Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Otto Støver

Jeg har ikke giddet lese alle innleggene i tråden, men generellt er det to fraksjoner som lever i hver sin verden. Scooterfolket som forsvarer bruken, og skigåerfolket som stort sett er negative. Jeg har et noe ambivalent forhold til scooter, og kan ta et par eksempler

Det er fantastisk flott å finne et scooterspor når du har gått en lang stund i bløt tung sne. Hunden får det lettere å dra pulken, jeg får bedre glid og går lettere.

Det er ikke morsomt når en raide på 30 scootere kappes om å kjøre nærmest deg og hunden. De passerer med en meters avstand på begge sider i 60 Km/t. Dette har skjedd et par ganger. Bare flaks at det gikk godt, for hunden lot seg ikke affisere og holdt kurs rett frem.

Her i Nordland hvor jeg bor har vi 3 riksveier over til sverige, og de som er i tvil om hva de mener om scooter kan komme hit. Det er helt villt, særlig rundt påske. En masse nordmenn har scooter og bruker den hovedsakelig i Sverige. Hvor lenge de får lov å kjøre der er et åpent spørsmål. Mitt tips er at det vil bli begrensninger i bruk av norsk-registrert scooter i løpet av to-tre år i Sverige.

En viktig grunn er den enorme forskjell det er i oppførsel mellom svenske og norske kjørere. Jeg har gått flere ganger mellom Daja i Sulitjelma og Pieskihaure i Sverige. Der er det en prøveordning med lovlig løype på norsk side. Fjellsidene rundt løypa minner mest om krinalefser, fullt av spor langt opp i fjellet. Motsatt kan man se på scooterleder i Sverige langt unna grensen. Der kjører alle i sporet, du skal være heldig skal du finne et spor 20 meter fra hovedleden.

I påsken i år gikk vi tre stykker fra Saltfjellet til Umbukta (Kåtaviken). På svensk side før man kommer ned på vannet er det forbudt for scootere. Det var kun ett gammelt spor før vi kom innenfor grensen for fri scooterferdsel, da var det fullt av spor. Vi så ingen skilt som advarte mot scooterkjøring utenfor lovlig område, men det var tydelig at alle respekterte forbudet.

Det er synd at norske scooterfolk oppfører seg så dårlig, og dette er vel en grunn til de steile frontene mellom de to motpolene. Synd, for jeg godtar at mange har et legitimt behov for å bruke scooter til frakt og arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke morsomt når en raide på 30 scootere kappes om å kjøre nærmest deg og hunden. De passerer med en meters avstand på begge sider i 60 Km/t. Dette har skjedd et par ganger. Bare flaks at det gikk godt, for hunden lot seg ikke affisere og holdt kurs rett frem.

Hvor opplevde du dette?

30 stk snøscootre utenfor snøscooterløype? Tror du drar den historien litt lang, men det er jo bra for da mister den all troverdighet. Jeg har tilgode å møte et følge på 30 stk snøscooter selv i en lovlig snøscooterløype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn er den enorme forskjell det er i oppførsel mellom svenske og norske kjørere. Jeg har gått flere ganger mellom Daja i Sulitjelma og Pieskihaure i Sverige. Der er det en prøveordning med lovlig løype på norsk side. Fjellsidene rundt løypa minner mest om krinalefser, fullt av spor langt opp i fjellet. Motsatt kan man se på scooterleder i Sverige langt unna grensen. Der kjører alle i sporet, du skal være heldig skal du finne et spor 20 meter fra hovedleden.

Dette medfører ikke riktighet, noen spor så du nok, men krinalefse blir feil.

Hvorfor tror du det er sånn at Nordmenn ikke har kultur ovenfor bruk av snøscooter, er det mulig det har noe med at det aldri har vært lagt til rette for bruken og at det aldri har vært åpnet for kanalisering og tilrettelegging for snøscooterbruk. Vi norske scooterførere er ikke dummere enn de svenske, men jeg er enig i at det finnes norske scooterførere som mangler kultur og ikke vet hvordan man skal oppføre seg. Dette er fordi de aldri har fått vært del av en tilrettelagt bruk av snøscooter, da blir det som å slippe barna løs i gotteriskåla, det vil gå litt vilt for seg. Dette er selvfølgelig ikke akseptabelt, men en realitet.

