Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner på tur - Fiskestang i box - Ferskvann, hva nå?


NattUgle

Anbefalte innlegg

 

Nybegynner på tur som jeg er, har jeg kavet meg opp til et ferskvann

Har ferskvannsnelle, ferskvannsnøre, stang ? hipp som happ brukt den i saltvann og fått fisk

Mine spm.

Hvordan fisker jeg i ferskvann uten båt?

De gangene jeg har prøvd med sluk og sveiver inn så setter alltid kroken seg fast i tømmer og kvist.. enda jeg prøver sveive inn så sluken flyter

Bruker dere sluk? Krok med agn og dupp? Hva er oppskriften med flesk og duppe? Jeg har flesk med dårlig kondis.. hvordan får jeg fisk med dupp? 

Hvordan fisker dere og hvordan/hvem/hva/og alle tips binder dere opp en krok ? Har prøvd med mark et par ganger.. og lodd på snøret..

Kan noen hjelpe meg/lære meg fiske i ferskvann her på net`? Får fisk i saltvann men dette er jo ikke det samme

I disse dager prøver jeg ferskvann i skogsterreng

 

Endret av NattUgle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiske i ferskvann gjøres på samme måte som i alle vann. En står ved vannkanten og kaster sluken, spinneren, eller marken ut i vannet. En bruker ofte litt annerledes sluker i ferskvann enn i saltvann, men det er ingen absolutt regel. Spinnere eller brede skjesluker synker ikke så mye som tynne tunge sluker. Går en i bunn så får en bare sveive inn raskere. 

I forhold til det og fiske med mark så er det litt forskjellige metoder. Her har du en god innføring i dette.

http://ofa.no/FiskeiMarka/Markfiske.aspx

Endret av tklami
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har fiska i saltvatn så har du dette inne, det er ikkje noko forskjell egentlig på dette og fiske i ferskvatn.

Gå til vatnet, hiv ut, sveiv inn. Nye kast og beveg deg slik at du dekker mest mogleg av vatnet.

Dersom du set fast i botn, finn ein ny plass, litt botn høyrer med.

Sveiv roleg inn, dersom dette ikkje funkar sveiv fort inn, dersom dette ikkje funkar sveiv sakte inn, dersom dette ikkje funkar sveiv raskt inn osv osv

Det viktigaste rådet er fisk og fisk og fisk. Til meir du fiskar til betre vert du, læring gjennom praksis er alltid best!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.