoget til og fra Oslo så jeg får fire fulle dager. Jeg lurte også på om det er enkelt å finne vann underveis? Ser litt tørt ut noen steder på kartet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig syntes jeg strekningene mellom Grimsdalshytta, Dørålseter og Bjørhollia er de fineste, og dermed ville jeg valgt å gå fra Hjerkinn og inkludert Bjørnhollia. Illmannsdalen mellom Bjørnhollia og Rondsvassbu syntes jeg var litt kjedelig, men kanskje jeg bare var litt lei av å gå. 

Jeg tok 8-toget fra Oslo og var fremme på Grimsdalshytta kl 16-17, men starter du tidligere kan du telte i Haverdalen hvis det frister med noen ekstra km. Hadde en kollega som teltet ved Skranglehaugan ved Dørålseter og har selv teltet ved Bergedalstjønnin. Har du en liter eller to med vann i sekken så er det ikke noe problem å få fylt på underveis. Er vel maks 6-7 timer mellom hver hytte, og det er alltid et vann/bekk/elv å finne på veien. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Julie_G skrev:

Personlig syntes jeg strekningene mellom Grimsdalshytta, Dørålseter og Bjørhollia er de fineste, og dermed ville jeg valgt å gå fra Hjerkinn og inkludert Bjørnhollia. Illmannsdalen mellom Bjørnhollia og Rondsvassbu syntes jeg var litt kjedelig, men kanskje jeg bare var litt lei av å gå. 

Jeg tok 8-toget fra Oslo og var fremme på Grimsdalshytta kl 16-17, men starter du tidligere kan du telte i Haverdalen hvis det frister med noen ekstra km. Hadde en kollega som teltet ved Skranglehaugan ved Dørålseter og har selv teltet ved Bergedalstjønnin. Har du en liter eller to med vann i sekken så er det ikke noe problem å få fylt på underveis. Er vel maks 6-7 timer mellom hver hytte, og det er alltid et vann/bekk/elv å finne på veien. 

Tusen takk :) kjempenyttige tips. Supert at det er uproblematisk med vann. 

Basert på det du sier, høres jo Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Bjørhollia - Rondvassbu veldig fint ut. Er det langt for fire dager, tror du?

Avsluttet du ved Rondvassbu? Hvordan kom du deg derfra til Otta? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, varmtvann skrev:

Tusen takk :) kjempenyttige tips. Supert at det er uproblematisk med vann. 

Basert på det du sier, høres jo Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Bjørhollia - Rondvassbu veldig fint ut. Er det langt for fire dager, tror du?

Avsluttet du ved Rondvassbu? Hvordan kom du deg derfra til Otta? 

Hvordan du vil gjøre det kommer ann på hvor mange timer du maks ønsker å gå i løpet av dagen.

Sånn ca. tidsbruk tatt fra hodet:
Hjerkinn (4-5 timer) Grimsdalshytta  (6 timer) Dørålseter (6-7 timer) Bjørhollia (4-5 timer) Rondvassbu (1.5 timer) Spranget

Forslag: Dag 1 til Grimsdalshytta, Dag 2 til Dørålseter, Dag 3 til Bjørnhollia, Dag 4 til Spranget med en tur innom Rondvassbu
Da jeg gikk gjorde jeg det slik: Dag 1 til Grimsdalshytta, Dag 2 til Bergedalstjønnin, Dag 3 til Rondvassbu

Det går buss fra Spranget til Otta, men vet ikke hvor sent den går på dagen eller hvor langt ut i September. Taxi er alltids en løsning dersom det ikke går buss.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.