Det finnes en løsning. Legg til rette og kanaliser scooterbruken bort fra populære skiområder, straff de som forbryter seg hart og øk (om mulig) antallet kontroller. Vi scooterfolk har ikke intresse av å bli satt i bås sammen med utskudd som ikke kan forholde seg til regler, dem vil vi skal bli tatt og irettesatt. Får vi fjernet utskuddene skal du se at de sporene du snakker om forsvinner.

Det er nemlig fåtallet av scooterbrukerne som oppfører seg sånn.

Skal vi stoppe all bilbruk fordi det finnes bilførere som bryter regelverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann!

Jeg har skummet litt gjennom innleggene. Og jeg må virkelig informere om at noen driver med begge deler. Ser mange som er negative til det ene eller det andre og det er litt synd fordi det er like morro å dra på top-turer med telemarkski som det er med scooterski. Det er min mening i hverfall.

Ser i tillegg at det er mange "forståsegpåere" her. Jeg legger ved en tekst som jeg har hentet ang. litt fakta om motorisert færtsel i utmark (også på havet)

Myter og fakt om snøscooter:

- Snøscooteren bråker…

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

- Snøscooteren forurenser

De norske snøscooterne slipper ut 16 000 tonn CO2 i løpet av ett år, det gir 300 kg CO2 i gjennomsnitt pr snøscooter. Den norske fritidsbåtparken slipper i gjennomsnitt ut 32 000 tonn CO2 på en time.

- Snøscooteren forstyrrer dyrelivet

Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende.

En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

- Snøscooteren skader terrenget

En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter.

-Det er for mange snøscootere

Det er registrert 55 000 snøscootere i Norge. Til sammenligning finnes det ca 450 000 fritidsbåter. I Norge har vi 431 kommuner, det er lov å kjøre snøscooter i 24 av dem. Fritidsbåt er lovlig i alle.

-Snøscooteren hører ikke hjemme på fjellet

Snøscooteren er for mange i distriktet det samme som fritidsbåten for folk som bor nærme kysten. Ingen tør vel foreslå å innføre lignende begrensninger for båtene som snøscooterbrukere har i dag.

-Undersøkelser sier at folk vil ha vekk snøscooteren

Dersom man foretar undersøkelser i byene vil ikke svaret bli det samme som i distriktene. Undersøkelser MMI har foretatt viser en overvekt av positive holdninger til snøscooter i områder hvor man benytter snøscooter.

-Nødvendig transport kan dekke sopp gjennom bruk av leiekjøring.

Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger.

-Hvem som helst kan kjøre snøscooter

Alle som skal kjøre snøscooter må ha førerkort. Fra 01.07.06 innførtes førerkort klasse S, med krav til opplæring. Hvem som helst kan gå rett om bord i en 49 fots båt med flere tusen hestekrefter. Det stilles ingen krav til kompetanse, ferdigheter eller erfaring for å kjøre båter inntil 15 meters lengde. Promillegrensen for snøscooter er 0,2 – mens den for båtførere er 0,8.

-Snøscooter organisasjonene vil ha fritt frem overalt

Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere.

-Straffen for ulovlig kjøring er for lav

Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro.

Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot.

Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme.

Kilder; Snøscooterimportørenes forening, SINTEF Rapport – Motorferdsel i utmark, Støyberegning, Fremtiden i våre hender, Motorbåtimportører, Snøfor. Aviser, bl.a Aftenposten, Nettavisen.

Link til dette: www.naturogmotor.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

Har du noen gang vært på Svalbard og sett på reinen der???

Etter det jeg vet så er den VELDIG tam. Har snakket med folk som har skutt ett skudd i lufta ved reinen, får å få den til å reise seg, slik at de kan skyt ett reinsdyr. Det sier vel litt om hvor tam reinen der er, og da kan erman ikke ta med slike uttalelser.

Eller kall det no for forskningsresultater hvis det høres bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig snøscooter gir under 75 dBA på 15 meters avstand. Moderne 4-taktere har ett langt lavere nivå.

Blant beregninger som er gjort, og som brukes mot snøscooteren – starter ”støy” på 40 dBA. Ved 20 dBA er lyd såvidt hørbar. En vanlig samtale gir 70 dBA.

