Gå til innhold
  • Bli medlem

Tidsbruk opp Leirungsdalen


bjojor

Anbefalte innlegg

Hadde tenkte å få tatt en tur på Store Knutsholstiden torsdagen før Fjellfilm, men det ser ut til at båtene kun går en gang om dagen inn til Gjendebu.

Det betyr enten å måtte være på Gjendesheim 14.25 onsdag (med andre ord ta fri fra jobb den dagen bare for transportetappen), eller gå opp Leirungsdalen onsdag ettermiddag/kveld og overnatte, og så gå toppen før retur til Gjendebu og retur med båten rundt 16.

 

Derfor: Er det noen som har et tidsestimat på hvor lang tid man bruker fra Vargebakken til en god camp rundt et av vannene øverst med relativt lett oppakning? (typ bivy og kanskje en tarp om været tillater det).

 

Og: Er det grei skuring å gå usikret over Vestre Leirungs- og Søre/Vesle Knutsholstinden og videre til Store? Eller er det like greit å gå ned til Svartdalen og evt legge igjen camputstyret for så å gå normalveien opp? Gidder ikke bære med klatreutstyr tror jeg, og det er Store som egentlig er målet uansett.

 

Evt andre gode forslag mottas med takk!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veit ikke noe om å gå oppå toppene men gik Leirungsdalen->svartdalen i slutten av Juli.   Da var det fortsatt en del snø i de øverste områdene av Leirungsdalen samt så og si hele svartdalen.   Ut fra bildene brukte jeg ca 5,5t fra Vargbakken til første vannet.    Jeg hadde litt god sekk og er nok ikke av de raskeste men heller ikke de treigeste.      

 

Bilde av første vannet fra 25Juli.  Det har nok smeltet en del etter det men nå er det vell større fare for råtten snø. 

post-7957-0-30572100-1440171088_thumb.jp

 

Svartdalen mot gjendebu 25 Juli

post-7957-0-51931700-1440171129_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greiere å gå fra P-lomme litt sør for Heimdalsmunnen. Blir et par kilometer og noen høydemeter mindre i forhold til å starte fra Vargebakken. Det er grei sti også på sørsiden av elva. Men - på et eller annet tidspunkt må den krysses. For to uker siden var jeg innover der et stykke i forbindelse med tur til Tjønnholstinden og Tjønnholsoksle, og man måtte av med sko og bukse. Er sikkert greiere jo lenger inn man kommer. På returen kom jeg ned ved Tjønnholsbekken, og brukte vel cirka halvannen time herfra til Heimdalsmunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var primært for å slippe å krysse elven, men er jo ikke verdens undergang.

Var på Svartdalspiggen 17. Juli, og håper definitivt det har smeltet mye siden den gang ja!

Men da snakker vi minst 4-5t med raskt tempo oppover altså. Det er jo definitiv levelig, og da slipper man jo i tillegg å starte dagen med bakken fra Gjende og opp til Svartdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke egentlig. Det var stort sett snø eller stein.  Men litt opp opp i bakken opp mot "topp platået" litt til venstre  så var det en kar som så ut til å ha en fin teltplass med flott utsikt utover dalen.    Men regner med det burde gå fint å finne en plass om man viker litt fra stien.   Helt ute ved kanten mot svartdalen tror jeg også det burde være mulig.  Spørs hvor langt du kommer deg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.