Gå til innhold
  • Bli medlem

Kart over større områder?


Elisens

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har egentlig flere spørsmål når det kommer til kart, navigering og GPS. Jeg har ikke mye erfaring på området og prøver å skaffe meg litt info, så ta i betraktning at dere har med en fersking å gjøre ;) 

 

Først og fremst lurer jeg på hvor man kan få tak i kart som dekker større områder? Feks. hvis man skal planlegge en langtur som går over store deler av Norge. Man kan da ikke kjøpe 30 små kart til 200 kr stk? Si at man får et kart som dekker et stort område, som feks hele Finnmark, så er vel dette for lite detaljert til å navigere etter? hvordan gjøres dette videre, når man skal begynne på turen? Jeg ønsker å bruke kompass så er avhengig av lengde og breddegrader på karet. 

 

Jeg vet man får større kart på GSP, men holder dette å navigere etter? Jeg har søkt litt og dekningen i store deler av nord norge på GSP kartene var merket som "lav". Jeg er som sagt helt fersk og vet helt hva det vil si at dekningen er lav? laster man ikke ned kartene på forhånd? vil det si at det finnes muligheter for at GPS signalene er for svake, at man ikke får et klart svar på hvor man befinner seg på kartet? Og sist men ikke minst: Finnes det billigere måter å få kart til GPS enn å kjøpe de til over 1000 kr stk?

 

Mange spørsmål! Håper dere drevne friluftsfolk har noen svar til meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste som går lengre turer bruker kart i målestokk 1:50000, det er den vanlige Norge-serien (tidligere kalt M711). Både Kartverket og Nordeca har slike kart. Hvert kartblad dekker ikke så stort område, nettopp fordi målestokken er så stor. Men de er veldig detaljerte, og enkle og sikre å navigere etter.

Noen populære turområder er også dekket av turkart i 1:100000, men så vidt jeg vet finnes det ikke en serie som dekker hele Norge i  den målestokken.

De som f.eks. går Norge på langs bruker i hovedsak Norge-serien i 1:50000. Det blir fryktelig mange kart for å dekke hele turen, men de løser det ved å sende kart til depoter som de plukker opp underveis.

Ett kart som dekker hele Finnmark vil ha for liten målestokk og dermed være for lite detaljert til å kunne navigere trygt etter.

 

GPS er kjekt, og er enkelt å navigere etter. Men du må aldri legge ut på langtur med bare GPS, du må ha kart og kompass i tillegg. Får du feil på GPS-en eller går tom for batterier kan du fort befinne deg i en farlig situasjon.

Du kjøper kart over ønskede områder til GPS-en, og legger dem inn på enheten før du starter. Hvert GPS-kart dekker store områder, men kartene er til gjengjeld ganske dyre. Så lenge du har satelittdekning vil GPS vise posisjonen din, og utendørs har du dekning stort sett overalt. I dype trange daler kan det hende du ikke får nok satelitter, og muligens også i svært tett skog.

Til Garmin finnes det to typer GPS-kart, i 1:20000 og 1:50000. De i størst målestokk dekker mindre område, så du må ha flere kart for å dekke et større område. Mens f.eks. nesten hele Finnmark dekkes av ett enkelt kart i 1:50000. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med å bruke 1:50000 på GPS-en til langtur.

Men gå aldri på tur uten kart og kompass i tillegg!

 

Et veldig godt tips til slutt: Skaff deg Lars Monsens bok om navigering, den tar for seg bruk av både GPS og kart og kompass. Godt skrevet og forklart, med en hel del praktiske eksempler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
Jeg har søkt litt og dekningen i store deler av nord norge på GSP kartene var merket som "lav". Jeg er som sagt helt fersk og vet helt hva det vil si at dekningen er lav?

 

Dette er nok for Topo Premium kartene. Hele Norge er kartlagt på 1:50000 nivå med 20 meter høydekoter. Noen områder har bedre dekning (1:5000 eller 1:20000). Topo Premium kartene har 1:20000 med 10 meter høydekoter der dette er tilgjengelig, men for Finnmark og store deler av resten av ubebygde strøk i Norge er det kun 1:50000 dekning som er tilgjengelig. 1:50000 er som Bjørn skriver over her uansett godt nok til å navigere etter.

 

Skal du ha kart for hele norge kan du laste ned gratis 1:50000 kart fra frikart.no som dekker hele norge. Litt mindre detaljer enn Garmin Adventure kartene og Premium kartene, men allikevel i de fleste tilfeller gode nok.

 

Du kan også skrive ut 1:50000 kart fra nettsider som er detaljerte nok til navigasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.