75dBA på 15 meters avstand er vel målt ved 25km/t? Det er vel her også målt ved jamn fart, noko som vel ofte ikkje er tilfelle. I Sintef rapporten måles det ved 7,5m avstand og ved fleire forskjellige hastigheter og situasjonar, resultatet er heilt heilt anna lydnivå enn det du nevner. Ellers er det vel meir interessant å sjå på lydnivået på lengre avstand, altså kor langt og kor godt lyden forplantar seg. Også her er Sintef rapporten interessant, sjekk f.eks ut simuleringen rundt scooterløypene. Ein annan ting er korleis lyden av fleire snøscootere påverkar intensiteten, men også oppfattelsen av støy.

Meiner ein normal samtale gir 70dB lydtrykk ved 15 meters avstand? Skal snakke temmeleg høgt då!

Det kan vera fordel å sjekke sine kilder. 40-60dB ved ein meters avstand er nok noko meir normalt:

http://en.wikipedia.org/wiki/DB_SPL#Sound_pressure_level

Når det gjeld lyd, så er det jo fleire ting en lydtrykket som er interessant, også kva slags frekvenser og lydvariasjon. Spesielt snøscootere har ein tendens til å ha pulserande lyd, av opnebare grunnar.

4-taktere bråker lite, det er eg heilt einig i. Likevel er det jo forstatt få 4-taktere av den totalte scooterparken.

Støy oppfattes ut frå kor stor bakgrunnstøyen er. I fjellet, som mange andre stadar, er denne variabel, spesielt på grunn av vind og nedbør. På vindstille dager vil altså eit lydsignal med samme intensitet bli meir framheva då bakgrunnstøyen er mindre, og vice versa.

Sintefrapporten er forøvrig her:

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=27468

- Snøscooteren forstyrrer dyrelivet

Observasjoner over hele verden sier det samme, dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang. Stopper man derimot motoren og begynner å gå mot dyrene, blir de redd. Kjøretøy oppfattes ikke som en naturlig fiende.

En undersøkelse fra Universitetet i Tromsø på Svalbard konkluderer med at de ikke på noen måte kunne påvise noen reduksjon i det fysiske velværet til reinsdyrene pga snøscooterkjøring.

Her bør ein nok visa til nokre fleire konkrete undersøkingar. Når det gjeld reinsdyra på Svalbard, så er det nok slik. At det er slik på fastlandet, med villreinen der, støtter ikkje undersøkelsen opp om. Dyr reagerer ikkje nødvendigvis kun på lyd, også lukt er ein svært viktig sansefaktor. For å halde oss på Svalbard, blir verkeleg ikkje isbjørn skremt av scootermotorlyd? Anbefaler deg å sjå "Livet er Svalbard" på nett-tv på NRK, skip til episoden med Jason Roberts på fotooppdrag. Blir ikkje isbjørnen her skremt av motorlyden (viktig faktor iallefall). Skulle teorien om at "dyrene lar seg ikke skremme av kjøretøy med motoren i gang", så skulle ein tru at det f.eks. på fastlandet var bare å kjøre fram til ein stor flokk med villrein, utan at den la på flukt. Det stemmer ikkje med det eg har sett.

- Snøscooteren skader terrenget

En skiløper som står stille utøver ett trykk på marken som er dobbelt av en snøscooter. Når skiløperen sparker ifra er trykket 10 ganger høyere.

Når snøen smelter forsvinner skisporet, og likeledes snøscootersporet. Vekstforholdene i og ved siden av en snøscooterløype er identiske. Ingen forskning har påvist varige skader på plantelivet pga snøscooter.

Kva med "isbrann"? Er det ikkje slik at mange ikkje ønsker scooterløyper over sitt dyrka område pga dette? Heilt uproblematisk er det ikkje, særleg ikkje der trafikken er stor. Eit annan ting er å sjå på kor stort arela scooteren "sett marktrykk på" i løpet av ein dag, kontra ein skiløpar. Tenkte meg deg ja...

Med mindre trafikken er stor i samme område, så er eg einig i at det er lite påverknad for vekstforhold.

-Nødvendig transport kan dekke sopp gjennom bruk av leiekjøring.

Ved bruk av leiekjøring / ”snøscooter-taxi” vil trafikken bli det dobbelte, i og med at vedkommende må kjøre samme strekning to ganger.

