Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til "nødbo" alla fjellduken


Tor-Erik-L-77

Anbefalte innlegg

Snublet over denne tråden via google-søk, så dåkk får ha meg unskyldt hvis jeg har oversett nyere tråder om emnet.

Fjellduk/vindsekk m.m. er noe jeg ikke har ofret mange tanker siden tidlig 2000-tall, da det var noe alle måtte ha som standardutstyr i den allerede blytunge sekken. Etter å ha ligget i sekken gjennom x antall turer og sikkert x hundre km uten å bli brukt, så forsvant den på ett eller annet tidspunkt fra pakklista.

Nå har jeg fått litt fornyet interesse for temaet. Bakgrunnen er todelt:

1) Barn på tur. Jeg har egentlig aldri bekymret meg for at teltet skal svikte, slik som i TS sitt scenario. Selv med skade på duk eller stenger, så trur jeg det vil være mulig å få lik eller bedre beskyttelse fra (det som er igjen av) teltet enn de fleste løsninger for nødly. Spesielt om mann har litt utstyr til å foreta enkle reparasjoner eller modifiseringer. Nå er derimot ungene kommet i en alder der de har litt større rekkevidde. For å utnytte den økte kapasiteten har jeg lyst til å ta de med på noen hyttebaserte rundturer, slik at vi kan bruke mer av tiden på å gå og komme oss til nye plasser istf. å bruke mye tid på å flytte camp. 
Men når teltet skal legges igjen hjemme, kanskje kombinert med tynnere soveposer, så kutter mann en sikkerhetsline. Ett nødly som gir mulighet for å stoppe opp å hvile, spise eller bare varme seg litt, føles som ett minimum av sikkerhetstiltak for å komfortabelt kunne gjennomføre slike turer. Vi har blitt overrasket av brått værskifte på enkle dagsturer før, og har lært på den harde måten hvor kaldt og utrivelig det kan være å bli overrasket av dårlig vær i fjellet.

2) Forpliktelser som følger av alder og familieliv har ført til at det blir færre ego-ekspedisjoner og langt flere solo-dagsturer i nærområdet, som er mye lettere å smette inn når det dukker opp en ledig tidsluke her og der. En slager er å pakke en lett sekk å legge avgårde på skitur, bare bruke dagen og se hvor mann havner. Det som ville gjort disse turene enda ett hakk bedre er om det hadde vært mulig å sette seg ned å nyte en nistepakke og en kopp med noe varmt, uten å bli iskald. Spesielt i den årstiden vi er i nå, hvor det er lyst ganske lenge, men fortsatt kaldt i været og lite varme fra sola. Om den skulle finne det for godt å titte fram.

 

Det er nok ikke nødvendigvis sånn at de to behovene kan dekkes av samme løsning. Mest sannsynlig ikke. 

For lange turer med barn er nok en lett og vanntett vindsekk en grei løsning, men det er greit å høre om noen har erfaring med slike i praksis, og hva mann bør tenke på. Ser ikke for meg en løsning for overnatting, men alt fra korte til lange pauser, alt etter behov. Kun sommerbruk.
Har bestilt Lifesystems sitt letteste 2-persons shelter (215g) som var på vintertilbud hos Fjellsport nå. Mulig det er for lite til en voksen og 2 barn, men da får jeg iaf. testet konseptet litt.

For vinterskiturer blir nok kravene litt annerledes. Kanskje mer i retning av fjellduk. Vil ha muligheten til å ha hele kroppen inni (+ hunden hvis behov), samtidig som det må være mulighet for å stikke ut hode og hender for å nyte omgivelsene. Skulle gjerne brukt noe av det som ligger på boden og samler støv, men den gamle vindsekken fra Helsport er ikke spesielt egnet slik som jeg ser for meg å bruke den. 
Den eneste Fjellduken jeg har, er en etterlevning fra tiden i Forsvaret. Den har for så vidt tålt tidens tann ganske greit, men det er Thermo extreme varianten, så den blir for stor og tung å drasse på.
Tar gjerne mot forslag av alle typer, men ifht. Fjellduk spesifikt, så er det kanskje spesielt fordeler og ulemper med de ulike størrelsene? Og hva som gir f.eks. best opplevelse uforet duk og tykkere forsterkningsklær vs foret duk og tynnere/lettere forsterkningsklær. 
Alt bør få plass i en ikke alt for stor dagstursekk, og ikke veie mer enn at mann kan gå ganske lett og ledig på ski en hel dag.

Kjør debatt!

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kjell Iver endret tittelen til Tips til "nødbo" alla fjellduken
Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.