Jump to content

Recommended Posts

Posted

Noen som kjapt kan forklare forskjellen på de ulike brennerne fra Primus? Tenker da på multifuel, omnifuel og omnilite. 

Finnes det Sillencer til alle disse typene og om noen vet om dette påvirker iforhold til kullos?

Annonse
Posted (edited)

Jeg sendte en mail til primus angående kullos og silencer, de fortalte meg at det ikke hadde noe å si om man brukte det eller ei.

Presisering: Jeg spurte spesifikt om Primus Omnilite ti og original silencer til denne.

Edited by Anders_G
Posted
7 timer siden, EspenL skrev:

Noen som kjapt kan forklare forskjellen på de ulike brennerne fra Primus? Tenker da på multifuel, omnifuel og omnilite. 

Multifuel er en Omnifuel uten finregulering ved brenneren, ikke så stort reguleringsområdet pga dette. Omnilite er en mindre utgave av Omnifuel. Av disse er Omnifuel den beste, sett i forhold til regulering og driftsikkerhet. Omnilite har mindre dyse, som tetter seg lettere, og spredeplata er for liten, slik at bensinstrålen kan bomme på spredeplata. 

7 timer siden, EspenL skrev:

Finnes det Sillencer til alle disse typene

Nei, bare til Omnilite om du skal kjøpe orginal fra Primus.

12 minutter siden, Anders_G skrev:

Jeg sendte en mail til primus angående kullos og silencer, de fortalte meg at det ikke hadde noe å si om man brukte det eller ei.

De svarer nok her bare på sitt eget produkt, og sillenceren til Omnilite er litt spesiell og er senket ned i brenneren. 

Så er det andre leverandører som levere stillebrennere til mange typer av primuser, felles for alle disse er at de bygger mere i høyden, og etter min smak virker bedre.

En riktig justert brenner uten noe på avgir lite kullos, men når du setter på en gryte øker den, og med varmevekselkjele øker den ekstremt mye. Her har avstand mellom brenner og det som kjøler brenngassen mye og si, og med mindre avstand vil produksjonen øke. Men hvor mye, kommer helt an på oppsettet. 

Anbefaler at du søker gjennom forumet, det er flere flotte tråder om emne. 

• Like 1