Gå til innhold
margitbr

Ankel, bursitt/ slimposebetennelse

Anbefalte innlegg

Har brukt fjellsko med "standard" høgde, til like over ankelen. Dette fører alltid til bursitt/ slimposebetennelse over anklane etter ein dag eller to. Siste åra har eg difor bare brukt gummistøvlar og låge terrengsko. Nokon som har erfaring med type fjellsko som kan fungere ved dette problemet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå med løsere sko. Det har hjulpet på meg. Noen ganger går jeg med dem nesten helt løse. Jeg får mindre gnagsår også. Strammer heller til når terrenget krever det innimellom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Lompa skrev:

Hvorfor ikke prøve skikkelig høye fjellstøvler?

Fordi det vanligvis er trykk eller unormal friksjon som trigger en slimposebetennelse, jf margitbr (trådstarter) sin erfaring når hun går med fjellskoene sine. Men det er ikke umulig at et annet par sko med samme ankelhøyde - eller høyere som du foreslår, likevel kan være verd å prøve for å utelukke at det ikke bare er dette ene sko paret som trigger betennelsen.

.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den ‎25‎.‎08‎.‎2016 at 11.25, Gittiamo skrev:

Har du vært hos ortoped? Om ikke så anbefaler jeg det. De kan hjelpe deg med å finne årsaken. 

Jeg sliter med akillesene og er svært følsom for høyden på støvene.  Derfor har jeg i mange år gått med et par kraftige "joggesko" med Vibramsåle, og vanntette sokker.  Nå har jeg imidlertid funnet min støvel, AKU hos Ortopediteknikk.  Nevner dette fordi ortoped er nevnt her.

Ortpediteknikk og sikkert andre firmaer som har spesialisert seg fottøy til folk med behov for mer individuell oppfølging har ortoped på huset.  Finner du nåde hos han kan du få vedtak om så og så mange sko/støvler i året.  Da koster et par slike støvler kun kr 640, -  i egenandel. 

Men det går også an for vanlige folk å oppsøke en slik spesialforretning og både få råd av dyktige og interesserte fagfolk, som ikke "slafser tyggis" - og kjøpe fottøy der.  Prisen er da lik den du betaler ellers.

20160829_070718 (640x480).jpg

Disse støvlene er de beste jeg noen gang har hatt og leveres "ferdig inngått".  Goretex og fine greier.  Pass på å kjøpe store nok støvler.  Disse har jeg nå brukt på 3 ukesturer på Hardangervidda.  Og om du trenger en ekspertuttalelse send en PM til  FF medlemmet  "rayun"

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den takk for tips. Jeg trenger et par turstøvler til marka (fjellstøvlene mine er dedikert fjell og steinrøys) og skal straks tilbake til ortoped. Skal se om jeg kan få refusjon her. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av AASEDAASE
      Hei. I våres handlet jeg meg nye fjellsko av typen Crispi skarven 2.0 da mine daværende fjellsko bikket 16 år. Det var som natt og dag. Passform, vekt, støtte og egenskaper er jo helt sinnsykt. Både ved bruk til fritidssysler som frisbeegolf såvel som drøyere fjellturer med veldig tung oppakning gir denne skoen en suveren støtte. I dag blir kona 30 og i den forbindelse kjøpte jeg crispi Skarven EVO gtx til henne i presang. Hos xxl på Forus fant jeg støvelen i friluftsavdelingen og den blir frontet på xxl.no som en fjellsko. Men, hos Crispi selv blir den frontet som en jaktstøvel. Akkurat hva den er spiller liten trille om den fungerer som en tursko. Men spørsmålet blir om den har egenskaper som den jevne turgåer ikke trenger? Jeg leser at det er en varm støvel som fungerer godt når det blir kaldere men har folket prøvd skoen som en tursko? Og fungerer den greit til det formålet? Den blir ikke for tung? 
      Tidligere hadde hun noen Salomon sko i joggesko-mesh med dårlig ankelstøtte og null vannavvisende egenskaper og siden jeg har gått flere lange turer med mine skarven tenkte jeg at hun skulle få likens. Men jeg føler meg litt inhabil da jeg ikke kjenner til noe annet. 
      Gummi som løsner på modellen har jeg lest flere som har opplevd så akkurat den negative siden av skotypen vet jeg om.
      Mh. A

