Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp! Jeg skal kjøpe kano


k0ss

Anbefalte innlegg

Vi har tre større glassfiber kanoer på gården, men kunne tenkt meg en liten lett fiskekano.

Enmanns kano.

Den bør være lettpadlet og stabil så man kan fiske fra den. Og helst tåle en del.

Trenger plass til meg, en hund og en stor sekk.

Det er også viktig at jeg kan klare å løfte den ned fra biltaket alene.

Har lest litt om de forskjellige materialene nyere kanoer er laget i.

Men har ingen erfaring med annet enn større (og tunge 35kg+) glassfiber kanoer selv.

Hvor tung kano vil jeg klare å løfte ned fra taket, uten å ripe opp bilen?

Hvor lang bør den være?

Kan man få allt dette uten å bli ruinert?

Jeg håper det er noen med erfaringer å dele fra annet enn ally kano!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil foreslå en mad river explorer14 tt. 9900 kroner og 31 kg. Av alle kanoene jeg har prøvd er dette min favoritt til solopadling på stille vann og ikke alt for tøff elv.

Et alternativ som er lettere er we-noh-nah fisherman 14 fot 13500. Denne er lettere og ser fin ut. har ikke prøvd den. Begge finnes hos aktivfritid.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er den å padle? Er den stabil nok til å fiske fra?

Fine kanoer det der, møtte en kar i en explorer for ett par uker siden.

Jeg så litt på den, men turte ikke spørre om å få prøve den :)

Wee-noh-nah fisherman var jo utrolig lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Explorerkanoen er lettpadlet. Relativt spiss og ingen kjøl som bremser, samtidig som den er rimelig retningstabil. Den har en v bunn som gjør den rimelig stødig. Har selv brukt den mye til fiske. Fishermankanoen har jeg ikke prøvd men vil tro den har mye av de samme egenskapene. Materialet i den er lettere men samtidig minst like sterkt.

Ser du bor i akershus. Jeg bor i Hurdal, hvis du har lyst til å prøve explorer14 må du bare ta kontakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier takk for tilbudet, det skal jeg ikke glemme ;)

Tenkte jeg skulle ta en tur inn til aktiv fritid og se litt på hva de har etter hvert.

Sendte mail og spurte hva de anbefalte til solo padling.

En av kanoene de anbefalte var Sandpiper 13,5 Solo.

Den virker jo genial med tanke på vekt.

Men spørs bare om det blir god nok plass, og om den i hele tatt vil være rettningstabil nok når den er såpass kort.

Som sagt så må jeg nok ta turen inn og se selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Kan fortelle at jeg har padlet mange mil solo i kano (MANGE MIL!!). De fleste turene har vært på rennende vann / elv opptil grad 3+, men også en del flatt vann. Til disse turene har jeg brukt kano fra Mad River. Modellene er Freedom 16 og Explorer 15 i royalex materiale. Disse modellene er utmerket til solopadling og de kan selvfølgelig brukes til to personer. God plass og rettningsstabile. Men det kreves at man har litt teknikk på solopadlingen og ved bæring så blir de litt tunge. Jeg ser at du helst vil ha tips utenom Ally, men har du sett på den nye solokanoen til Ally? Virker på meg som en yppelig kano! Har en 16,5 fort Ally selv men jeg synes den blir for bred og lite rettningsstabil til solobruk. Solokanoen til Ally er til og med mulig å få kjøpt, i motsettning til alle de andre modellene som virker for å være utsolgt over hele landet. Du kan se / kjøpe Ally 13,5 her: http://www.steggen.no/nettbutikk/kano-kajakk/allykano/614_ally_13_7_dr

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis budsjettet ditt tillater det ville jeg gått for kano i royalex. Dette pga lavere vekt. sandpiperen ser flott ut hvis du kun skal padle solo. explorer 15 vil ha et bredere bruksområde. Freedom synes jeg er ypperlig på elv, mens den blir litt treig å padle solo på stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi den nye fra ally virker super, og for en vekt!

Jeg takker for svar, tusen takk!

Hva med padleteknikker? Noe tips?

Vil helst lage egen åre, hvordan mener dere den bør se ut? Lengde, form, tyngdepunkt?

Jeg regner med det vanlige er enkelt åre? Så en i går med dobbel, sånn kajak åre :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å bruke en kajakkåre til kano, men det ser mest "stilig" ut om du greier å padle solo med bare en vanlig kanoåre. Det blir litt vanskelig å forklare god teknikk på forumet her, så jeg vil anbefale at du tar en titt i bøker. Jeg har noen bøker fra Amazon.com som jeg kan anbefale på det varmeste:

http://www.amazon.com/gp/product/0811726444/qid=1152368137/sr=2-2/ref=pd_bbs_b_2_2/104-7697612-9501522?s=books&v=glance&n=283155

http://www.amazon.com/gp/product/1550463772/qid=1152368225/sr=1-1/ref=sr_1_1/104-7697612-9501522?s=books&v=glance&n=283155

http://www.amazon.com/gp/product/0762705248/qid=1152368174/sr=2-1/ref=pd_bbs_b_2_1/104-7697612-9501522?s=books&v=glance&n=283155

De to øverste er nok de beste, med gode forklaringer og bilder. Kjempefine bøker!!

Om du søker litt rundt på Amazon.com vil du sikkert finne en del bøker om hvordan kano / padleåre kan lages på egenhånd.

Jeg har kjøpt mye bøker fra Amazon. De sender raskt og prisen på bøkene er gode. Du betaler ikke toll eller moms, slik at totalprisen blir bokpris + porto.

