Gå til innhold
  • Bli medlem

alkylatbensin VS miljøparafin


Bobbhead

Anbefalte innlegg

Hei,

Finner ikke mye info på det store nettet med tanke på forskjellene på alkylatbensin og miljøparafin. Vi bruker en MSR XGK brenner og tenker primært på bruk på vinteren.

-Tenker på kullos ved bruk av disse væskene. Hva er helsemessig best og hvorfor?

-Effekt/forbruk?

-Begrensinger nedover på gradestokken (også temperaturer under -30)  

Ser det står litt på nettet om Primus omnifuel og utfordringer med å rense dysa, men lite stoff om MSR.

Håper på kloke og gode svar.

TB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er miljøparafin?

Jeg har ingen erfaring med bensin, men den beste parafinen jeg har brukt er helikopterdrivstoff, eller Jet A-1 som er betegnelsen. 

En gang fikk jeg også tak i en kanne med rød (avgiftsfri) parafin. Den brant jeg på en Alladin ovn som jeg hadde til oppvarming i et lite drivhus. Problemet med denne parafinen var at jeg ikke kunne oppholde meg i drivhuset før jeg hadde luftet skikkelig ut. Med vanlig parafin eller Jet A-1 så merkes ikke avgassen fra ovnen.

Jeg har også lest noen steder at farget diesel eller parafin ikke bør brukes på brennere med dyse.

Alkylatbensin er det sikkert flere her på forumet som har erfaring med for det har vert en del diskusjoner om dette emnet tidligere. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Skrev dette sent med en god forkjølelse:)

Mener selvsagt Fritidsparafin eksempelvis fra Felleskjøpet VS Alkylatbensin fra Biltema.

Ser også mange som mener mangt. Jeg mener også mye og har et personlig inntrykk av at fritidsparafin må jo fungere bedre for oss mennesker på tur enn bensin.

Godt mulig jeg tar feil, og tar gjerne lærdom av dette :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akrylatbensin = Bensin framtällt av lättre karbonhydrater (naturgas). Det finns olika kvaliteter som skiljer främst åt vad gäller lukten. Coleman är mer luktfri än biltema. Båda brinner dock bra som fan själv.

Fritidsparafin = Parafin (karbonhydrater med längre molekyler än bensin.) Diesel för bilar och Jet fuel är varianter av parafin, eller mycket närbesläktat. Det som skiljer är framför allt olika tillsatser. Fridtidsparafan har inte dessa tillsatser så det är inte lämpligt att köra din flygmotor på fritidsparafin. Tvärtom går dock bra. 

Bensin och parafin kräver normalt olika dysor i brännaren, men det finns dom som kan köra båda med samma dysa. 

Bensin dunstar lättare och har lägre flampunkt. Parafin har mer energi per vikt. Parafin är säkrare än bensin, men kan lämna fläckar om man spiller det.  

Båda fungerar bra på vintern, även om jag kör med bensin eftersom det dunstar vid spill. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke en aning med  MSR XGK. Det skall framgå av tillverkarens manual vilket drivstoff brenneren skall ha.

CO kan man få med hvilket brensle som helst, det er mer avhengigt av brenneren og hvis den har ren og fin førbrenning. Detta påvirkes av typ av brennere, kokkærl och skick på brennaren.

Det borde dock vara mindre risk med bensin men helt sikker kan man aldrig vara. Sørg før god ventilation

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Bobbhead skrev:

Haha! Skrev dette sent med en god forkjølelse:)

Mener selvsagt Fritidsparafin eksempelvis fra Felleskjøpet VS Alkylatbensin fra Biltema.

Ser også mange som mener mangt. Jeg mener også mye og har et personlig inntrykk av at fritidsparafin må jo fungere bedre for oss mennesker på tur enn bensin.

Godt mulig jeg tar feil, og tar gjerne lærdom av dette :))

Det kan tenkes at forskjellen i energi pr vektenhet vil gi deg 10 - 20 sekunders forskjell i tid for å koke en liter vann, men for meg er ikke dette viktig. Bensin trenger ingen forvarming, men det gjør parafin.

Det er en vesentlig forskjell på bensin og parafin.

Søler du bensin i sekken eller i teltet så tørker dette fort, men du risikere at luften blir full av bensindamp med stor eksplosjonsfare som resultat. 

Parafin tørker svært sakte og søler du parafin i sekken eller i teltet så vil du slite med dette resten av turen, men du opplever ikke samme eksplosjonsfaren.  

