Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til telt


Hannah Simone

Anbefalte innlegg

Hei! Reiser på hestestevne fire dager i juli og er dermed på utkikk etter et godt telt, siden det enkleste er å bo på stevneplassen. Har prøvd å søke etter tester og anbefalinger, men det har ikke gjort meg så mye klokere. De fleste tester tar familieturer eller lengre fjellturer som utgangspunkt, og det er jo ikke akkurat mitt tilfelle.  Det viktigste for meg er at teltet er så vanntett som overhodet mulig, at det er i god kvalitet og at det er plass til to mennesker med en del bagasje (hesten får sove i egen stall. Hehe.). Vekt spiller ingen rolle, for vi kommer nok ikke til å bære det mer enn 50m uansett. Pris bør helst ikke overstige 3-4000kr.

Er det noen med litt mer erfaring enn meg, som har noen gode tips til telt? Blir veldig takknemlig for svar.:)

Endret av Hannah Simone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsport lager noen teltmodeller spesielt for XXL, og etter en kjapp titt inne på sportsbutikkens nettside nå, så fant jeg noen "kandidater". Dette er telt som er mer enn bra nok mht vanntetthet, takle litt vind og som har OK plass til bagasje i forteltet - og mer enn god nok soveplass for to:

 

Helsport Soldalen 3-manns https://www.xxl.no/helsport-soldalen-3-camp-tremannstelt/p/1061402_1_style

Helsport Nordmarka 3-manns https://www.xxl.no/helsport-nordmarka-3-camp-tremannstelt/p/1100090_1_style

 

Lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du meg er ikke dette heller stedet. Det du ser etter høres mer ut som et campingtelt enn et fjelltelt. Hvis det ikke skal bæres og vekt ikke har noen betydning er det en betraktelig økt komfort i disse campingteltene i form av høy takhøyde og mye bedre plass. Du kan til og med få et telt du kan stå i. Vanntette er nok de aller aller fleste. Det viktigste i forhold til vanntetthet er vel egentlig bare å ha gode luftemuligheter og dobbel duk (pga kondens).

https://www.gsport.no/produkt/182117/mckinley-alpha-5-familietelt f.eks.

Svært romslig, dere får hver sitt soverom og en ganske så ålreit uteplass til en ganske ålreit pris.

Endret av Nimrad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bare bruke der på slike plasser er det greit å se på campingtelt.  Koster ofte ikke så mye, har god plass men veier mye. Er det derimot et telt du fremover også skal bruke i marka/fjellet ville jeg sett på et vanlig 3 manns turtelt. Da er vekt så det er greit å bære et stykke også. 

xxl har 4 manns campingtelt fra 699. Fra 1299 hvis du skal ha 2 soverom.  gsport har 4 manns med 2 soverom fra 799. Skal du ha turtelt rimelig så se på gsport og Bergans Trillemarka 3. Det har vekt så du kan ta det med på andre turer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.