Gå til innhold
espen_johansen

Campinghengekøye til halvlang person

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nå fått det for meg at jeg skal gi hengekøye et forsøk, og trenger dermed tips. Det jeg er ute etter er i utgangspunktet en 3-sessongs hengekøye for meg på 183-185 cm. Ut i fra det jeg har forstått så er dobbelt stoff en fordel (jeg kommer til å starte med liggeunderlag mellom stofflagene), og jeg er ikke helt klar for å prøve Draumur og andre tverr-liggere. Ikke fordi jeg har noe i mot de, men fordi jeg innbiller meg (muligens ubegrunnet) at det er greit å ha litt kjenskap til tradisjonelle hengekøyefasonger før man beveger seg ut i det nyskapende.

Det virker som at 90% av det norske markedet er ticket to the moon, og ettlags Hennesy-modeller for folk opp til 180cm. Jeg er dermed forberedt på å handle i utenlandsk valuta.

Jeg har sett på Skjult lenke - logg inn for å se den som ser ut til å ha fått meget gode tilbakemeldinger. Men den blir både dyr og man må kjøpe tarp separat noe som muligens kompliserer kjøpet for en nybegynner som meg.

Jeg har også sett på Hennesy sin Skjult lenke - logg inn for å se den, som er litt billigere.

Exped har vel en scout-versjon som er lang nok, men forstår det som at flere brukere klager på et myggnett som treffer nesa.

Er det noen som har formeninger om nevnte modeller, eller som har andre bedre forslag? Eller som vet av norske (nett)butikker som fører aktuelle modeller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Buy nice or buy twice er det noe som heter. TTTM er en rimelig inngangsbillett og komfortable nok, men kjøper du en Warbonnet så har du en svært komfortabel køye i meget god kvalitet. Dutchware Chameleon er også et godt valg, stoffet som heter "Hexon 1.6" er det mest komfortable hengekøyestoffet jeg kjenner til - det føles mer som bomull enn nylon. Dream Hammocks lager hengekøyer etter ønske.

Hva gjelder tarp så ender de fleste opp med å bytte ut den originale Hennessyen uansett, så å kjøpe separat er ikke noen dårlig ide :) Warbonnet sin Superfly er svært populær og bør tåle det aller meste av vær. 

Det kan hende du finner noe nyttig på bloggen min: Skjult lenke - logg inn for å se den 

Endret av Humbug
link

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv king size varianten fra tickettothemoon. Godt fornøyd med denne. Har exped liggeunderlag jeg bruker oppi (ikke blåst helt opp) kombinert med myggnetting og tarp er dette er super kombo. Men jeg valgte denne varianten for jeg hadde tarp og liggeunderlag fra før. Skal du handle full pakke kan det være fornuftig å gå for hennessy eller noe slikt å få alt i ett med en gang. 

Er selv 2 meter høy. Fordelen med King Size modellen er at den er god plass til to, som gjør det lett å ligge skrått og flatt når du skal overnatte i køyen. 

36215663036_9770db0dd6_b.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, jeg har hatt nevnte Hennessy Explorer og Expedition et par sesonger og er veldig fornøyd med disse. Med din høyde så er det vel Explorer som er aktuell. Jeg har ikke hatt noen problemer med tarpen som følger med og har brukt den både i røff vind og mye nedbør. Den dekker akkurat og skal man ha mye tumleplass under tarpen så bør man kjøpe en i tillegg, men jeg har stort sett ikke behov for det. Jeg har brukt bamse-underlag i denne køya ned i ti-femten minus uten problemer. Med lengden på Explorer så ligger man temmelig flatt. Bruker du fjellforum-koden så får du gode prosenter på køya på Fjellsport.no som leverer kjemperaskt. Der er det også mange fine tilbakemeldinger fra folk som har kjøpt køya:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Skittfiske har også salg på disse køyene i blant. Bare å spørre hvis du lurer på noe mer. :-) 

Endret av RoyN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av TorbjørnJ
      Har nå en DD hammock frontline som jeg i grunn er ganske fornøyd med, men er lei av å fryse når kulda kommer snikende. Ligger med et enkelt liggeunderlag under meg (som jo forsvkyver seg i løpet av natten, men det er en annen historie) men blir fremdeles kald.
      Tenkte først å kjøpe et liggeunderlag med høyere R-verdi, dette frister litt: https://www.widforss.no/jr-gear-traverse-core-primaloft-183x51x8.9-cm
      Men ser at flere anbefaller å heller gå for underquilt. Problemet mitt er da at det er så vanskelig å sammenligne underquilt A og B. På soveposer og liggeunderlag har man standardiserte måter å teste temperatur men dette har man ikke på underquilter.
      Ser man får en relativt rimelig sak fra Dovrefjell (499,-) og DD har en som selges for 799,- men finner som sagt bare empiriske data på disse. Synes det blir litt vel mye å legge ut 2500,- for en Eno Vulcan.
      Noen forslag/tips? Vil gjerne ha noe som tilsvarere en rating på -5'C

Vurderer nesten å lage meg noe selv, enten ved å kutte opp en dyndune og sy på ekstra stoff/hemper. Eller å kjøpe en sovepose og sy på hemper. Det er jo ikke akkurat rocket science. Det er jo bare en sovepose utenpå køye, over halve kroppen(?). Men fra tidligere erfaringer, når man tenker "dette kan jo ikke være så vanskelig" om ting man aldri har gjort før - så tar man ofte feil
    • Av Esther Johanne Moe Lie
      Hei! Jeg har nylig bestemt meg for å utforske litt mer av Trondheim enn bare asfaltjungelen, og leter etter en fin plass å sette opp telt. Jeg er helt fersk i tur- og telt-gamet, og tror jeg trenger litt hjelp.
      Jeg teltet ved Theisendammen for et par uker siden, og det var fint men litt mye ungdom som støyet om kvelden/natten. Det var riktignok natt til søndag, og ikke midt i uka som er planen nå.
      I dag har jeg gått til Baklidammen via Theisendammen for å sjekke ut mulige plasser, men er bekymret for om det kommer til å være mye folk der også.
      Er det noen som har gode tips til steder man kan slå opp telt, uten å måtte gå alt for langt? Jeg har ikke bil, så det er også en fordel om det er greit å komme seg dit med kollektivtransport. Gjerne ved et vann, men det er ikke et must forslag mottas med takk!
    • Av Strilaliv
      Junior i huset har vore så uheldig å få hol i hengekøya si. Korleis reparerer eg dette best?
      Kan eg bruka reparasjonslapp frå jervenduk? Må eg kjøpa noko anna? 

• Av Humbug
      Min ruslebror Asbjørn, hans hund Tyri, og jeg har vært på en medstrømsekspedisjon i Sølendalen. Videobevis her:
      Og to ferdige episoder av en nært forestående trilogi i fem deler her:
      Skjult lenke - logg inn for å se den
    • Av Bene
      Familie på fire som ønsker turtips. Har telt og hengekøyer. Ønsker ikke å gå langt, men ha bil i nærheten og gjerne forflytte oss fra dag til dag. Ønsker utsikt (vidde, fjorder, fjell, høyder) , nærhet til vann. Bor i Vestfold, og tenker en grense på max 40 mil i omkrets. Noen som har gode og konkrete forslag?
      Mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.