Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp og tips til tarp og telt


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! Har den siste tiden eksprimentert litt med tarp til teltet mitt. Hovedpoenget var å kunne få litt mere "fortelt" hvis det kommer regnbyger eller litt skygge hvis det noen gang er et problem her til lands :) Investerte derfor i en sånn ultralett nanosil tarp/poncho fra STS som jeg da også bruker som regntøy.

Oppsettet på de to første bildene er det jeg har brukt så langt, det gir maksimalt utnytte av tarpens areal men det skulle vise seg å ha et par problemer når det ble skikkelig nedbør...

1. Hullet som snurpes igjen der hvor hetta er fyller seg med vann og tynger ned duken, kan selvfølgelig åpne snurpingen men da får jeg drypp inn i "leiern" min.
2. Oppsettet på de to første bildene gir ikke nok helling i tarpen og det viser seg at ved kraftig nedbør så lage det groper i tarpen som fyller seg med vann, dette drar på sikt hele tarpen nedover og den klemte veldig mot et par punkter på ytterteltet.

9469-20160729.jpg

9470-20160729.jpg

 

Morgenen etter var det heldigvis finvær så da bestemte jeg meg for å eksprimentere litt med alternative oppsett. Etter mye frem og tilbake, endel banning og sverting kom jeg frem til oppsettet dere ser på de fire nederste bildene. Har desverre ikke fått testet dette i skikkelig regn men tror det siste oppsettet vil fungere bra fordi jeg der har så bratte vinkler at vann ikke kan samle seg på tarpen, en stav stikker opp i hetta så den ikke fylles med vann og tarpen klemmer ikke mot ytterduken på teltet da hovedpunktet ligger mot telstangbuen. 

Desverre gir dette oppsettet noe mindre tomleplass under tarpen kunne jeg konstatere....

9483-20160730.jpg

9484-20160730.jpg

9486-20160730.jpg

9487-20160730.jpg

 

Tenkte derfor jeg skulle spørre her om det er andre gode løsninger på oppsett av tarp og telt? Er det noe jeg gjør som er helt teit eller er jeg nærmere et bedre oppsett ? :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vedrørende oppsett 1: Hvis du har en laaang bardunline i reserve og noen greiner halvparten så langt ovenfor teltet, kan du lage en "galgeløkke" rundt halsen på hetten, slenge linen over en passende grein og heise hetten opp - det kan hjelpe litt på begge utfordringene du nevner. :)

Oppsett 2 synes jeg ser fint ut når du ikke kan bruke greiner (eller eventuelt har en vandrestav som kan forlenges uvanlig mye, og settes på utsiden av tarpen med "galgeløkke" ned til hetten).

Personlig bruker jeg "galgeløkke" når jeg setter opp denne TarpPonchoen, se feks her og her. Riktignok frittstående, uten telt ved siden av. Har egentlig bare tenkt å bruke den som nødly på godværsturer der jeg ikke har regnet med nedbør, eller om "hovedly" skulle bli ødelagt på ruskværturer. Men jeg skal se om jeg kan få til noe liknende som deg i tillegg, synes det du gjør ser lovende ut :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der galgenløkke trikset var joggu lurt, skal jommen eksprimentere litt rundt det ved neste anledning! Takk for bilder og fine tips @a_aa :) 

Satt forøvrig under tarpen i går i stolen og leste en god bok, koket kaffe og koste meg mens det regnet - deilig å kunne ha litt sitteplass om det er dårlig vær i en litt lenger periode - spesielt når man har et lite og kompakt telt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.