Gå til innhold
  • Bli medlem

Skal, skal ikke kjøpe Hilleberg Soulo


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Annonse

For meg så virker det som om dette er et telt som både er mindre og litt tyngre enn andre solotur-telt. Til gjengjeld er det veldig robust, tåler alt av vær

<...>

Nå skal det sies at jeg er 170 og ganske liten, så det skal ikke så mye til før jeg føler jeg har "god plass" i teltet

I forhold til andre einmannstelt med liknande romløysing, som Helsport Ringstind og Hilleberk Akto som har ei stang, har Soulo 3 stenger. Det gjer at desse telta er i kvar sin ende av skalaen for korleis dei taklar vind, men det gjer også at Soulo er tyngre. For at Soulo ikkje skal bli veldig mykje tyngre, er Hilleberg valgt å spare litt på plassen i forhold til dei lettare einstangstelta.

170cm gjer sjølvsagt teltet meir romsleg enn for mine 190cm. Og det er gjerne forskjellen mellom mi erfaring med at det er supertrangt og di erfaring om at det er god nok plass. Du kjem nok til å bli fornøgd med teltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ville komme med en liten oppdatering på denne tråden:

Jeg endte med å kjøpe meg soulo og har nettopp vært på femdagers telttur i høyfjellet og jeg må si at jeg er helt ekstatisk glad for dette teltet. Det er bare helt genialt på alle måter. Jeg har god plass, både i inner og yttertelt, dersom det blir aktuelt med matlaging innendørs kan jeg klipse ned innerteltet og vips blir sjansen for å svi av teltduken langt mindre (tror egentlig ikke man trenger klipse det ned heller, men muligheten er der). Generelt er det med å kunne klipse ned innerteltet helt overmåte smart at jeg blir helt glad. Foruten å kunne ta ned teltet i uvær uten at innerteltet må ut og bli klissvått, er det og genialt hvis man for eksempel har dratt med seg hele norges lyngfauna inn i teltet og kunne tenke seg å riste ut litt av dette. Det kan visst skje.

Det er veldig lunt og varmt inni teltet, skyter på at det holder en 8grader mer enn utendørs. Våknet etter ei bikkjekald natt med ytterteltet klissvått av kondens, men innerteltet var helt tørt og fint. Det var ingen av klærne mine som hadde blitt fuktige en gang. Helt genialt. Venninna mi kjøpte akto i samme sleng som jeg kjøpte soulo, og hennes innertelt var vått på toppen, uten at dette hadde gjort at innerteltet var fuktig inni. Dette er en sånn ting som jeg har hatet ved andre telt, dette med at alle klær lukter våt bikkje når man våkner om morgenen. Problemet er bare vekk. Verdt alle pengene!

Ellers er det lett å sette opp. Vi ble overrasket av uvær, men fikk klasket opp begge telt på 7min og lenge før uværsskyene tok oss igjen. Satte det opp i en 10-12 m vind og det var helt uproblematisk. Blafret nesten ikke, utrolig moro! Tipper at det betyr at youtubevideoene som viser oppsett i skikkelig ruskevær er ganske spot on. Jeg kjøpte opprinnelig teltet fordi jeg tenkte det ville vært en trygghet på fjellet. Var imidlertid litt usikker på om dette var en utspekulert metode jeg brukte for å rettferdiggjøre kjøp, men det stemte faktisk. Var mye mer rolig ift vind og vær når jeg merket at teltet var så solid, det gir mer turglede.

Det slår meg at teltstørrelse må være en av de få stedene der det er en fordel å være dame i friluftslivsverden: begge vi hadde jo finfin plass i disse teltene. Sånn er det når det er lagd sparsomt til en person som er 20% større:)

Det eneste vi diskuterte at kunne vært bedre, er at det burde vært flere lommer og at det burde være to klipser til å holde åpen døren til ytterteltet. Den klipsen som er, er så langt ned at den ikke får med seg hele døra, hvilket er irriterende når man står i døra og gnir håret i teltduken til det står av seg selv.

Så konklusjonen var: supert telt! Takk for veldig gode råd alle.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo!!

Kan bare henge meg på alt skrytet og si at jeg er dr**fornøyd med mitt Akto. Jeg har kanskje et snev av det-motsatte-klaustrofobi-syndrom, og gikk derfor for et Akto som er lavere (og litt lettere). Jeg klipset fra hverandre telt-delene da jeg kom hjem, vrengte innerteltet og endte med lyngfaunaen på badegulvet istedenfor i innerteltet, helt genialt! Fantastisk telt med masse turglede :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg vurderte Soulo da jeg nylig kjøpte et lettere telt til aleneturer. Men det ble for klaustrofobisk innvendig - jeg liker å ha det litt romslig. Så jeg valgte Unna, det er betydelig større innvendig. Noen vil reagere på at det ikke har fortelt, men det går fint å løsne et par fester til innerteltet og lage seg et fint lite fortelt til koking og litt bagasje. Unna veier nokså nøyaktig det samme som Soulo

 

Har selv et Unna jeg bruker overalt og kunne ikke vært mer fornøyd. Har byttet ut teltposen med en vanntett pakkpose på 8 liter som jeg komprimerer teltduken i. Stengene har jeg utenom i sekken. Det sies at det er noe kondensproblemer med Unna, det har aldri jeg opplevd. Kan ikke annet enn å anbefale Unna.. Et nydelig telt der jeg både fyrer og koker med brenner. Eneste jeg kunne tenkt meg er en lomme til i den andre veggen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.