Gå til innhold
  • Bli medlem

Tur i Frafjordheiene lørdag og søndag


REJOHN

Anbefalte innlegg

Etter en både lang og kald vår, hadde jeg håp om årets første tur i heia. Værmeldingen var forholdsvis bra, men den meldingen slo ikke helt til. Det ble yr og regn hele turen på søndag.

Turen gikk fra Mån, opp Fidjadalen, til STF's hytte Blåfjellenden. Dette er en tur jeg har gått noen ganger, og det er normalt den turen som åpner sesongen.

Jeg forsøkte også for 14. dager siden, men da var elva så stor at det ikke var mulig å komme opp.

Turen går i dalen, og starter på ca 185moh og ender på 600moh. En god del drøye bakker, og ikke alltid like lett tereng med stor urer og mye stein.

Det har de siste 7-8 årene gått ras om våren. Dette gjør at stien ofte må legges om litt.

Det var også i år gått noen ras. Det ene hadde tatt vekk et tre fra fjorårets ras, slik at stien kom fram igjen, og et annet hadde tatt Fidjastølen slik at den ikke lenger kan brukes.

Jeg gikk ikke på snø, men oppe på heia ligger det forsatt en god del fenner. Over 900 til 1000 moh vil det være mye snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

Også i år gikk den første skikkelige fjellturen opp Fidjadalen. Dette året i et fantastisk vær.

Det er etterhvert blitt en tradisjon. Og jeg glemmer hvert år hvor hard turen oppover egentlig er.

Jeg har aldri gått så tidlig, og det var ikke snø i det hele tatt. Selv ved Fidjafossen, var den vanlige fonna nesten helt vekke.

Den kan være litt lei, glir du på denne fonna, så er det rett i fossen.

I år traff jeg tre glade skotter, som hadde gått opp dagen før, og var på vei ned da vi møttes.

Modig gjort å ta turen i april, selv om været var bra, og elva bare måtelig stor.

Også i år hadde det gått ras, som sperret stien. Jeg begynner snart å tro på mine egne historer om troll og hulder, som ikke ønsker besøk i dalen.

post-1094-133474463428_thumb.jpg

post-1094-133474463436_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.