Jeg er kanskje litt konservativ, men jeg har blant annet en Omnifuel, en riktig bråkebøtte, og på den brenner jeg kun gass eller fritidsparafin, lampeolje eller lampeparafin. Alt går greit. Gass bruker jeg stort sett bare om sommeren eller når gradestokken holder seg på plussiden. Hva som gir mest energi gidder jeg ikke å tenke på. Når jeg er på tur så har jeg tid nok til å vente den tiden det tar å varme det som skal varmes.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter denne tråden;

om man ser bortifra praktiske begrensninger/fordeler med de enkelte drivstoffene hvilket gir de minst skadelige avgassene ved fyring i telt? Co og co2 er jeg klar over. Er det noen som kan si noe mer om dette?

jeg vet at blyfri 95 avgir kreftfremkallende stoffer, altså ikke noe man vil ha i telt

noen som kan mer om dette?

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, MagneJ skrev:

Fortsetter denne tråden;

om man ser bortifra praktiske begrensninger/fordeler med de enkelte drivstoffene hvilket gir de minst skadelige avgassene ved fyring i telt? Co og co2 er jeg klar over. Er det noen som kan si noe mer om dette?

jeg vet at blyfri 95 avgir kreftfremkallende stoffer, altså ikke noe man vil ha i telt

noen som kan mer om dette?

Magne

 

Alkylatbensin er det reneste petroleumsproduktet fra rafineringsprosessen.

 

Ref: http://www.aspen.no/Om_alkylatbensin

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/2/2015, 11:20:11, Johan2000 skrev:

Fritidsparafin = Parafin (karbonhydrater med längre molekyler än bensin.) Diesel för bilar och Jet fuel är varianter av parafin, eller mycket närbesläktat. Det som skiljer är framför allt olika tillsatser. Fridtidsparafan har inte dessa tillsatser så det är inte lämpligt att köra din flygmotor på fritidsparafin. Tvärtom går dock bra. 

 

Dette stemmer ikke helt. Diesel består av større fraksjoner av lengre hydrokarboner enn parafin. 

Flybensin er parafin med meget strenge spesifikasjoner og vil derfor være enda renere å brenne på primusen enn vanlig fritidsparafin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 11/2/2015, 1:07:57, Bobbhead skrev:

Hei,

Finner ikke mye info på det store nettet med tanke på forskjellene på alkylatbensin og miljøparafin. Vi bruker en MSR XGK brenner og tenker primært på bruk på vinteren.

-Tenker på kullos ved bruk av disse væskene. Hva er helsemessig best og hvorfor?

-Effekt/forbruk?

-Begrensinger nedover på gradestokken (også temperaturer under -30)  

Ser det står litt på nettet om Primus omnifuel og utfordringer med å rense dysa, men lite stoff om MSR.

Håper på kloke og gode svar.

TB

 

 

Så lenge du får primusen til å brenne rent med blå flamme er det neppe noen stor forskjell mtp kullos. Det vil nok likevel være noen fler avgasser fra parafin enn alkylatbensin da rafineringsprosessen klarer å skille ut enda fler urenheter i produksjonsprosessen av alkylatbensin enn av parafin. Så helsemessig er nok alkylatbensin bedre å bruke, helt til du får lekkasje på pumpa eller slangen og komplett teltbrann og stryker med pga at du brukte bensin og ikke parafin....

 

De fleste primuser brenner bensin med større effekt enn parafin pga videre dyse og høyere flow rate. Unntaket er MSR XGK der du ikke bytter dyse mellom parafin og bensin. Den brenner parafin med størst effekt da parafin har større energiinnhold pr volumenhet enn bensin og du har samme flow rate på begge med samme dyse. På andre primuser varer en liter parafin betydelig lengre enn en liter bensin.

Endret av Øuar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
4 timer siden, Tom 42 skrev:

Hvor får du tak i jetfuel?

På en flyplass eller en helikopterbase. De fleste landigsplasser for helikopter har et par fat med drivstoff stående i tilfelle det skulle bli behov.

Jeg fikk en 30 liters kanne fra min svigerfar som var vaktmester på mellombølgesenderen på Kvitsøy da den ble lagt ned. Da gikk det, etter hans mening, litt for mye brukbare ting i søppelcontaineren, og derfor har jeg nå eskevis med skruer, bolter og rørdeler etc. i garasjen.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.