”snøscooter-taxi'en" kan vel også ta med seg ting motsatt veg, sjølv om du nok har rett i at det blir ein del ekstra turer. Skulle likevel tru at pga pris og mindre tilgjengelighet, at trafikken skulle gå noko ned totalt sett også? Mindre snøscootere i aktiv bruk vil vel nødvendigvis somregel føre til mindre total bruk, eller?

-Snøscooter organisasjonene vil ha fritt frem overalt

Alle seriøse snøscooter organisasjoner i Norge ønsker ikke fritt frem. Vi ønsker ett tilrettelagt løypenett, vedtatt av den enkelte kommune – ikke bestemt av sentrale myndigheter. Den enkelte kommune er best skikket til å tilrettelegge løypenettet i sin kommune. Norge er så stort at det er plass til både skiløpere og snøscooterkjørere.

Eg er igrunnen ikkje imot scooterløyper, men det bør vera god styring med det, ikkje frislepp som det i praksis blir om kummenane får all råderett over dette. Ulempen med scooterløyper er gjerne også at det ikkje er ei veldig definert løype, men "akseptert" å kjøre i eit fleire hundre meters belte frå løypa (300m??). Synes igrunnen det eg har sett av prøvordninga i f.eks. eit par kommunar i Nordland såg ganske grei ut, men heilt uproblematisk er det ikkje. Støtter forørig på ingen måte forslag om å legge løyper i nasjonalparker, også veldig imot løyper i høgfjellet.

-Straffen for ulovlig kjøring er for lav

Man risikerer i dag bøter i størrelsesorden 10000 – 15000,- for ulovlig snøscooter-kjøring. I tillegg kan politiet beslaglegge snøscooteren. I det nye forslaget fra Direktoratet for naturforvaltning foreslås det i tillegg fengsel i inntil ett år hvis man forringer noens mulighet for å oppleve stillhet og ro.

Man kan i dag utføre særdeles grov vold mot andre før man blir idømt fengsel på ett år. Promillekjøring med bil, med ca 2-3 i promille – vil normalt gi 20- 30 dagers betinget fengsel og ca 15.000,- i bot.

Det strider mot svært manges rettsoppfatning at dommene for slike forbrytelser skal være den samme.

Einig, straffa er ganske hard, men det er liten sjanse for å bli tatt. Fengsel er kanskje å ta litt hardt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva med "isbrann"? Er det ikkje slik at mange ikkje ønsker scooterløyper over sitt dyrka område pga dette? Heilt uproblematisk er det ikkje, særleg ikkje der trafikken er stor. Eit annan ting er å sjå på kor stort arela scooteren "sett marktrykk på" i løpet av ein dag, kontra ein skiløpar. Tenkte meg deg ja...

Med mindre trafikken er stor i samme område, så er eg einig i at det er lite påverknad for vekstforhold.

Isbrann i forbindelse med en scooterløype i utmark er et ikke eksisterende problem, det finnes på milevis med scooterløype på svensk side som er meget høyt trafikkert, men du kan ikke på noen måte se skader i terrenget når sommer kommer. I turistløypen som er merket av turistforeninger rundt om i landet, kan man derimot se tydelige stier etter sommerens "miljøvennlige" aktiviteter. Noen steder har vannet begynt å følge denne stien, spesielt under snesmeltingen, og skadene er hva jeg vil kalle meget synbare.

Nå mener ikke jeg å si at jeg er imot merking at turistløyper, men de er faktisk årsaken til de mest synlige skadene i naturen.

Jeg er fullstendig klar over at snøscootern ved feil bruk kan være et problem, men er det ikke de som bruker den feil vi skal straffe og ikke de som bruker den fornuftig? Det som er i ferd med å skje nå er at de som bruker den fornuftig og velger å føge regelverket blir avskåret fra all bruk, og de som bruker den ufornuftig kommer nok til å fortsette som før, nettopp fordi det ikke blir lagt tilrette for lovlig og kanalisert bruk av snøscootern.

