Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av Bergans Helium Dome vintertelt


whistler

Anbefalte innlegg

Les testen på bloggen min ved å trykke her!

img_3706_24220975059_o.thumb.jpg.4ba0102

Dette teltet ble kjøpt inn primært til vinterturer og nå har det fått være med på turer i all slags vær de to siste vintrene. Her er mine erfaringer med teltet så langt.

Bergans Helium Dome er et 4-sesongers kuppeltelt på cirka 5 kilo. Forholdsvis lett tatt i betrakning 5 stenger og store storm-matter. Jeg bruker teltet kun vinterstid da jeg syntes det blir for stort og tungt å ha i sekken.
Kuppelformen gir både fordeler og ulemper. Den største fordelen er stabilitet i vind og innvendig romfølelse. Særlig høyden er fantastisk. Her er det 130cm innvendig høyde, noe som gjør det komfortabelt å sitte og svært anvendelig å tørke klær på det medfølgende, store tørkeloftet. De fire kryssende stengene gjør at duken presses godt ut og skaper forholdsvis rette vegger som gjør romfølelsen god.
Bergans annonserer teltet som et tremanns. Sommerstid kan det fungere med tre personer med normalbredde underlag. Vinterstid er teltet best egnet for to. Da har man god plass, som man trenger med alt plasskrevende utstyr og bekledning vinterstid.

Oppsett
Teltet er konstruert litt motsatt av det vi er vant til fra nordiske telt. Dette teltet settes opp med innerteltet først. Det er verdt å merke seg at også innerteltet er vanntett, så det er ikke noe problem om det regner når teltet sette opp. Det er fire fargekodede stenger som krysser hverandre og de er forholdsvis enkle å tre, men det lønner seg å tre inn de «innerste» først og man trer alle stenger før man begynner å spenne opp teltet. Når innerteltet er spent opp trekker man ytterduken over og klipser fast i innerteltet med plastklips. Dette kan være en litt selsom opplevelse i sterk vind. Man er da relativt avhengig av å være to slik at den ene kan klipse og den andre holde teltet
Når ytterduken er festet i innerteltet setter man inn den siste stanga som spenner opp forteltet. Teltet har svært store storm-matter rundt hele så det er enkelt å få spent duken skikkelig ut. Dette sikrer godt feste og et lunt inneklima.

Praktisk bruk
Teltet har et forholdsvis lite forelt med inngang fra begge sider, i tillegg til inngang fra baksiden av teltet. Dette sikrer at man alltid har en inngang i le for vinden. Mellom dørene i forteltet er det et lite «vindu» som gjør at man enkelt kan sjekke været uten å måtte åpne teltdøren. Smart!
Når det er nok snø til å grave ut en skikkelig grop oppleves forteltet som stort nok til at det er enkelt å komme seg ut og inn samt smelte snø i forteltet. Er det lite snø blir det litt i trangeste laget å snirkle seg ut og inn de forholdsvis små døråpningene. Særlig når det er kaldt og man er kledd i mange lag.

Innerteltet er romslig og takhøyden svært god. Dørene på begge sider kan åpnes helt og er todelt slik at det blir helt tett, eller helt åpent med bare myggnetting. I toppen av teltet er det to store lufteluker som kan justeres og lukkes innenfra. Om det blåser mye er det praktisk å kunne åpne luken bare på lesiden for å unngå føykesnø inn. Teltet oppleves som veldig lunt, men det er viktig å være klar over at det kreves god lufting når man fyrer med primus. Om man ikke har åpne luker i taket og dørene er helt igjen blir innerteltet i praksis helt tett. Dette er farlig! Jeg pleier derfor alltid å ha en glippe på begge dørene og minst en av taklukene åpne. Da sikrer man god gjennomlufting samtidig som teltet oppleves lunt og fint. Har faktisk oppnådd opp mot +20 grader inne når det har vært under -10 ute, bare ved å fyre lett med brenneren i forteltet.
Teltet leveres med et stort «tørkeloft» som henges opp i taket. Dette fungerer svært godt når man fyrer med brenner siden man får god luftgjennomstrømning mellom loftet og ut luftelukene i toppen, i tillegg til at varmen naturlig nok strømmer opp i toppen av teltet. Her legger jeg hansker, luer, sokker og annet som er fuktig og det meste tørker raskt til neste gang man skal ut.

Dimensjonene på innterteltet er 22 0x 195 cm. Det går greit med to Arctic Beddings og to smale bagger, men det er ikke mer plass enn det må i lengderetningen for en kar på 190. At teltet blir markedsført som vintertelt til tre personer er ikke riktig i mine øyne.

Kort oppsummert:

Pluss: Robust konstruksjon som tåler mye vind og snø. Romslig innvendig med svært god takhøyde. Generelt høy kvalitetsfølelse.

Minus: Litt tungvint å sette opp, særlig alene i sterk vind. Plastklipsene som fester yttertelt er ikke optimale. Litt knotete å feste og kan fryse om man får snø i dem når man klipser. Litt lite fortelt.

Teltet er ganske aggresivt priset, så dette er mye vintertelt for pengene!

Les testen på bloggen min ved å trykke her!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 10 måneder senere...

Hvor mye har du dørene åpne når du fyrer med primus inne, 5 cm, 10 cm? Åpner du nede ved bakken eller høyere opp? Jeg er litt skeptisk til dette, men sikkert fordi jeg har ikke gjort dette før. Har du prøvd å la ytterduken være på når skal slå det opp? Jeg er vant med stangkanaler som ligger utenpå ytterteltet så jeg ser for meg trøbbel hvis det er dårlig vær og man er alene når man skal ha opp teltet. Jeg fikk teltet for den nette pris av 3990 så da kunne jeg ikke motstå fristelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, polar13 skrev:

Hvor mye har du dørene åpne når du fyrer med primus inne, 5 cm, 10 cm? Åpner du nede ved bakken eller høyere opp? Jeg er litt skeptisk til dette, men sikkert fordi jeg har ikke gjort dette før. Har du prøvd å la ytterduken være på når skal slå det opp? Jeg er vant med stangkanaler som ligger utenpå ytterteltet så jeg ser for meg trøbbel hvis det er dårlig vær og man er alene når man skal ha opp teltet. Jeg fikk teltet for den nette pris av 3990 så da kunne jeg ikke motstå fristelsen.

Jeg har solgt det og kjøpt Helsport Svalbard 3 istedet. Ikke fordi det var et dårlig telt, men jeg ønsket meg større fortelt.

Jeg hadde en liten gløtt på døra nederst og selvfølgelig en god glippe på dør til inntertelt og minst en av takventilene oppe. Når det var lite vind hadde jeg begge oppe og lukte den ene ved mye vind slik at ventilen på lesiden var åpen. Det fungerte veldig bra.

Prøvde aldri å ha ytterduken på ved montering, men det er noen som gjør det. Det er litt styr å sette opp i sterk vind, men når du har gjort det noen ganger går det veldig greit.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.