Jump to content
IGNORED

Garmin Inreach mini - ny modell

Memento mori
 Share

Recommended Posts

• 3 weeks later...

Hadde problem med at mine sms’er sendt fra InReach ikke kom frem til mottager. Dette var standard-meldinger med kartlenke til posisjon. Hun har bedriftsabonnement på sin telefon, meldingene kom frem til andre med vanlig abonnement. Da jeg haket av for å IKKE sende med lenke til posisjon i meldingene kom de frem som vanlig. Tydelig at mobiloperatør trodde disse meldingene var spam (eller noe slikt) pga lenken som fulgte med. Ringte Garmin Norge og forklarte problemet og løsningen. Hadde vært i kontakt med de om dette, uten at de fant ut av problemet. Jeg fant ut av dette via et amerikansk forum. Så senere på Garmins driftsmeldinger at der var enkelte problemer med mottak av meldinger, så kan hende det nå er løst. 

Kan være greit å vite om hvis andre opplever det samme. 

Edited by endred

Ulyden skrev (På 25.8.2021 den 11.47):

Når alarmen løses ut må man skrive en melding om hva det gjelder. Jeg spesifiserte at jeg utløste alarmen på vegne av noen andre, og at jeg trengte bistand til å vurdere skaden og eventuell evaukuering ut av den skadde. På tross av at jeg utløste alarmen på vegne av noen andre ble begge mine nødkontakter oppringt. Anropet kom fra Garmin / Inreach sitt alarmsenter i Texas.

Veldig fint at du informerer her om erfaringene dine. Kan jeg spørre om kommunikasjonen (meldingene fram og tilbake) var på norsk eller engelsk? Og samme for telefonsamtalene til nødkontaktene?

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

Veldig fint at du informerer her om erfaringene dine. Kan jeg spørre om kommunikasjonen (meldingene fram og tilbake) var på norsk eller engelsk? Og samme for telefonsamtalene til nødkontaktene?

Når jeg trykket på SOS knappen og skrev melding om hva det gjaldt sendte jeg teksten på norsk. Det kom først kvittering på engelsk, og så etter hvert på norsk. Det bar litt preg av Google-translate-norsk til å begynne med, men så fløyt samtalen greit på norsk. Det hadde sannsynligvis vært enklere å bare sende melding på engelsk med en gang.

Alle telefonsamtalene til meg foregikk på norsk. Først fra et Garmin senter (uvisst hvor de ringte fra, jeg la ikke merke til landskoden) og så til AMK (113 sentralen). Det var kun telefonsamtalene fra Garmin til mine nødkontakter som gikk på engelsk.