Jump to content
IGNORED

Sovepose på rett over 2000g og må tåle -30 grader

Lumi

Recommended Posts

Jeg leter etter en vintersovepose på rett over 2000g (nærmest mulig), som tåler -30grader. Det er obligatorisk utstyr til hundekjøring. Den jeg har nå veier 4kg og blir alt for tung når vekt faktisk teller en del. Noen som har noen tips? Har en dyr nok hobby så jeg har ikke råd til de dyreste posene.

Annonse

Har en Mountain Equipment 1250, den skal fungere greit i -25 (Comfort -20) og veier ganske nøyaktig 2 kg. Går du opp på 1500 - modellen har den Comfort limit på -25 men ME sier selv det går greit i -30. Har testet min egen i -15 (blir sjelden kaldere her) og i ett lag ullundertøy på et Thermarest Xtherm var jeg varm og god tross elendige nattforberedelser (kald drikke, ikke 100% tørt undertøy og snacks istedenfor ordentlig mat rett før soving).

Hvis du har et varmemonster av et liggeunderlag er det godt mulig du klarer deg med en Glacier 1250 i -30. Denne kommer du før eller siden over til rundt 5 -6 tusen. Men Glacier 1500 veier kun noen få hundre gram mer.

http://www.hektapatur.no/soveposer-1/4-sesongsposer/mountain-hardware-lamina-z-bonfire

Mountain Hardweare lager prisbelønte syntetiske poser. Denne veier rett over 2 kilo og klarer minus 34 til godt under halv pris for en tilsvarende dunpose. Har ikke testet Bonfire, men har testet MH Hyperlamina Flame som er en bra pose som holder hva den lover. 

Edited by RoyN
  • Like 1

Annonse