Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz UTLAND


Lyngve

Anbefalte innlegg

Annonse
  • Svar 204
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Kan bildet ditt være Ama Dablam. Synes topp-partier minner litt.

Når det sier det så kan det minne ja, men det er ikke det.

Den omstridte bestigningen av fjellet skal ha skjedd i 1989 og vært solo. Det er fjellets nordvegg på bildet.

Den gjeve prisen var Piolet d'or.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Disse fjell må vel Erling ha sett for ikke lenge siden. Hvilke topper ser vi til venstre og til høyre på bildet?

Ser ut til å være i Mont Blanc massivet? Skal vi tippe Mont Maudit og Tacul fra en litt spesiell vinkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må visst gi noen hint. Lyngve er i nærheten, men må noe lengre mot nord-øst. Begge toppene er like under 4000 m og kan sees på første dagsetappe på Haute Route.

Det var derfor jeg antydet at Erling kanskje hadde sett toppene for ikke lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja det her blir bare råtipping. Kan det være Aig. Argentiere (en av få topper under 4000m jeg klarer å huske navnet på). Muligens at det blir litt feil retning, men....

Du er så nær, Lyngve, at jeg får avsløre det når ikke Erling kjente igjen det han må ha sett på sin Haute Route-tur i vinter. Bildet er tatt fra Argentierebreen og vi ser Mont Dolent til venstre (som er forbundet med Aig. Argentiere via Col du Tour) og Aig. Triolet til høyre. Det laveste skaret i midten ble traversert av Edward Whymper og jeg tror det var Michel Croz under The Golden Age. Synes å huske at de brukte syv timer på å hakke seg ned isen fra toppen av skaret og ned til Argentierebreen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med alle bønnehjulene i forgrunnen var vel ikke Tibet noen stor sensasjon, og passhøyden er ikke mindre enn 5100 m (spennende nok med avreise fra 1200 m dagen i forvegen). Men det er ikke Cho Oyu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fryktelig flaut det her. Selfølgelig er det Shishapamgma. Jeg har selv stått på samm passet for mindre enn et år siden (Yarle Shung la). Her er bekreftelsen (forøvrig en tynn og avmagret Lyngve som virkelig så frem til verdens lengste nedoverbakke på sykkel):

pic2184.jpg

(man kan tydelig se de 5 bønnehjulene i bakgrunnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får avsløre det når ikke Erling kjente igjen det han må ha sett på sin Haute Route-tur i vinter. Bildet er tatt fra Argentierebreen og vi ser Mont Dolent til venstre (som er forbundet med Aig. Argentiere via Col du Tour) og Aig. Triolet til høyre. Det laveste skaret i midten ble traversert av Edward Whymper og jeg tror det var Michel Croz under The Golden Age. Synes å huske at de brukte syv timer på å hakke seg ned isen fra toppen av skaret og ned til Argentierebreen.

Jeg er ikke så ofte innom quiz'en. Det går for fort for seg her inne til at jeg klarer å følge med. Med tipset du gav så jeg at det var fra Argentiere-breen, men jeg har ikke peiling på navnet på fjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.