Gå til innhold
zimwalker

Hilleberg versus Hilleberg: Om impregnering av telt

Anbefalte innlegg

Her er hva Hilleberg sier om behovet for å impregnere teltet. Dette sakset fra deres svensk språklige side om teltbruk:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Jag har haft mitt tält länge och undrar om jag skall impregnera om det?

De belagda vävar vi använder i yttertält och golv är vattentäta på grund av den beläggning väven har, inte någon impregnering. Gammal sliten väv med försämrad vattentäthet kan därför inte förbättras i egentlig mening genom impregnering. Ett slitet golv kan återställas genom golvbyte, det vill säga vi syr in ett nytt golv i tältet.

Men så bytter jeg språk til engelsk, og se her hva de skriver der som svar på samme spørsmål:

My tent has seen a lot of heavy use, how can I retreat the fabrics?

Our fabrics are very strong and both waterproof and highly water-repellent. However, sun, wind, rain and wear will weaken any fabric over time. Just as UV rays from direct sunlight have adverse effects on our skin, the same is true for all materials, including, unfortunately, tent fabrics. Exposure to the sun's rays, especially at altitude and in the southern hemisphere, can weaken a fabric's performance over time. One such weakening is diminished water repellency, so that water no longer runs off the fabric as it did when it was new. This does not, however, indicate a reduction in how waterproof the fabric is. Retreating the fabric will improve both protection against UV damage and water repellency.

Retreating your outer tent

For retreating our outer tent fabrics, we recommend Skjult lenke - logg inn for å se den, which is easy to use and does not contain fluorocarbons. Set up your tent and wash it with a sponge and lukewarm water. Spray or brush the Tent & Gear SolarProof on the fabric and wipe off any excess liquid. Once the tent has dried it is ready for use.

Please note that Tent & Gear SolarProof should not to be used on a new tent, but only on one that has lost its water repellent ability. Note also that we always recommend that you protect your tent from harmful UV rays by avoiding pitching it in direct sunlight and/or by using a tarp as sun protection.

Retreating your inner tent

If the water repellency of your inner tent has diminished over a long period of use, you can use Skjult lenke - logg inn for å se den, which works well on fabrics - like those in our inner tents - that need to have both air permeability and water repellency. As with Tent & Gear Solarproof , spray on the TX.Direct, wipe off any excess liquid, then let it dry.

If you would like more information about these products and to find out where you can purchase them, please visit Skjult lenke - logg inn for å se den.

Tilfeldig, eller kan vi anta at Hilleberg i USA innledet et samarbeid med Nikwax mon tro? :-/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Scouthen
      Hei. 
      Jeg driver nå og vurderer å lage en hjemmelaget vedovn til isfiske mm. Jeg har veldig lyst på disse titan sammenleggbare vedovnene, men så langt synes jeg de er noe kostbare. Vi har allerede en solid sammenleggbar vedovn til lavvoen, men en vekt på 19kg blir mye å drasse på når fjerne vann skal nås på ski. 
      Så jeg har tegnet opp en prototype med ventilasjonsdeler og prisen ender på ca 700,- for materiale. Men det viktigste er vekten. Jeg er noe usikker på aluminium i pipa, men denne er genial mtp vekt og str. Så jeg har tegnet første delen med et spirorør i stål slik at det ikke blir flammer som når aluminiumen.  Jeg tar gjerne mot innspill før jeg går i gang med prosjektet. Det blir forsiktig fyring. Til matlaging har jeg vurdert en frittstående rist med egne bein til å stå over ovnen. Men tar også med en multifuel primus for vannkoking etc. Hovedformålet med denne ovnen er varme inne i teltet. Det er et såkalt hot tent med god tilgang på frisk luft og karbonmonoksid måleren er selvfølgelig på plass.  

• Av begd
      Hei der!
      Er på jakt etter et lett solotelt og har nylig fått opp øynene for Bergans superlight tunnel 1 pers. Er teltet langt nok til meg med mine 190 cm? Vet at sittehøyden på 85 cm er begrenset, men har kun planer om å sove i teltet og vektlegger vindstabilitet over komfort.

Øvrige erfaringer mottas med takk (gjelder selvfølgelig også andre forslag) 😃
    • Av Morten Grefstad
      Leker med tanken på en tur på (Nord)Vestlandet i neste uke, da det er der været ser best ut.
      Med utgangspunkt Oslo har jeg mulighet til å bo delvis i min selvbygde campervan Caravelle, men også vandre noen dager der jeg bor i telt/tarp/åpne koier/DNT.
      Litt fristet til å ta en tur ala de gamle episodene av Monsen på villspor, med fiske og bål og dagsetapper på 10-20km.
      Spesielt turen der han gikk fra Lesja-området og kom ned i Isfjorden så veldig flott ut. Synes også turer der man går på kanten av vidda der den møter fjord, eksempelvis Odda osv er flott.
      Dvs. jeg er glad i fjell og daler mer enn rent vidde-landskap og flatmyrsområder.
      Tips til rundturer, eventuelt turer på tvers eller langs av et område med muligheter for kollektivtransport til utgangspunkt for så å gå tilbake til bilen mottas med takk.
      Har det litt åpent, alt mellom 3-8 dagers turer er aktuelt.
    • Av ost
      Minipeak eller heaxpeak? 
      Kanskje det er jeg som liker å være litt utradisjonell eller bare lommeboken som er slunken, men jeg er altså på jakt etter en til tomannstelt til meg og bikkja. Primært går vi i skog, men vidda kan også bli besøkt. Tre sesonger. 
      Bikkja er 30 kg+, jeg er 190 cm.
      Har lenge sett på pyramidetelt, jeg er av den lite tøyelige sorten og trenger litt plass i høyden når buksa skal av og på og liker meg ikke når jeg føler jeg trer på meg teltet like mye som buksa.
      Luxe hiking produserer pyramidetelt for alt fra 1 til flerfoldige personer. De to nevnt innledningsvis er det jeg ser mest på. Er det noen som har konkrete brukererfaringer? 
    • Av Familienoss
      Noen som kan tipse meg om ett telt som er kjapt å sette opp. Tenker da på ett som fungere fint for en natt eller tre på små turer 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.