Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere får unnskylde min gjenoppliving av denne 7 år gamle tråden, men mye av det som ble diskutert her har blitt veldig relevant for meg da jeg i sommer kjøpte meg et second-hand (men ubrukt) Fjellheimen SL 3 Camp på FINN.

Etter 20 netter i teltet i Helgeland nå i juli, kan jeg skrive under på tidligere frustrasjon i tråden her om mangelfull ventilasjon. Ikke bare på grunn av den høye utetemperaturen på natta, men en tydelig opplevelse av for lite frisk luft inn i teltet, spesielt når det var helt vindstille ute. Dette er i stor grad et resultat av at innerdøren er enkeltlags, og du får bare den tilmålte mengden myggnetting uten noen justeringsmulighet. Døren i ytterteltet er også helt uten myggnetting. Man må derfor velge mellom mygg i teltet og god luft eller verken mygg eller luft – ikke mitt favorittdilemma.

Jeg ser at tidligere forumbrukere her i tråden har skrevet til Helsport og fått et meget rimelig tilbud på modifikasjon av teltdørene. Jeg prøvde meg derfor på en tilsvarende henvendelse til Barents (som vel er de samme personene som datidens Helsport?), men fikk dessverre dette til svar:

Sitat

Hei.

Beklager å måtte skuffe deg, men vi modifiserer kun våre egne modeller. Vi reparerer alle merker, men utbedring og modifisering er forbeholdt våre telt.

Jeg har ikke forsøkt å kontakte "nåtidens" Helsport, men har inntrykk av at de ikke har samme service/reparasjons-opplegg som gamle Helsport på Melhus. Eller kan det være verdt å forsøke seg likevel?

Er det eventuelt andre "off-brand" verksteder eller individer som kan ta på seg en slik jobb?

Annonse
Skrevet (endret)

For øvrig: Er det noen som vet om footprinten til Barents Trollheimen 3 er kompatibel med Helsport Fjellheimen SL 3 Camp? Når jeg ser på måltegningene er det ikke mye forskjell: Trollheimen 3 er 440 cm langt der Fjellheimen 3 er 430 cm langt, innerteltet er 230 cm vs 225 cm, og forteltet er 170 cm vs 165 cm. Bredden er lik på både yttertelt og innertelt. Dette burde kanskje gå greit – og i verste fall er vel Barents-footprinten noen centimeter for stor?

(Helsport har ikke footprint til Fjellheimen 3 på lager, og etter epost-korrespondanse med dem har jeg fått vite at de heller ikke kommer til å ta det inn. Mulig det betyr at Fjellheimen er en modell de tenker å fase ut?)

Endret av Alexander V
Skrevet
Alexander V skrev (1 time siden):

Dere får unnskylde min gjenoppliving av denne 7 år gamle tråden, men mye av det som ble diskutert her har blitt veldig relevant for meg da jeg i sommer kjøpte meg et second-hand (men ubrukt) Fjellheimen SL 3 Camp på FINN.

Etter 20 netter i teltet i Helgeland nå i juli, kan jeg skrive under på tidligere frustrasjon i tråden her om mangelfull ventilasjon. Ikke bare på grunn av den høye utetemperaturen på natta, men en tydelig opplevelse av for lite frisk luft inn i teltet, spesielt når det var helt vindstille ute. Dette er i stor grad et resultat av at innerdøren er enkeltlags, og du får bare den tilmålte mengden myggnetting uten noen justeringsmulighet. Døren i ytterteltet er også helt uten myggnetting. Man må derfor velge mellom mygg i teltet og god luft eller verken mygg eller luft – ikke mitt favorittdilemma.

Jeg ser at tidligere forumbrukere her i tråden har skrevet til Helsport og fått et meget rimelig tilbud på modifikasjon av teltdørene. Jeg prøvde meg derfor på en tilsvarende henvendelse til Barents (som vel er de samme personene som datidens Helsport?), men fikk dessverre dette til svar:

Jeg har ikke forsøkt å kontakte "nåtidens" Helsport, men har inntrykk av at de ikke har samme service/reparasjons-opplegg som gamle Helsport på Melhus. Eller kan det være verdt å forsøke seg likevel?

Er det eventuelt andre "off-brand" verksteder eller individer som kan ta på seg en slik jobb?

Sømhuset :) De er dog en del dyrere, etter min erfaring.

Skrevet
Alexander V skrev (1 time siden):

Jeg kan nevne at dette er en av de største grunnene til at jeg ikke eier superlight telt. Det er etter min mening en stor fordel å kunne velge mellom helt stengt og hel myggnetting, spesielt på sommeren! Ikke bare for luften sin del, men også for å ha utsikt fra myggfri sone.

Samtidig fungerer tunneltelt med åpning i bare ene enden dårlig for meg på sommeren. Det blir for varmt i solen uansett. Jeg foretrekker kuppeltelt med to åpninger, eller et telt hvor jeg kan åpne så mye av teltet at luften strømmer inn (eks. hilleberg unna, helst med mesh innertelt).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.