Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av fiskestang


Nordeggen

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt interessen for fisking, men synes nå det muligens kunne vært litt spennende å prøve. Drømmer om lengere turer på fjellet, hvor eneste føde er hva jeg selv kan fange. 

Så hvilken stang burde jeg kjøpe? Pris er ikke viktig, er mer opptatt av vekt, styrke og at stanga er til å stole på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si med så mange fiskestenger å velge mellom og så mange ulike områder å fiske i. Så for å være litt generell er mitt tips å starte med en "alroundstang" med passende snelle og snøre som vil fungere de fleste steder. Så når du får mersmak på fiske kjenner du litt mer til hva du skal se etter. 

En stang som fungerer bra til sluker, spinnere og duppfiske er gjerne beregnet på sluker 5-20 gram (Stenger oppgis i lengde og vekt på sluker de kaster best). Kjenner best til Shimano sine stenger, og der vil jeg si en stang med slukvekt 7-21 gram. Med en slik stang kaster du greit med sluker ned til 6-7 gram, de er gode med sluker på 12 gram som kanskje er det som fungerer best de fleste steder, og du kan kaste både dupp og tyngre sluker uten at stanga blir for spinkel.

Lengden er litt smak og behag og avhengig av hvor du vil fiske. For små vann og der det er skog rundt vannet er kortere stenger best, og på store åpne vann der du gjerne vil kaste lenger er lengre stenger best. En god alrounder vil være 9 fot. Gjerne 8 om du ofte ferdes i skog og fisker i små vann, eller opp til 10 fot i høyfjellet og store vann. PS: Kortere stenger er ofte lettere å kaste med for den som ikke er så erfaren, og er litt mer presis på kortere kast.

For en 8-10 fot stang som kaster sluker opp til 20-25 gram passer det best med en snelle i størrelse 2500. Noen bruker andre tall, så for f.eks. abu 30 snelle kan være passende.

Angående vekt og styrke, så er gjerne en rimelig og tung stang mer robust enn en dyrere og lettere stang. Samtidig er det gjerne slik at lette, og kostbare, stenger gir en bedre følelse under fisket og ikke minst så er de mye mer behagelig å fiske lenge med om gangen. En god kombinasjon av lett vekt og styrke er Shimano sine Beastmaster stenger. Speedmaster er lettere og bedre å fiske med, men ikke like robust om den behandles litt røft.

Så min anbefaling er en stang på 9 fot med kastevekt 7-21 gram og 2500 snelle. Tre ulike alternativ avhengig av pris kan være (Bruker Shimano alternativer, men tilsvarende stenger fra andre merker kan være like bra):

1. Forcemaster BX 270 ML 9 fot 7-21g, Sahara/Nasci 2500 snelle - rimelig og god kombinasjon.

2. Beastmaster CX S.T.C 270/300 ML 7-21g, Ultegra 2500 snelle - Transportvenlig, robust og meget god kombinasjon på tur.

3. Speedmaster BX 270 ML 7-21g, Stradic 2500 snelle - Lett og en drøm å fiske med for den som fisker mye og ofte. NB: Speedmaster og Forcemaster er mer robust.

Alternativt om du vet du ferdes mest under skogen, og vil fiske i små vann er en stang 8 fot 2-15g kastevekt og 1000 snelle.

Ta gjerne en kikk på ulike fiskesett, og se om du finner noe som frister. Om du ikke fisker ofte kan jeg nevne at det er overaskende hvor bra mange billige sett kan være. 

  • Liker 2
  • Takk 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske nybegynner, men forsket meg frem til min første fiskestang i fjor, og skjønner hva @Jan Erik Hansen skriver.
Jeg ville ha en allround Marka-/fjellstang som ville gi meg ørret, og endte på en Shimano Exage teleskopstang på 9' og 7-21 grams kastevekt. Snella var ikke større enn en 1000 BC. Og et monofilament snøre på 0.18 mm.
Jeg fikk gode råd om å vente på vintersalget.
 

Endret av Shun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Shun skrev:

Jeg er ganske nybegynner, men forsket meg frem til min første fiskestang i fjor, og skjønner hva @Jan Erik Hansen skriver.
 Jeg ville ha en allround Marka-/fjellstang som ville gi meg ørret, og endte på en Shimano Exage teleskopstang på 9' og 7-21 grams kastevekt. Snella var ikke større enn en 1000 BC. Og et monofilament snøre på 0.18 mm.
 Jeg fikk gode råd om å vente på vintersalget.
  

En transportvennlig kombinasjon det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som seminoob må jeg nesten kommentere fotsyken her. Jeg startet med Exage 270 og 2500 snelle, da bodde jeg ved sjøen gikk etter sjøørret og det føltes riktig. Klarte desverre å knekke den, amatørmessig av meg når sluket satte seg men uansett. Gikk istedet for femdelt Beastmaster 210/240 og den kaster kansje ikke langt men hva det utgjør det sitter nok mer i hodet enn noe annet. Den er så hendig det veier godt opp mot ekstra lengde. Jeg har og gått fra 2500 til 1000 snelle og savner ikke noe på størrelsen der. Jeg gikk nylig en uke i fjellet og når jeg går med stanga for å fiske litt random endte jeg opp med å foretrekke 210, balanserer så fint i hånda og blir mindre sliten av å gå med den.  

Det beste med femdelt er jo at den pakker og transporteres nesten like lekende lett som teleskop. :)

37620976_10155667841450544_3177468791864950784_n.jpg.e109c5edb3d7b9036942250be0bbf531.jpg

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.