Gå til innhold
  • Bli medlem

svart vs. kvit såle på ski


epp

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvit såle er best for kalde forhold. Svart er mer allround, men best for milde forhold.

Konkurranseski har gjerne hvit såle de første 30-40 cm fra tuppen siden det i mindre grad er dannet en vannhinne der når man går på ski. Lenger bak på skien er det svart såle siden det der er dannet en vannhinne mellom ski og snø.

Jeg synes svart er best. Det er lettere å se smurningen du legger voks på skiene også. Med hvit såle synes jeg det er vanskelig å se hvor tykt voksen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Øhh?

Har fargen på sålen noe å si? Jeg synes det bare er sort såle på de skiene jeg ser i butikken, regner med at det ville være flere med lys såle hvis dette var fordelaktig ved noen temperaturer.

Ellers, hva synes folk om diskusjonen rundt gliding av ski vs stålsikling? Lang artikkel i Dagbladet for noen dager siden. Stemmer dette blir jo langrenn en skikkelig spennende aktivitet igjen, ikke bare for de som har fjorten par ski tilpasset føre, stil, struktur, slip etc.

trønder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Her er iallefall en annen artikkel som handler om akkurat det samme som Dagbladet sin, dvs den handler om samme svensk/russeren.

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=229631&avdelning_1=102&avdelning_2=218

og her fant jeg jammen igjen Dagbla'artikkelen også, han heter Leonid Kuzmin:

http://www.dagbladet.no/sport/2006/01/11/454496.html

Vet ikke helt om jeg er enig i argumentasjonen, men må prøve med skøyteskiene mine som ser helt hvite ut under etter manglende vedlikehold de siste årene. Sånn går det når klassisk blir første-pri.

Og går det bra er det klassisk-skia neste ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet-artikkelen var faktisk veldig interessant. Jeg skriver ut alt sammen og håper jeg får bruk for det.

Jeg brukte 1200 kroner på steinsliping og metting av to par ski her om dagen hos Bjørn Myhre i Krokstadelva. Om det var noen vits får jeg vite under et skirenn om en uke.

Det ville vært veldig fint om jeg bare kunne kuttet ut all glidingen og i stedet brukt tid på å gå på ski. Å glide ski er kjedelig. Det å stålsikle en ski er jo ganske kjapt gjort. Det eneste ankepunktet jeg har er at det er grenser for hvor mange ganger man kan stålsikle en ski. Til slutt forsvinner sålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det eneste ankepunktet jeg har er at det er grenser for hvor mange ganger man kan stålsikle en ski. Til slutt forsvinner sålen.

I følge denne russeren Kuzmin hadde han stålsiklet det samme skiparet annenhver uke i sesongen siden nittitallet uten at sålen var slitt ned, så den holder kanskje lenger enn man tror...

Ellers skal jeg gå noen smårenn denne uka så da får jeg se om det fungerer med stålsikling og -børsting :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta en kikk på alle langrennski ment for konkurranse. De har svart såle.

Jeg er ikke 100% sikker på den fysiske grunnen, men jeg regner med at det er fordi at den sorte sålen gjør at snøen varmes opp, og at friksjonen minker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ta en kikk på de samme skiene og sjekk hva de har fra tuppen og 20-30 cm bakover. På Madshus sine modeller er det ihvertfall ikke svart såle.

Det samme gjelder fischer sine også. Men argumentet om at svart såle varmer opp snøen mer enn annen såle vil vel bare tilsi at skiene taper effekt til underlaget - noe som er helt uønsket mht glid?!

Hadde forresten sesongens tråeste ski i går da jeg stålsiklet skiene mine før turen. Kanskje ikke Kuzmin har helt peiling, eventuelt pøsregnet i Trøndelag gjorde at det var hovedsaklig føret sin skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ta en kikk på de samme skiene og sjekk hva de har fra tuppen og 20-30 cm bakover. På Madshus sine modeller er det ihvertfall ikke svart såle.

Er ikke det bare pga design?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Ta en kikk på de samme skiene og sjekk hva de har fra tuppen og 20-30 cm bakover. På Madshus sine modeller er det ihvertfall ikke svart såle.

Er ikke det bare pga estetiske årsaker? For å fronte merkenavnet under skiene?

Er jo derfor alle alpinister hever opp den ene skien, for at kameraene skal få med seg skimerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det samme gjelder fischer sine også. Men argumentet om at svart såle varmer opp snøen mer enn annen såle vil vel bare tilsi at skiene taper effekt til underlaget - noe som er helt uønsket mht glid?!

