Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped eller mammut


jso

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bestilte disse underlagene, og lurer på om det er noen fantastisk god grunn til å beholde exped-underlaget fremfor mammut-underlaget.

https://www.fjellsport.no/exped-synmat-xp-7-lw.html?utm_medium=cpc&utm_source=prisjakt.no

https://www.fjellsport.no/mammut-kompakt-pump-mat-plus-dark-spring-193x65x7-5.html

Mammut er jo under halve prisen, og kostet frem til i natt 1400 kroner, men ble satt ned til 799, samt at jeg fikk 25% fjellforumrabatt, slik at det endte på ca 600,-

 

Exped-underlaget er allerede satt ned fra 1999 til 1399, derfor ingen ekstra rabatt på dette.

Skal stort sett brukes på teltturer med familien vår og sommer, så jeg tenker at r-verdi på mammut holder.

Det jeg er mest bekymret for er at kvaliteten skal være veldig mye lavere på mammut-underlaget, men er den evt. bedre kvaliteten på exped verdt å betale mer enn dobbel pris for?

Kan legge til at jeg har et exped dobbeltunderlag (som ikke er brukt ennå) med pumpebag, og denne skal vel fungere med mammut-underlaget?

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Jeg har både mammut underlag og exped underlag. Exped underlagene fungerer som de skal og det gjør også mammut. Det jeg derimot har hatt som ankepunkt på mammut underlaget mitt er pumpeløsningen på disse. Jeg syns den er tidkrevende og lite effektiv. På pump mat ul underlaget mitt bruker jeg schnosselbagen fra exped siden den passer i ventilen, men motstanden er merkbar pga den svampen som ligger inni.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, jso skrev:

Takk for svar. Det ser ut til at det blir mammutunderlaget jeg velger, da jeg har en schnozzelbag og kan bruke denne på dette underlaget. Er jo så mye billigere.

Lykke til! :)
Det skal visstnok være mulig å ta ut svampen via ventilen, men det har jeg ikke prøvd meg på enda.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, uteturen skrev:

Det jeg derimot har hatt som ankepunkt på mammut underlaget mitt er pumpeløsningen på disse. Jeg syns den er tidkrevende og lite effektiv. På pump mat ul underlaget mitt bruker jeg schnosselbagen fra exped siden den passer i ventilen, men motstanden er merkbar pga den svampen som ligger inni.

 På min Downmat 9LW bruker jeg schnozzel bagen i ventilen man bruker for å tømme luft, deretter et par siste pump på den integrerte pumpen for å justere hardhet på liggeunderlaget. Da har man muligheten til å fortsatt bruke den integrerte pumpen om man glemmer/mister schnozzel bagen.

Endret av Terka
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.