Gå til innhold
  • Bli medlem

svart vs. kvit såle på ski


epp

Anbefalte innlegg

Espen skrev:

Men må strukturformen nødvendigvis henge sammen med fargen?

Det har jeg ikke peiling på, men jeg forsøkte å formidle min erfaring og så håper jeg at flere kan komme med sine erfaringer dersom man har reagert på forskjellene.

Jeg går ut fra at det er bare eksperter på denne type plastmaterialer som kan si noe om begrunnelsen for forskjellig farge - er det bare en markedsføringsgreie, eller er det egenskaper med de forskjellige plastene som tilsier en bestemt farge, eventuelt er det fargen i seg selv som gir en ønsket effekt? Spørsmålene er legio og jeg har svært få av svarene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tilhører Lillehammer Skiklub hvor vi er en gjeng med ca 75-100 mosjonister som trener felles 3 ganger uken. Mange av oss deltar på turrenn : vasaloppet, birken, troll ski maraton, marcialonga, holmekollen, grenaderløpet osv, dvs lange turrenn hvor glid er viktig - vi har supermosjonister og de som kun ønsker å fullføre med stil. Vi er mao opptatt av ski, og er så heldig stilt av vi har med oss entusiaster fra både Swix og Madshus i gruppa. Dette er folk som har innsikt i hva verdenseliten benytter, selv om de selvsagt holder korta tett til brystet på detaljer. Metoden stålsikling av ski uten å legge på gli er ikke noe nytt, det har vært forsket på dette flere ganger og jeg har også selv prøvd det på på nysnø og -5 grader. Bare så det er nevnt : SWIX foreslår også dette i sine smøremanualer, for å legge svært fin struktur, som gjelder for kalde forhold.

Jeg skal her oppsummere veldig kort : Glem det, smør som vanlig med dagsaktuell glider.

For supereksperten med 30 par ski : ja du må ha ett par med stålsikla ski.

For den som ikke tenker glid eller vedlikehold i det hele tatt: glem hele denne tråde, bruk skia.

Den svenske disputas får rett i to ting.

1) Ski trekker til seg møkk som vil påvirke gliden, spesielt nær industri/store byer og i løyper som er kunstsnøbelagt og behandlet mye maskinelt , dvs møkk og bearbeidede snøkrystaller-> ikke i norge.

2) Ja, det vil forventes at det vil komme nye typer såler med enda bedre egenskaper.

3) Metode er ikke generell, men kan være aktuell i områder med svært forurenset snø og speielle snøforhold.

Det viktigste han ikke vektlegger er struktur: Med stålsikla ski vil de suge seg fast på mange føretyper ved forskjellige hastigheter. Han glemmer også noen egenskaper ved voksen. Han berømmer bl.a. sålens fortreffelighet ved at den er svært hard, men hvorfor bruker vi da myk voks ved milde forhold ?

Et annet moment som kanskje kan berøre samme problematikk er båtlakk, hvor raske båter ikke benytter helt glatt overflate. Hvorfor ?

Her kommer noen svar på enkeltpunkter i diskusjonen :

*Svart såle versus hvit : to forskjellige såletyper, den svarte er sintret som ved korrekt varme "åpner" mye bedre, slik at det i såle"mellomromene" dannes kapilæreffekt som suger opp voks. Når skiene blir kalde igjen vil voksen langsomt tyte ut. Til lengre oppvarming til bedre voksopptak og til bedre vil gliden være over tid (eks benyttes idag varmeskap), eventuelt mette skie mange ganger. etter hverandre. Svart såles mekaniske egenskaper er også forskjellig, og bedre for racing/tur, men mykere en hvite såler. Derav at både hvit såle er billigere og noe mer robust så brukes den fortsatt på turski og fjellski. Svart såle har også bedre vedheft av smørning. Svart såle er svart fordi den inneholder graffiti, som igjen gir lavere smussopptak pga de elektriske egenskapene. Svart såle gir ikke mer oppvarming av sporet, men mindre fordi friksjonen er lavere. Det er letter å sette struktur i en svart såle.

*Hvit tupp, deretter svart såle :> design for å vise navn - ingen praktisk betydning, da trykket som skiløperen utøver er støst nær bindingene.

*Struktur :> SVÆRT VIKTIG

*Spenn :> SVÆRT VIKTIG

* Vått føre :> Ikke nok å sette parallelle riller, du må ha dreneringsstruktur.

Smøretips : -6 og varmere : Produkter som inneholder Fluor ved konk.

-6 til -10 mindre fluor, i mange tilfeller rene parafinprodukter.

-10 og kaldere -> ofte benyttes kun SWIX CH4 benyttes (som er billig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Tore Granli skrev:

Svart såle er svart fordi den inneholder graffiti, som igjen gir lavere smussopptak pga de elektriske egenskapene.

Dette var en meget interessant utredning og jeg går ut ifra at du mener grafitt(det samme som brukes i blyet i blyanter).

Det du sier antyder at min følelse av at svart såle var hardere enn den hvite er feil. Dette kan selvfølgelig komme av at jeg ikke var "brutal" nok da jeg smergelpusset sålen, men kan også komme av at den hvite sålen på fjellskiene mine er merket som "Sintered".

Et annet interessant poeng er at vi tidligere brukte grafittvoks på hoppski, tror det var når det var kaldt. I tillegg blir grafitt brukt i grease for å gjøre den motstandsdyktig mot fuktighet og benyttes til sjøs når noe som smøres er utsatt for sjøsprøyt. Dette kan vel ha en viss betydning for gliegenskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.