Mvh Fjelljo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du har discovery channel kan du jo ta en titt på programmene til ray mears, han padler kano veldig ofte, og mye aleine... den mannen har kontroll... og han lager egne årer oftere virker det som,,, imponerende... forøvrig mye interessant å plukke opp på de programmene, synd de går om formiddagen :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips!

Hvordan ville dere sammenlignet en ally solo og en royalex kano (f.eks explorer).

Ally vil vel ha ett langt mykere skrog, hvordan vil det påvirke padling på stille vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok tro at en Explorer vil være mer retningsstabil på grunn av lengden enn Ally 13,7 solo på flatt vann. (Det ser ut til at Ally 13,7 har en meget rett kjøllinje og det betyr at denne også vil være retningsstabil i forhold til lengden). Du vil nok også kunne holde en høyere fart med en Explorer fordi den har et stivt skrog som bremser minimalt i vannet. Du får i tillegg større lasteevne og mulighet til å padle den sammen med en kamerat.

Men min mening er at en Ally 13,7 solo har utrolig mange flere bruksområder enn en kano med vanlig materiale i skroget. Ally 13,7 er ikke tyngre enn at du kan ta den i sekken på en dagstur og gå inn til favorittvannet ditt langt inne på fjellet. Det gidder du ikke å gjøre med en vanlig kano som du ikke får pakket sammen. I tillegg vil en kano som er myk (Ally) ikke ta inn så mye vann i bølger som en stiv kano. Den former seg mer etter bølgene i elva eller på vannet.

Mitt råd til deg: Kjøp en Ally 13,7 solo! Du får helt sikkert solgt den igjen om du ikke er fornøyd. I tillegg sparer du noen lapper som du kan bruke på noe annet snadder!

Mvh Fjelljo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøker er et godt tips for å få innblikk i teknikk. Andre bøker som er verdt en kikk er Path of the paddle av bill mason. Klarer du å skaffe filmen path of the paddle solo basic anbefales den! Øystein Køhn har også gitt ut ei ok bok.

Når det gjelder valg av kano mener jeg at ally er suveren hvis du skal bære en del. Hvis ikke er Royalex tingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt om og men, og lange diskusjoner med fattern heller jeg mot ally kanoen.

Jeg viste han bilder av den og han syntes den så lettpadlet nok ut.

Ett annet hovedargument som fjelljo skrev:

"Ally 13,7 er ikke tyngre enn at du kan ta den i sekken på en dagstur og gå inn til favorittvannet ditt langt inne på fjellet".

Andre fordeler som jeg mener er viktige er vekt, laget i Norge, lett å selge.

Prisen synes jeg er litt drøy for ett "byggesett" men men :twisted:

Fant to bøker i bokhylla til bestefar som jeg har lest litt i nå.

Laila og Pål Krogvold - Kanoboka

Øystein køhn - Kanopadling i Norge

Skulle gjerne fått tak i path of the paddle solo basic, noen som har en til salgs eller vet hvor jeg kan få kjøpt den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ally kanoen er nokk den beste kanoen du kan få kjøpt, og egner seg utmerka til ditt bruk. Dei fleste blir skeptiske til å bjynne med i og med den er eit byggesett og trur den er skrøpelig. Men det er absolutt feil! Kanoen er ufattelig robust, tåler vireklig mye juling og veier veldig lite. Viss du skal bere den 1km eller lenger kan den bare demonteres og hives på ryggen.

Tviler ikkje på at enkelte ikkje har tru på dette. Då Lars monsen kryssa Kanada på tvers, ca 8000km på 3år brukte han Ally kanoen, og det er ikkje få gonger vi hører hvor fornøyd Monsen er med kanoen, nå i ettertid. Kan bare tenke oss dei utfordringane Kanadas villmark har! Ellers har blant annet marinejegerene Torry Larsen og Rune Gjeldnes brukt allyen i ekspedisjonen sin i jungelen i Venezuela. Der padlet dei ei stor elv som var ukjent og som dei innfødte aldri har klart å beherske med sine kanoer

Har sjøl Ally 15DR, same som monsen brukte og den er bra til alt du kan bruke den til. 2 manns kano, men er også likegod å padle aleine i, den veg 18 kg og er vel 15 fot. Ellers så er ein fin fordel med allyen, viss det skulle gå hull på duken så er det bare å "lappe" det igjen med reperasjonssettet som medfølger. Dette tar eit par minutter, og så er det bare så slenge den ut på vatnet igjen. Så allyen er fin om du skal ha med deg hunden(ene), fiske, på langtur eller rafte ned stryk. Den er utrolig robust og tåler meir enn ein valig kano, ifølge monsen, 15dr ligger vel på 11000. Annbefaler alle som ikkje har sett "canada på tvers" til å sjå den=)

--> www.bergans.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder ally er det viktig å være klar over at de ulike modellene har svært ulike egenskaper på vannet. Har selv en 15dr, utrolig artig å padle på små kjappe elver og trange plasser. Men på flatt vann med litt vind forfra kan det være svært vanskelig å få den til å gå rett fram for de fleste. Her er modellene med rett kjøllinje mye bedre. At allyen tåler mye mere enn andre kanoer bør nok tas med en klype salt. Har opplevd å få hull i duken av å kjøre på skarp stein. har også slitt hull på sidene etter bæring gjennom skog. Fordelen er at den er lett å bære, lett å reparere og tar liten plass. For de fleste vil nok en kano i royalex vare lenger og kreve mindre vedlikehold. Det er nok ikke uten grunn at utdanningsinstitusjoner som f.eks. høyskolestudiet i friluftsliv i Bø bruker kanoer i royalex.(DE gjorde i alle fall det sist jeg var der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.