Hadde forresten sesongens tråeste ski i går da jeg stålsiklet skiene mine før turen. Kanskje ikke Kuzmin har helt peiling, eventuelt pøsregnet i Trøndelag gjorde at det var hovedsaklig føret sin skyld...

"tape effekt til underlaget" hæ?

Poenget må jo være å varme opp snøen, slik at den blir mindre trå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror som var ment her er at hvis du skal skape varme må det være friksjon, altså motstand. Og det gir dårligere gli. Det kan jo tenkes at selve skien blir varmere og dermed mindre motstand når den har fått god "arbeidstemperatur" :D Det snakkes jo om type strukturer som glir bedre enn andre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller meg tvilande til denne Kuzmin og teorien om at gliding av skia er tull. Høyrde så seint som i dag Per Knut Åland på lokalradioen der han snakka varmt om gliding av ski og kor viktig det er å mette solane på nye ski. Sjølv om Åland i utgangspunktet har mest peiling på festesmurning vil eg tru at han er rimeleg oppdatert på gliprodukt også. Dette stemmer også overens med mine erfaringar. Når dette er sagt må det også nemnast at struktur og spenn i skia er vel så viktig for glien som kva type gleider ein brukar.

Ville vel i utgangspunktet vere skeptisk til ein som framhevar at han har vore smørjar for det russiske damelaget i langrenn, då det er nærliggjande å tru at det var andre faktorar enn skismørning som gjorde at løparar som Ordina og Latzutina hadde suksess......Men ein ting skal russarane ha, dei har alltid gode ski under svært kalde forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det jeg tror som var ment her er at hvis du skal skape varme må det være friksjon, altså motstand. Og det gir dårligere gli. Det kan jo tenkes at selve skien blir varmere og dermed mindre motstand når den har fått god "arbeidstemperatur" :D Det snakkes jo om type strukturer som glir bedre enn andre....

Er den ikke svart fordi svart såle absorberer varme fra lyset, slik som steiner i sommerfjellet smelter snøen rundt? Mulig at jeg surrer veldig nå, det er kanskje ikke så mye lys under skia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein skreiv:

Det snakkes jo om type strukturer som glir bedre enn andre....

Jeg tror nok helst forskjellen på fargene helst ligger her. Jeg har hvit såle på fjellskiene og sort såle på markaskiene og føler nok at det er strukturen i plasten som er forskjellen.

Når man snakker om struktur, er det vel gjerne den slipte strukturen man er opptatt av, og her er fjellskiene slipt, de andre ikke. For å få smurningen til å feste seg på markaskiene måtte jeg pusse dem med smergelpapir, men selv etter den behandlingen tar ikke den sorte sålen til seg voksen like lett.

Ut fra dette går jeg ut fra at det kanskje er slik at sort gir bedre gli, mens hvit er bedre for smurningsfeste.

Men jeg er nok ikke den rette til å legge ut om dette; Det lengste jeg drev det til med skismurning i ungdommen var Fyk-lakk og Record-voks eller blåswix på hoppskiene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten sesongens tråeste ski i går da jeg stålsiklet skiene mine før turen. Kanskje ikke Kuzmin har helt peiling, eventuelt pøsregnet i Trøndelag gjorde at det var hovedsaklig føret sin skyld...

Med stålsikla ski og vått føre kan det være lurt å sette en struktur (riller) etterpå. Dette påpeker, såvidt jeg har oppfatta, også Kuzmin.

Jeg holder meg foreløpig til glivoks på langrennski. Fjellski har jeg derimot droppa glivoks på i perioder. Husker jeg hadde en uttørka såle en gang, som satt perfekt på vår-/sommersnø uten feller/festesmøring. Men skia glei ikke like bra på alle typer føre da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Svein skreiv:

Jeg tror nok helst forskjellen på fargene helst ligger her. Jeg har hvit såle på fjellskiene og sort såle på markaskiene og føler nok at det er strukturen i plasten som er forskjellen.

Ja, men hva er forskjellen på fargene? Struktur og farge er jo forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen skrev:

Ja, men hva er forskjellen på fargene? Struktur og farge er jo forskjellige ting.

Hvitt er en blanding av rødt, grønt og blått mens svart er "synsopplevelse, fargeopplevelse uten fargetone"

Men jeg går ut fra at det du ville vite, var forskjellen i struktur mellom hvitt og svart. Det jeg forsøkte å formidle i mitt innlegg var at jeg følte at svart såle hadde en mindre porøs eller mindre grov struktur enn hvit såle. Dette er kun en hypotese som ikke er vitenskapelig undersøkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.