Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix - Lage innerpose til soveposen


Tom42

Anbefalte innlegg

Som jeg alltid skriver er jeg veldig ydmyk når jeg tror jeg finner (på) opp noe nytt.  Som oftest har noen funnet på dette for lenge siden.

Er blitt en skikkelig frysepinne.   Før jeg fikk hjerteinfarkt og ble hjerteoperert i 2000, lå jeg ute under bar himmel om vinteren kun med en slafsete Mc Kindly sommerpose.  Men nå, pga blodfortynnede medisiner,  trenger jeg egentlig en vinterpose.  Men. i stedet for å kjøpe en dyr og tung pose lagde jeg en flecceinnerpose. 

Kjøpte to stk lette fleccepled på KID fordi ett blir for trangt (hvert fall for meg).

Verktøy

-  symaskin

-  saks

-  målbånd

-  tusj + lang lineal

-   evt borrelås

 

Arbeideidsbeskrivelse.  Intet produkt for en sykonkuranse, for flecce er som strikk.  Når du måler ta mange mål.  Men om det viktigste er å lage noe funksjonelt er det bare å klippe og sy i vei.  Heldigvis koster ikke et par pledd så mye.,

1.  Siden pleddene er rundet i hjørnene klipp vekk ca 10 cm i hver av endene.

2.  Klipp av 50 cm x lengde, på det ene pleddet langside

3.  Sy sammen pleddene på en langside

4.  Sy på den remsen på 50 cm på en kortside slik at lengden blir ca 2 meter.    Dette for å få lengde på ca 2 meter

3.  Mål opp 75 cm og brett pleddene på langs 75 cm

4.  Trekk en strek med tusj fra topp, 75 cm, til bunn, 50 cm og klipp.

5.  Sy sammen fra bunnen, og oppover til du er ca 60 - 70 cm fra hodeenden

6.  Klipp ut en remse på 15 cm x 60/70 cm og sy den på den delen som skal bli oversiden på posen.

7.  Sy så borrelåser vertikalt på klaffen, ca 12 cm mellomrom

8. Sy på borrelås, horisontalt, 006.thumb.jpg.559f3d779ddb4089eca19e1cfb på posens undredel, 15 cm innpå.

----------------------

Om ønskelig kan du droppe punktene 5 -.8 og sy helt opp.

 

I tillegg kan de godt brukes til å krype inn i på en kald kveld, når du sitter foran bålet, rene fotposen

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inneposer i silke, fleece, syntet, dun eller som svettesperre finnes det rikt utvalg av. Sjøl har jeg alle variantene, men ikke selvlaget da og det gir jo en godfølelse å bruker egenutviklet utstyr.

Endret av PTG
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ClaesOhlson har sånne pledd til en 50lapp nå. Siden jeg mistet hanskene mine i går sto jeg og så på et sånt i dag om jeg skulle sy meg noen. (Bare noen litt rommerlige til bruk til/fra bil/jobb etc.) Samt til å fore en selvstrikket lue med "pannebånd" for å dempe vinddrag gjennom. Blir billigere enn å kjøpe didikert fleece på sybutikk uansett.

Endret av smgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.