Gå til innhold
  • Bli medlem

Crispi skarven eller Salomon quest


gull

Anbefalte innlegg

Hei!

I fjor høst kjøpte jeg et par crispi skarven, som jeg gikk med et par ganger. Fikk noen dårlige opplevelser med skoen, og vurderer derfor andre sko.

Mine crispi begynte etter to småturer å loe på innsiden av hælen. Skoen var akkurat passe i passform, og jeg brukte tekniske sokker (siden det enda var varmt ute, og ullsokker ville gjort turen til et mareritt) . Etterhvert ble loingen så ille at det føltes ut som jeg hadde flere småsteiner som lå å gnagde. Jeg har aldri opplevd noe slikt med andre sko. Den trykte også over ankelen, så jeg kunne ikke stramme skoen helt øverst. dete problemet regner jeg med at jeg får med alle høye sko. Sømmen hadde også gått opp på innsiden av skoen. Er det noen som har opplevd noe av det samme? Siden mange er så fornøyde med disse skoene, håper jeg dette var kun et dårlig parti!

På grunn av dette, og den gode servicen på xxl, får jeg nå velge om jeg skal ha et nytt par, eller gå for et annet par. jeg ble anbefalt disse: https://www.xxl.no/salomon-quest-4d-2-gtx-w-fjellstovel-dame/p/1117587_1_style den skal vist være ganske robust tross sin lettere vekt.

skoene skal brukes fra alt til timersturer i marka, til lange fjellturer med oppakning på rundt 10 kg. Det er viktig at de tåler vekt, siden jeg opplevde blånegl etter fjelltur med hiking sko! :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kun sålen jeg ikke har vært superfornøyd med på Skarven, den Salomonstøvelen er nok ikke like solid. Men kan jo være solid nok til ditt bruk. Lærstøvler er mer solide. Men støvlene må jo være gode og passe for deg, mulig de Salomonstøvlene kan være et greit kompromiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

Kun sålen jeg ikke har vært superfornøyd med på Skarven, den Salomonstøvelen er nok ikke like solid. Men kan jo være solid nok til ditt bruk. Lærstøvler er mer solide. Men støvlene må jo være gode og passe for deg, mulig de Salomonstøvlene kan være et greit kompromiss.

Har din sko nuppet noe i hælen? har hørt at de kan være litt glatte ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Salomon- støvelen i en litt annen utgave(men så og si den samme), og den er jeg ikke fornøyd med. Finnes ikke vanntett, og det er irriterende. Hadde jeg visst dette, hadde jeg heller gått for Skarven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring, er den slik som ang syklismei marka så er den nok stikk motsatt av endel andres, er at tekstilstøvler ikke er like vanntette som lærstøvler kan være. Tex'en blir lettere stukket høl på av barnåler og anna, og stoffet i seg sjøl slipper lettere vann igjennom enn lær gjør. Gå for lærstøvler for holdbarheta, finnes flere enn Skarven å velge blant også. Men jeg vil anbefale støvelprodusenter med lang fartstid enn andre produsenter som skal gjøre alt fra telt til sekker til da støvler. Og så vil jeg fraråde Lundhags-støvler.. Crispi, Alfa, Meindl, Scarpa feks er produsenger som driver med støvler og sko utelukkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har dårleg erfaring med vasstettleiken til Salomon, til tross for at dei elles lagar gode sko og støvlar. Om du skal ha den i variert fjellterreng ville eg også gått for skinn.

Eg har berre gode erfaringar frå Skarven, den nuppinga kjenner eg ikkje att i det heile.

Totalt sett er også alle Crispisko og støvlar eg har vore borti dei tettaste eg har vore borti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.6.2016 at 19.32, Tessatroll skrev:

Eg har dårleg erfaring med vasstettleiken til Salomon, til tross for at dei elles lagar gode sko og støvlar. Om du skal ha den i variert fjellterreng ville eg også gått for skinn.

Eg har berre gode erfaringar frå Skarven, den nuppinga kjenner eg ikkje att i det heile.

Totalt sett er også alle Crispisko og støvlar eg har vore borti dei tettaste eg har vore borti. 

Har hørt det same jeg også Tessatroll, ingen som har vært bort i det jeg snakker om, så jeg tror jeg prøver igjen med et nytt par :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 3.6.2016 at 13.29, gull skrev:

Hei!

I fjor høst kjøpte jeg et par crispi skarven, som jeg gikk med et par ganger. Fikk noen dårlige opplevelser med skoen, og vurderer derfor andre sko.

Mine crispi begynte etter to småturer å loe på innsiden av hælen. Skoen var akkurat passe i passform, og jeg brukte tekniske sokker (siden det enda var varmt ute, og ullsokker ville gjort turen til et mareritt) . Etterhvert ble loingen så ille at det føltes ut som jeg hadde flere småsteiner som lå å gnagde. Jeg har aldri opplevd noe slikt med andre sko. Den trykte også over ankelen, så jeg kunne ikke stramme skoen helt øverst. dete problemet regner jeg med at jeg får med alle høye sko. Sømmen hadde også gått opp på innsiden av skoen. Er det noen som har opplevd noe av det samme? Siden mange er så fornøyde med disse skoene, håper jeg dette var kun et dårlig parti!

På grunn av dette, og den gode servicen på xxl, får jeg nå velge om jeg skal ha et nytt par, eller gå for et annet par. jeg ble anbefalt disse: https://www.xxl.no/salomon-quest-4d-2-gtx-w-fjellstovel-dame/p/1117587_1_style den skal vist være ganske robust tross sin lettere vekt.

skoene skal brukes fra alt til timersturer i marka, til lange fjellturer med oppakning på rundt 10 kg. Det er viktig at de tåler vekt, siden jeg opplevde blånegl etter fjelltur med hiking sko! :shock:

Hei. 

Som nevnt av andre her ang Salomon med vanntetthet, kan jeg også bekrefte dette. Har et par selv og de holder ikke tett under skikkelige våte turer, dog jeg har prøvd det meste for  å unngå dette. Har prøvd flere tøy/stoff sko over flere år for vekten sin del, men havner alltid tilbake til den gode sikre lærskoen. Den er mye mer holdbar, garantert vanntett og tåler seriøs tøff bruk :)  En sko jeg kan på det sterkeste anbefale er Scarpa GTX, en fantastisk sko i mine øyner. Super god støtte for ikke å være en høy-sko, går selv lange turer med 30kg+ på ryggen, også utsatt disse for meget tøff bruk. Koster litt, men det gjør jo de fleste i denne klassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.