Jeg føler at scooterdiskusjonen er i ferd med å ta feil vending. Jeg mener at kontrollert scooterbruk er ikke en belastning for naturen og miljøet. At enkelte motstandere av snøscooteren hevder det, er et skalkeskjul for en egentlige årsaken. Om den egentlige årsakene er sjalusi, egoisme, uvitenhet elller lignende skal være usakt. Det som gjør meg helt matt, er når det slenges rundt en masse udokumenterte beskyldninger mot snøscooteren bare fordi man egentlig ikke har gode argumenter mot kontrollert og regulert bruk.

Og tilslutt et sukk til deg som mener reinen på Svalbard er tam, der tar du feil, meget feil. Den som er i Longerbyen kan fremstå som tam fordi den er vant til all trafikk og aktivitet i området. Men jeg kan fortelle deg at du skal få slite med å komme på skuddhold ute i terrenget. Det er ikke lov å jakte på reinen i Adventdalen og Longyeardalen. Man må ut av nærområdet rundt Longearbyen før det er lov å jakte. Har selv vært på jakt i disse områdene og svalbardreinen er like sky i disse områdene som villreinen i Norge. Den som påstår noe annet har enten jaktet i Longyeardalen eller jaktet fra snøscooter, for da kommer man mye nærmere innpå dyrene før de begynner å vike unna, nettopp pga at snøscootern ikke stresser dem like mye som en person til fots gjør.

Så et spørsmål som jeg gjerne ville hatt et "fornuftig" svar på: Hvorfor er det slik at de mest iherdige scootermotstanderne som regel ikke bor der snøscooteren benyttes og at de fleste om er possitive til snøscootern bor og virker der snøscootern benyttes? Burde det ikke være motsatt hvis den er et så stort problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Yes gjorde et poeng av at jeg ikke hadde troverdighet fordi det ikke kunne være tilfelle at det kjørte 30 skootere ilag. Vel til det er å si at jeg har snakket med min svigerinne som har en del med turisme og skooterkjøring i Arjeplog i Sverige. Hun sier at sist sesong hadde hun selv et gjeng på 36 skootere hun sto ansvarlig for. Ifølge henne var ikke dette spesiellt mye. De er ofte langt over 30 skootere når de kjører i fellesraide mellom overnattingsstedene langs ledene, og det har jeg opplevd flere ganger. Tror du meg nå?

Lurer på om YES kan ha et problem med sin egen troverdighet etter dette?

Men jeg er enig med YES at det må bli større sjanse for å bli tatt når man driver uvettig kjøring. Dette er et ansvar for politiet, men vi vet jo alle hvordan situasjonen er med budsjettene der. De kommer bare når blodet flyter, oftest noen timer etterpå også.

Den viktigste faktoren for å få mer vettig kjøring tror jeg er at skooterklubbene holder en streng justis internt, og faktisk slår ned på egne medlemmer som skal spille bajas. Når man ser hvilke uttalelser klubbmedlemmene kommer med omkring bruk av skooter, er det tydelig at det er langt igjen.

Jeg er enig med RAGNAR og YES om at det hadde vært en vei å gå med egne leder, men det er et viktig skille mellom Norge og Sverige hvor dette fungerer bra. Sverige har enooorme områder hvor det er mulig å legge skooterløype nærmest hvorsomhelst. (Unntaket er i nord ved Kebnekaise, der er det brattere.) I Norge må vi alle sammen dele på de samme dalene. Jeg er usikker på om jeg vil ha flere skootere ut i marka. Tror faktisk det hadde vært fint med mindre.

Til LARRIS vil jeg si at jeg er enig i at diskusjonen om CO2 og skooter blir for dum. Det kjøres fritisdkjøring med båt og bil i langt større grad. Men et poeng som jeg ikke har fått sjekket riktigheten av er risikoen for å omkomme. Min svenske svoger påsto for et par år siden at det PER ÅR ble drept flere på skooter i Norrbottlen len enn i bil. Det er utrolig med tanke på at skootersesongen i hovedsak er bare 3 måneder.

Nei jeg tror at tiden for fritidskjøring med skooter er i ferd med å ta slutt, og det er greit for de langt fleste av oss. At de som selger skootere i Norge protesterer er helt naturlig, for dem er det bare snakk om fortjeneste. Vi ville fått samme diskusjonen vedrørende vannskooter også hvis dette hadde blitt tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbrann i forbindelse med en scooterløype i utmark er et ikke eksisterende problem, det finnes på milevis med scooterløype på svensk side som er meget høyt trafikkert, men du kan ikke på noen måte se skader i terrenget når sommer kommer.

