Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan stille opp kuppeltelt i vind og bardunering


Nusk

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg et kuppeltelt som står av seg selv, Helsport Reinsfjell. Men det må jo både barduneres og festes, og det er jo greit nok. Det jeg lurer på er : Når dere er på vidda, lite ly og det kommer vind, hvordan stiller dere et kuppeltelt best opp? Altså langsia mot vinden, eller en av dør sidene?? 🙂 

Sliter også litt med å bardunere når det bare er stein, eller frosen mark,  så har med lange spiker fra Byggmakker og øks jeg .. Det fungerer bra. Har dere andre gode tips? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis teltet er symmetrisk så skal det ikke spille noen større rolle mtp vindstabilitet, hvis det er som f.eks Unna kan det være greit å prøve å få ett av hjørnene på "baksiden" av teltet mot vinden. Da gjør man vindfanget så lite som mulig. Også er det alltid behagelig å ha åpningen på lesiden. Dette er teoretisk, da jeg fortsatt har tilgode å oppleve vind kun fra en retning i fjellet 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humbug skrev (20 timer siden):

Dette er teoretisk, da jeg fortsatt har tilgode å oppleve vind kun fra en retning i fjellet 😄 

Nettopp, hvorfor jeg elsker mitt Reinsfjell SL 2 og gjerne bærer den ekstra vekta vs f.eks Ringstind med en stk dør og en stk preferert vindretning. Jeg slipper å forholde meg til vindretningen i noen særlig grad. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig sak som en del ej tänker på är att kunna sätta upp ett 2 mans tält sälv om det är stort vindfång  och att man fäster pinnar till stormlinorna i marken före man sätter i bågarna i kraftig vind även fäster linor i tex ryggsäcken.

På HB unna så sätter jag i båda bågarna i stångkanalerna före jag sätter första bågen i stånghållaren.

De tält där man kan dra ner ytter tältet ända till marken på den vind utsatta sidan för att ej få in vind som gör att det fladdrar som sliter på duken och minskar sömnen.

Jag gör en avvägning av var den änds dörren riktas mot ev soluppgång eller från vinden då det är lättare hantera ur och ingång ur tältet.(ännu viktigare på de tälten med tunna vävar som jag ej vill ha på kalfjäll)

När jag är klar för att byta om för att sova går jag ut och kollar uppsättningen och gör vissa justeringar för att slippa detta mitt i natten ist.

Större tält eller 4- S har ju ofta 3-4 bågar jag har ju 2 då lite sämre vindstabilitet men lägre vikt och snabbare uppsättning i tex spö regn och du ev. redan är genomblöt och vill in under ´tak´och byta om till torra kläder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.