Jump to content
IGNORED

Innvollsorm i ørret

Kikut
 Share

Recommended Posts

I "mitt" fiskeområde er det et titalls vann fra 500-800 moh hvor det finnes bra med ørret. Det lokale fiskelaget har gjort en god innsats med kultivering og utsetting av fisk etter den sure nedbøren på 80 -og 90 tallet. Imidlertid har gode yngleforhold og manglende tynningsfiske gjort at det i flere vann nå er "tusenbrødre", med fisk på "hvert" kast. Sjelden stort mer enn 75-150 gram i størrelse. Det som er verre er at fra ca midten av vassdraget og nedstrøms finner vi innvollsorm i fisken. Disse tynne, oransje ormene som ligger innkapslet i en gjennomsiktig hinne. Hver fisk har som regel 1-2 av disse, andre har mange og virker dertil i dårligere kondisjon. Jeg har trøstet meg med at denne typen orm ikke skal være farlig for mennesker og at den ikke setter seg i kjøttet. Det siste har jeg imidlertid fått motbevist nå, da vi i helga dro opp et stort eksemplar på rundt kiloen. Den hadde en enkelt innvollsorm, men den var til gjengjeld godt plantet i kjøttet og måtte skjæres ut.

Mine spørsmål er:

-Er det noen andre her på forumet som har erfaringer de vil dele vedrørende dette?

-Hvordan smitter denne ormen? Er det en "mellomvert?" Hva er beste måten å kvitte seg med fiskeslo på? Jeg har begynt å grave det ned.

-Finnes det en måte å få bukt med problemet på? Vil det kanskje begrense seg ved tynningsfiske og reduksjon av bestanden?

Jeg har en mistanke om at vi har å gjøre med måkemark: https://snl.no/måkemark

Andre tanker om temaet? Når jeg googler temaet virker dette å bli et stadig større problem i Sør-Norge.

Uansett, trygt eller ikke, særlig apetittelig er det ikke å spise denne fisken. En trist sak.

Annonse

jada har sett makk i ørret mange ganger, og der er nok måsemakken du refererer til, måsejæveln som drit makk i fiskevannan. det og grave ned slog er ikke dumt, min bestemor sier til meg at slogen skal graves ned og måsen må skytes. mye god kunnskap hos den eldre generasjon:)

• Like 1