Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagstursekkers bæresystem


Humle

Anbefalte innlegg

Disse småsekkene man bærer alt fra skolebøker og matpakka i til hverdags, og en ekstra genster, mat og thermos etc i på en dagstur i skogen.

Mange av dem kommer jo med et slags hoftebelte. Som regel elendige greier men det er nå der. Og en sånn liten sekk på familetur kan jo fort bli noen kilo. kakaotermos, kopper til 5, pølser, brød, ekstraklær til minstemann, er jo bare noen av mulighetene....da hender det jo at reimene skjærer seg inn i skuldrene ettervert. Men skal man bruke det såkalte hoftebeltet for å avlaste skuldrene må jo sekken ned til midt på korsryggen...noe som bare er enda mer ubehagelig....hva gjør jeg feil?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sekken må først og fremst passe deg.

På veldig mange sekker er slike magebelter bare en gimmick for hvermansen. Jeg har en 32 liters dagstursekk hvor jeg ikke kan bruke magebeltet hvis jeg laster den litt tungt. Men jeg vurderte det opp mot prisen på 320kr, som gjorde det hele en billig inngangsbillett til fine dagsturer i marka med sekk på ryggen :)

Jeg er blitt litt mer kresen med tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken må først og fremst passe deg.

På veldig mange sekker er slike magebelter bare en gimmick for hvermansen. Jeg har en 32 liters dagstursekk hvor jeg ikke kan bruke magebeltet hvis jeg laster den litt tungt. Men jeg vurderte det opp mot prisen på 320kr, som gjorde det hele en billig inngangsbillett til fine dagsturer i marka med sekk på ryggen :)

Jeg er blitt litt mer kresen med tiden ;)

 

 

Så hva du sier er at eneste alternativ er å bruke storsekken....for det er de eneste sekkene som passer meg om jeg vil bruke hoftebeltet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærmere to meter og bruker helst et par sekker rundt 50 liter som har gode kompresjonsmuligheter til dagstursekker dersom jeg skal ha litt tyngde i dem.

De veier jo ikke mer enn fra 1 til 1.5 kilo uansett. Det fine er at det er de samme sekkene jeg bruker på teltturer opp til 4-5 dager om sommeren, dermed ingen kostnad til egen dagstursekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har testet alle sekker der ute?

 

Selvfølgelig ikke. Men man har da hatt noen modeller på ryggen. Og samtlige er jo så korte at skal man bruke hoftebeltet, så havner det over magen isteded for over hoftene, om man vil ha sekken teett intil ryggen og bruke brystreiema...

 

Det er derfor jeg lurer på om jeg gjør noe feil...

 

De eneste sekkene jeg vet om hvor det er mulig å bruke hoftvebeltyet riktig, samtidig som sekken er riktig, er storsekker...det er derfor jeg spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp Exos som er favoritten min om sommeren da den har meget god lufting i ryggen. 

Kjøpte først Exos 46 men ble såpass fornøyd at jeg raskt kjøpte 58 som har samme ramme men litt større pose. Den gjør nytte både som tur og dagstursekk. Den mindre varianten har bare blitt liggende å støve etterpå. 

 

Om vinteren bruker jeg heller en jeg har fra Gregory da den føles litt varmere.

 

Begge to leveres i tre lengder så jeg har ikke hatt noen problemer med mine 198cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse småsekkene man bærer alt fra skolebøker og matpakka i til hverdags, og en ekstra genster, mat og thermos etc i på en dagstur i skogen.

Mange av dem kommer jo med et slags hoftebelte. Som regel elendige greier men det er nå der. Og en sånn liten sekk på familetur kan jo fort bli noen kilo. kakaotermos, kopper til 5, pølser, brød, ekstraklær til minstemann, er jo bare noen av mulighetene....da hender det jo at reimene skjærer seg inn i skuldrene ettervert. Men skal man bruke det såkalte hoftebeltet for å avlaste skuldrene må jo sekken ned til midt på korsryggen...noe som bare er enda mer ubehagelig....hva gjør jeg feil?

Jeg tror nok rett og slett det beltet som er på dagstursekker ikke er et hoftebelte. Hensikten med denne remmen er bare å forhindre at sekken rører så mye på seg. Dette er spesielt merkbart hvis man springer og hopper litt.

Hvis du er plaget med at sekken graver seg ned i skuldrene så bør du enten se etter dagstursekker med bredere og bedre polstrede remmer, eller gå litt opp i størrelse hvor sekken blir lang og stor nok til å ha et faktisk hoftebelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle foreslå det samme som @Tor Magnus at beltet er sammenlignbart med brystremmen på større sekker.

Med ike altfor avanserte syferdigheter burde det være mulig å modifisere skulderstroppene litt også, feks å få lagt inn litt mer polstring. Har sett folk skjære til striper av gamle liggeunderlag som er brukt som ekstra polstring.

Ellers så innbiller også jeg meg at bredere stropper avlaster mer enn smale og ikke trenger samme polstringen som tynnere stropper, så det kan lønne seg å se etter en sekk med bredere stropper kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en skisekk til dagstursekk på sommeren. Den har komfortabelt bæresystem og lang nok rygg med god avstivning. Det er en Mammut sekk på 35 liter som har gått ut av produksjon, men dette er vel arvtakeren:

 

http://www.mammut.ch/nb/productDetail/251002281_v_0001_35/Nirvana-Pro.html

 

Tåler greit 15 kg før den blir ukomfortabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærmere to meter og bruker helst et par sekker rundt 50 liter som har gode kompresjonsmuligheter til dagstursekker dersom jeg skal ha litt tyngde i dem.

De veier jo ikke mer enn fra 1 til 1.5 kilo uansett. Det fine er at det er de samme sekkene jeg bruker teltturer opp til 4-5 dager om sommeren, dermed ingen kostnad til egen dagstursekk.

Samme her, men jeg bruker som regel litt mindre sekker enn deg. 45 liter er passe. Har en fra Berghaus som er så godt som utslitt, men har en fantastisk bærekomfort. Leter fremdeles etter en arvtaker som er like god.

Et problem med småsekker for oss lange folk er at vi må ha skulderremmene på max lengde. Ved å senke sekken ned bak, så kommer bryststroppen høyere og høyere. Har en Bergans Hugger (30 l) hvor bryststroppen kommer helt opp i halsen så jeg får kvelningsfornemmelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det finns säckar med god rygglängd och liten volym där ute.

Osprey Exos 38 är redan nämnd, Mammut har sin Creon/Crea-serie som har nästan identiskt bärsystem och finns i storlekar från 25-40 liter om du vill ha någon mindre säck, som exempel om du vill ha ramsäck. Vikt ca 1 kg på dessa.

Inte några storsäckar precis, men väldigt god att bära packningar upp mot 15 kg, men bör inte packas över det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.