Innlegget mitt om Isbrann dreide seg om dyrka mark, dvs innmark. Har forstått det slik at mange grunneigere ikkje vil ha løyper over sin grunn pga dette.

Så et spørsmål som jeg gjerne ville hatt et "fornuftig" svar på: Hvorfor er det slik at de mest iherdige scootermotstanderne som regel ikke bor der snøscooteren benyttes og at de fleste om er possitive til snøscootern bor og virker der snøscootern benyttes? Burde det ikke være motsatt hvis den er et så stort problem?

De mest iherdige scootermoststandarane i Norge vil eg sei er hundespannkjørerane? Dei held vel til der det også kjøres snøscooter. Forøvrig forstår eg kva du fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes gjorde et poeng av at jeg ikke hadde troverdighet fordi det ikke kunne være tilfelle at det kjørte 30 skootere ilag. Vel til det er å si at jeg har snakket med min svigerinne som har en del med turisme og skooterkjøring i Arjeplog i Sverige. Hun sier at sist sesong hadde hun selv et gjeng på 36 skootere hun sto ansvarlig for. Ifølge henne var ikke dette spesiellt mye. De er ofte langt over 30 skootere når de kjører i fellesraide mellom overnattingsstedene langs ledene, og det har jeg opplevd flere ganger. Tror du meg nå?

Lurer på om YES kan ha et problem med sin egen troverdighet etter dette?

Tror jeg har min troverdighet helt i orden, at du kan komme over scooterfølger med mange scooter når du går på ski midt i en scooterløype er nok helt sant, særlig når du er i Sverige. Men det er vel ikke noe galt i det? De kjører jo der de har fått beskjed om å kjøre.

Du ga uttrykk om at det suste 30 scootre forbi deg utenfor en oppmerket scootertrase og atpåtil i Norge (slik jeg forstod deg, mulig det var feil). Det er meget sjeldent man ser scooterfølger i Norge på over 30 stk. Det kan nok skje, men det vil da være i en scooterløype, og da burde det ikke være en overraskelse for den skigående personen at det kom noen scootre forbi, går du en tur langs bilveien må man forvente at det kommer en og annen bil!

At din svigerinne som driver med turisme har over 30 stk scootre i følget er nok også helt normalt, men at et guidet scooterfølge skulle komme lavtflyvende forbi deg når du er ute på ski utenfor scootertrase høres for meg helt vannvittig ut. Håper de har kontroll på sine kunder og at de guidede scooterturene foregår i ordnede og fornuftige former.

Man vil alltid finne utskudd som forbryter seg på en eller annen måte. Det jeg vil ha frem er at jeg synes det er galt og ta alle scooterbrukerne og plassere oss i en bås, som gale fartsfantomer, som ikke viser noen form for hensyn. Det er fåtallet som skiller seg ut og ikke klarer å oppføre seg, disse blir av mange brukt som bilde på "snøscooterbrukeren". Det er helt feil!

Jeg går mye på ski(trener langrenn 3 ganger i uken) og går ofte både lange og korte turer i tillegg, så det er ikke det at jeg må bruke scooter for å komme meg ut, men jeg innrømmer at jeg liker å kjøre snøscooter og synes det er et utmerket verktøy for rekreasjon.

Jeg er også den første til å innrømme at det er bekvemt å laste på scootern når jeg skal til hytta, den gjør at jeg oftere tar turen til hytta, og tilbringer helgen der, enn jeg ville gjort hvis jeg måtte gå på ski med full oppakkning. Men er det noe galt i det?

At jeg og familien er oftere i naturen, bør vel være possitivt og ikke negativt. At jeg bruker snøscootern i maks 15 min på fredag og det samme på søndag for å få dette til, er det så grusomt galt? og er det verdig 15000 i bot og 1 år i fengsel? Er det mulig???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt om Isbrann dreide seg om dyrka mark, dvs innmark. Har forstått det slik at mange grunneigere ikkje vil ha løyper over sin grunn pga dette.

De mest iherdige scootermoststandarane i Norge vil eg sei er hundespannkjørerane? Dei held vel til der det også kjøres snøscooter. Forøvrig forstår eg kva du fram til.

