Gå til innhold
  • Bli medlem

Råd og tips til en nybegynner?


Kvasi samler

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gått noe på tinder og fjel i norge og har så vidt begynt å klatre.

Har klatre noe inne (5+) Og gikk torfindstind traversen , med rapleringa, som fører. Og det gikk fint. Men jeg innser klart min begrensende kunnskap. Jeg har ett mål om å ta storen, men er usikker på hvor en kan finne noen i oslo ommerådet som driver med noe for opplæring?

Har ikke lyst til å bli en overskrift;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dnt er en kjekk og koselig organisasjon. Og jeg har allerede litt kunskap fra inne klatring.

Det jeg trenger å lære er mer ting som går på hvordan lese fjellet, praktiske knuter. Enklet og greit, hva skal en gjøre og kansje ikke minst ikke gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et sosialt nettverk med folk som elsker fjell og klattring. Disse finner du i nærmeste klubb eller lokale klatrevegg, eller du kan søke etter klatrepartner på forumet her. Hvis du ikke finner noen som passer, må du bare prøve deg frem alene oppe i fjellet, og håpe at du lever lenge nok til å lære av feilene du kommer til å gjøre.

Take it or leave it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger et sosialt nettverk med folk som elsker fjell og klattring. Disse finner du i nærmeste klubb eller lokale klatrevegg, eller du kan søke etter klatrepartner på forumet her. Hvis du ikke finner noen som passer, må du bare prøve deg frem alene oppe i fjellet, og håpe at du lever lenge nok til å lære av feilene du kommer til å gjøre.

Take it or leave it.

:)

Godt svart!

Og det var vell noe av det å leve lenge nok som fikk meg til å begynne å skrive her...

To venner borte i fjellet gjør at en tenker, og har lyst til å være på den sikre siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dnt er en kjekk og koselig organisasjon. Og jeg har allerede litt kunskap fra inne klatring.

Det jeg trenger å lære er mer ting som går på hvordan lese fjellet, praktiske knuter. Enklet og greit, hva skal en gjøre og kansje ikke minst ikke gjøre...

Hei!

Det først jeg gjorde etter at jeg begynte å klatre sammen med noen kompiser, og fant ut at dette likte jeg, var å kjøpe noen bøker om klatring.

kjøpte:

Innføring i klatring, av Svein Tronstad

Klatring - håndbok i fjellsport, av Jon Gangdal

Disse bøkene supplerte hverandre veldig godt, og du får mye god teori og alle de viktigste knutene.

Se også: http://www.fabat.no/knuter/nyttige.htm for animasjon av knuter

Men tror du skal gjøre som det sies her, at du finner et lite nettverk av klatrere som er noe, eller mye bedre en deg.

Jeg har klatret i ca et halvt år sammen med noen som har noen års erfaring, det hjalp meg til å forsere opp til 7'er og leding på 6 på inneklatring. Skills og erfaring fra ringrevene er gull verdt, og det er aldri noe problem å spør.

Lykke til i bestigningene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Ta deg et klatrekurs. Minnst 1 uke, og velg et som er i et fjellområde.. Å ta kurs i Oslo, og klatre max 2 til 3 taulengder, gir deg ikke bra nok innføring i min mening...

Du må lære:

sette sikringer

lage standplasser

kammeratredning

rappelering

holde det vedlike

Jeg var alt for utolmodig i begynnelsen, så gikk for fort frem. Tok ikke sjangser, men jeg lot meg styre av hvor flink jeg var og ikke hva psyken min tålte... Dette endte med at klatringen for meg var kanskje litt vel spennende enkelte ganger. Men er man gira så er man gira! Men gå ALLTID utifra at du må snu, planlegging av ruta skjønner man ikke hvor viktig det er før det er forsent. Alt for mange i år som måtte ha hjelp ned...

Viktige ting:

Ruter i fjellet må ha lavere vanskelighetsgrad enn det du klarer på et sportsklatrefelt. Kan du max 6+, så ikke prøv på hardere enn 5+. Mange som er uenige her, men her snakker vi om du vil at det skal være komfortabelt. Ellers er enkelte graderinger overdrevne, og endel det motsatte. Jotunheimens fører, er skrevet desverre av klatrere som var mer opptatt av sitt eget ry, enn å lage en god fører.

Ellers vil jeg si at "climbing is not a bag od tricks" som en stor klatrer sa engang. Og det er ganske riktig. Sette sikringer er lett, og eneste som skiller en ny og erfaren klatrer, er at med erfaring så setter man sikringer raskere. Så ta deg et kurs, og kom i kontakt med andre. Dette er lettere enn man tror, alltid folk som trenger klatrepartnere. Så er det bare øve på sette sikringer, klatre mer enn 1 taulengde for å øve på standplasser, og avslutte med rappelering. Eller er du heldig kan du bli med en som lar deg klatre som annenmann, da blir det bare å rense ruta for sikringer.

Fint sted å begynne: Nissedal, rute: Via Lara, ca 3+, nydelig sva, og en rute alle kommer opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.