• Av Kattugla
      Vurderer å kjøpe meg nye fjellsko. De bør ha bred lest, være lette og ha god ankelstøtte. Til bruk på dagsturer i tørt fjellterreng med en del steinur (Trollheimen).
      Hva kan anbefales? Har noen erfaring med La Sportiva?
    • Av Anders Eriksen
      Kjøpte Crispi Briksdalen fjellsko for ca ett år siden, dette er jo sko med en ganske høy pris. Nå ser jeg at gummitupoen begynner å løsne på begge skoa. Har ikke blitt brukt så mye, og heller ikke blitt båltørket eller lignende. Opplevde samme problemene med Crispi skarven skoa jeg hadde tidligere. Kjenner den slitestyrken til Crispi begynner å irritere meg. Bør jeg reklamere på dette, eller prøve å lime selv? I så fall hvilken lim bruker jeg på noe sånt? Legger med bilde
      Noen andre som har Briksdalen skoa og opplevd det samme?

• Av kepiblanc
      Var i dag og prøvde et par av Skjult lenke - logg inn for å se den etter å ha researchet litt. Det var egentlig helt fantastisk flotte sko, og hælen satt dønn på plass uten å kippe noe, men jeg følte de var litt smale i lesten. Slik at jeg fryktet smerter i beina ved lang tids gåing og gjerne med sekk. Jeg har litt sære bein og må alltid bytte ut originaler såler med mine egne spesialsåler/fotsenger i tillegg.
      Jeg prøvde også et par merrell som var mer behagelige på, men som ikke overbeviste helt.
      Har dere noen tips til lignende sko som disse Salomon, men med bredere lest? De må gjerne være like billige som disse er akkurat nå, men det er vel fort mye å håpe på.
      Bruk: hikes i skog og mark, med og uten sekk. Trenger ikke være vintersko. Lite forventet klatring i steinur med dem, så ikke viktigste målestokk. Mid high ønskes, typ ca 6".

• Av REJOHN
      Jeg bruker hovedsaklig å gå "korte" turer med lett (8-10 kilo) sekk. I mange år har jeg brukt ALFA Walk King, og har mye erfaring med disse. Walk King holder ikke spesielt lenge før de lekker, og de lekker før sålen er utslitt. Impact er jo ikke høye, men for meg har det gått greit selv med full opp-pakning. Det vi si 20 kilo.
      Impact skoen har samme lest som Walk King, og passer meg bra. (det er først og fremt grunnen til at jeg brukte Walk King og nå bruker Impact.). De "virker" noe "bløtere" i læret (overdelen). Det tror jeg henger sammen med at læret har høyere kvalitet. (det har noe med prisen å gjøre.) Skoen virker med "solid" enn Walk King. På grunn av kvaliteten på læret, var det ikke nødvendig å "gå" skoene inn. De ble brukt på vanlig måte fra første gang jeg tok de i bruk.
      Det som har overrasket positivt, er sålen (ikke slitestyrken, det gjenstår å se.), men hvor bra den henger på vått fjell. Sålen er etter min mening vesentlig bedre enn den på Walk King når det gjelder dette.
      En liten detalj, som ofte er ganske irriterende på andre sko, er at snorene går opp. For omtrent første gang, har jeg ikke problemer med dette på Impact skoene.
      Jeg skulle mene at skoene er solide nok til å tåle temmelig hardt bruk med lange dager og tung sekk. Mange mener at høye støvler er bedre, fordi de gir støtte til anklene.  Disse gir god nok støtte der, men kan være for korte til å vade dype elver tørrskodd. (Jeg bruker Gore-Tex bukser,med snøring nederst, og klare som regel å komme over uten å bli våt, selv om vannet egentlig går over støvleskaftet....)

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.