Gå til innhold
  • Bli medlem

Superhelg i Jotunheimen


Tom

Anbefalte innlegg

Lørdag morgen kjørte undertegnede avgårde fra Oslos fabrikkrøyk i hui og hast. Målet var som så ofte før Jotunheimen. Jeg hadde egentlig tenkt å gå på Stetind. Men så fikk jeg en aldri så liten nedtur. Veien i Leirdalen er stengt ved Geitsetri. Bom med hengelås og full pakke. Også jeg som hadde betalt 40 kroner i avgift like nedenfor...
Dermed ble dagens mål justert til Jervefonni, og det var nok lurt forholdene tatt i betraktning. Jeg krysset broen over Leira der nede ved seteren, og la i vei omtrent klokken 12.30. Kult å gå på vestsiden av dalen for en gangs skyld. I cirka 1400 meters høyde kom jeg opp i snøen. Været var halvskyet. Ingenting å sutre over.

Ettersom jeg kom oppover ble snøen dypere, så det ble tungt å gå. Noen steder måtte jeg krabbe oppover mens jeg sank nedi. Heldigvis var det bare rundt hundre høydemeter at det var såpass ille. Deretter kom jeg i omlag 1800 meters høyde, og der hadde vinden gjort sitt til at snøen var hardere. Også nå blåste det, og det økte på jo nærmere toppen jeg kom. Skareføre fra 1900 meter, og vinden så sterk at det sved i ansiktet. Snøen føyket langs bakken. Jeg nådde toppen etter mellom to og to og en halv time. Returen tok omtrent to.

Søndag var det klart for Spiterhø. Jeg gikk først oppover stien som går fra Spiterstulen til Glitterheim. Deretter skrånet jeg relativt bratt opp på ryggen (et godt stykke før stien runder mot Skautflya) og opp på Skauthø. Snøen begynte her på omtrent 1650 meter. Det var tyngre å gå enn vanlig, men ellers ikke noe problem. Været var fantastisk. Vindstille og helt blå himmel. Utsikten over de snødekte fjellene kan ikke beskrives. Det blir bare tullete å prøve. Fra Skauthø gikk jeg enkelt over de to Spiterhøene. Dessverre snakker Kim om at det finnes en Leirhø N-1, så jeg måtte ta den også til slutt. Da var beina tunge. Toppen har etter mitt syn ikke en pm på over 10, men det var fint der likevel. Da jeg kom nedover mot Visdalen igjen og solen varmet i ansiktet følte jeg meg som et av verdens lykkeligste mennesker (manglet bare penger og kanskje dame for å være lykkeligst).

De som ikke var på fjellet i helgen kan gråte og angre. Jeg tror nå sesongen er over for min del. Avslutter dermed med 197 topper (etter Røyne). Håper på mange flotte skiturer fra og med april :)

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Dessverre snakker Kim om at det finnes en Leirhø N-1, så jeg måtte ta den også til slutt. Da var beina tunge. Toppen har etter mitt syn ikke en pm på over 10, men det var fint der likevel.

Ja den på 2077. Jeg tror nok den har 10, men jeg ser at jeg har 25 i lista mi og det er feil.

Flott tur da, Tom! Men skitur først i april? Går det an da? Det er jo nå det er fint fremover... Hva med Dovrefjell siste helga i oktober, en liten dagstur over Svånåtindene og Langvasstindene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært for lenge i lavlandet? Jeg har kontor 3 moh så av den grunn kan jeg være enig... men ikke ellers. Nysnø er ikke farlig, Tom. Den verken biter eller sluker deg. Men den hater olabukser...

Vi får se det an. Litt nysnø (10-20 cm) går helt greit. Ofte er det ikke mere på den tiden (slutten av oktober). Den første snøen har en tendens til å blåse vekk. Men, jeg har gått på ski i oktober - i Jotunheimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått til fots i Jotunheimen langt ut i oktober, med minimalt med snø. Det er helt avhengig av hvor fort den virkelige vinteren setter inn. Det å sitte her på nåværende tidspunkt og skrive at det ikke går, det er rett og slett bare barnslig :) . Høyfjell er selvfølgelig ingen spøk, været kommer fort og om høsten kommer det kraftig vær. Men dette er en frivillig tur, for all del :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg forstår problemet :lol: Det er nesten synd på oss mennesker... Jeg foreslår absolutt at du blir med. Morten og jeg tenkte på tur siste helga i oktober. Line blir sikkert med også :)

For å komme ut til den Østre Langvasstinden på denne tiden av året kreves det litt klatreutstyr (hammer 3-4 meter). Det går muligens uten, men med nysnø forandrer fjellet seg betraktelig. Gamlemors trivelige løype kan fort forvandle seg til en krevende klatretur da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kim!

Du skal på tur igjen, skjønner jeg. Hadde faktisk tenkt å spørre om å få slenge meg med på Dovre, men oppdaget at vi skal ha rakfisklaget vårt på jobben den fredagen (på St.Olav), så da er jeg vel hverken gang- eller kjørbar på ei stund... Jan Ola ordner vel med en form for natursti som vanlig, så vi får nok friskluft lell!

Håper Line ikke har noe horn i sida på Tom da!

Høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.