Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Èn type drivstoff til flere brennere


Anbefalte innlegg

Hoi,

Jeg ser at drivstoff til primuser har blitt diskutert opp og ned på dette forumet, 'hydrogenbehandlet', 'med eller uten Nafta' osv.

Selv har jeg en Primus omnifuel, ett Trangia stormkjøkken, en Feuerhand fjøslykt og en nyinnkjøpt Petromax lampe til tur/hyttebruk, og sikkert dobbelt så mange typer drivstoff liggende på boden.
Det jeg lurer på er om noen med litt peiling vet av en brukanes type drivstoff de kan anbefale meg som går overens med brorparten av disse brennerene, slik at jeg kan forholde meg til en eller to typer drivstoff. Gjerne noe som selges på større flasker enn 0,5-1,0 liter og som er lett å få tak i?!

Er det forøvrig noen som også vet om disse burde lagres med eller uten drivstoff i tanken hvis de blir liggende en stund?

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer jo an på hva du har som brenner i stormkjøkkenet. Omnifuel, petromax og fjøslykta brenner parafin. For ikke å sote ned glasset på fjøslykta og tette dysene på brenneren er det greit med rentbrennende parafin. F.eks. lampeolje eller fritidsparafin (sjekk at den tåler kulde for vinterbruk). Når du bruker parafin på omnifuel har du med en liten flaske med rødsprit for å forvarme (1 dl eller 2 er nok). Er mulig å få parafinbrenner/multifuel til stormkjøkken.

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du også ser så blir vi i liten grad enige om hva som er best egnet :-(
Trangia er tradisjonelt spritkjøkken, og spritbrenneren får du kjøre på den spriten du har til det er brukt opp, Tradisjonell rødsprit eller Fin-Fyr er vel det mest tilgjengelige på markedet. Forgiftet med en "dæsj" tresprit så soter det minimalt, men det er giftig, og du får en flaske til. En rent-brennende parafinkvalitet burde gå bra på de andre. Jetfuel er et godt eksempel, men ikke alltid lett tilgjengelig.  Da kan du komme ned i 2 typer drivstoff.

Mange typer drivstoff lager problemer hvis det står i mange år på tanken, men hvis vi sier inntil et år så går det nok bra å ha det på tanken.

dsk

 

dsk

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Lignende innhold

    • Av Memento mori
      Fikk et spørsmål om hva som hva best å bruke til drivstoff hvis du skulle gå NPL og ikke sende gassbokser (få etterlevert), men kjøpe det som fantes i butikken på små steder. Opplegget var også å kjøpe vanlig mat og ikke bruke noe real, dette pga pris og for å slippe å spise mye likt i 6 mnd. Det vil da også være mulig å legge om ruta uten at det blir krøll. 
      Hva finnes av gassbokser, rødsprit, tennvæske, miljøbensin i små kvanta? Gjelder både i Norge og på svensk side fra Trondheim og opp. 
      Eneste som finnes lokalt her tennvæske i sommersesongen. 
      En mulighet er jo bensin til biler, men vedkommende anså dette som siste valg. Brenneren var Omnilite med dysebytte og avtak bar stillebrenner. Og en liten spritbrenner ALA trangia. 
      Noen som vet?
    • Av Tor-Erik-L-77
      Heisann!
      Har en stund hatt en primus multifuel brenner som tidligere har fungert helt utmerket men i det siste har den etter noen minutter godt i gang begynt å "poffe"/hoste og brenner ikke jevnt og har generelt dårlig effekt. Først trodde jeg det var den nye silencer cap'en som var roten til problemet men med orginal varmespreder er problemet fortsatt det samme. Jeg har demontert og renset alt som kan renses og demonteres uten at dette hjalp noe særlig. Har bare benyttet alkalytt fuel på denne og har forsøkt forskjellige merker men fortsatt samme problemet.
      Noen som har vært borti noe lignende og har noen flere tips til ting som kan forsøkes ? Hvis ikke er det vel bare og levere den inn og reklamere... 
    • Av paron78
      Jeg bruker en Primus Omnifuel med tilhørende drivstofflaske og pumpe (ErgoPump?). Spørsmålet er hva en bør gjøre med drivstofflaska og pumpa etter bruk, altså når det skal gå noe tid til neste gang en tar utstyret i bruk? Skal/må/bør pumpa skrus av flaska og oppbevares separat, eller er det ok om den sitter montert på flaska, uten trykk?
       
      Jeg tenker på om det er noen fare for at deler "setter seg" eller annet, hvis jeg lar utstyret være "permanent" montert? Hvordan gjør dere det ift eventuell demontering og oppbevaring etter bruk?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.