Kan ikke svare for andre deler av landet, men her hvor jeg bor er det ikke noen konflikt mellom snøscooterne og hundekjørene. Tvert i mot, de samarbeider og holder hverandre informert om føreforhold. Hundekjørene setter pris på oppkjørte løyper de også, det som er viktig med tanke på hundespannkjører er at scooterkjørene tar hensyn og viker tilstrekkelig når vi møtes. Et tips er at snøscooterkjøreren kjører til siden, stopper og lar hundespannet passere. Den metoden bruker jeg og det fungerer fint.

Hundekjørerne og scooterkjørene blir begge utsatt for hets av mange skigåere, scooterdiskusjonen kjenner vi fra denne tråden, men en annen sak er hetsen hundekjørene opplever i form av sinte skiløpere som kjefter og slår med staver pga. støy og hundskit i løypa. Så vi har kanskje en form for forståelse for hverandre!

Loven som gjelder snøscooter er rettet mot motorisert ferdsel i utmark, at enkelte ikke ønsker kjøring på innmark får være opp til hver enkelt grunneier. Jeg har ikke kunnskap ang. kjøring på innmark så den diskusjonen kan jeg ikke ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til LARRIS vil jeg si at jeg er enig i at diskusjonen om CO2 og skooter blir for dum. Det kjøres fritisdkjøring med båt og bil i langt større grad. Men et poeng som jeg ikke har fått sjekket riktigheten av er risikoen for å omkomme. Min svenske svoger påsto for et par år siden at det PER ÅR ble drept flere på skooter i Norrbottlen len enn i bil. Det er utrolig med tanke på at skootersesongen i hovedsak er bare 3 måneder.

Nei jeg tror at tiden for fritidskjøring med skooter er i ferd med å ta slutt, og det er greit for de langt fleste av oss. At de som selger skootere i Norge protesterer er helt naturlig, for dem er det bare snakk om fortjeneste. Vi ville fått samme diskusjonen vedrørende vannskooter også hvis dette hadde blitt tillatt.

Til den første delen; Scootersesongen i Norrbotten varer ørgranne litt lengre. Sånn bort i mot 4 til 6 mnd, det kommer heilt ann på føret og vinterforholdene år for år. Har vel aldri vært borti at en sesong varer i kun 3 mnd.

Og den andre delen jeg tenker på er økonomisk tap hvis det ikke blir lov å kjøre på innmark en gang. (Det er det som er foreslått fra 01.01.2008)

Da mener jeg økonomisk tap i form av verditap på snøscootere. De fleste nord for Bodø som har snøscooter, har stort sett mer en 1. DVS verdier over 100.000,- Førr scootern bli neppe mye verdt hvis d nye lovforslaget bli godkjent.

Så et spørsmål som jeg gjerne ville hatt et "fornuftig" svar på: Hvorfor er det slik at de mest iherdige scootermotstanderne som regel ikke bor der snøscooteren benyttes og at de fleste om er possitive til snøscootern bor og virker der snøscootern benyttes? Burde det ikke være motsatt hvis den er et så stort problem?.

Veit ikke heilt, men mistenke litt sjalusi :D E jo Sinnsykt skøy å henge i fjellsien me både ski og snøscooter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dette med Svalbard og rein: Jeg opplevde en gang på Svalbard å komme litt overraskende med scooter på en liten reinflokk. Dyrene reagerte med panikk og sprang 3-4 kilometer før de roet seg. På fastlands-Norge har jeg opplevd lignende reaksjoner fra både rein, hare og jerv. Mine erfaringer er at dyr reagerer ulikt på scooter, og man kan ikke generalisere..

Når det gjelder skader på terrenget: Jeg har fløyet med helikopter innover fra Barentsburg til Longyearbyen. Der var det ikke i det hele tatt vanskelig å observere scootertrasèene på barmark....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Til Larris som sier at sesongen er lengere enn tre måneder i Norrbotten. Joda, jeg vet det , men jeg skrev da virkelig at sesongen varer I HOVEDSAK tre måneder. Det er februar, mars og april. Det er sikkert sne nok allerede i desember enkelte steder, men det er mørkt mesteparten av døgnet og kulde og vind kan være svært ubehagelige. Ikke mange som kosekjører da nei. De som er ute med skooter da er det i embets medfør for det meste.

Først når februar kommer begynner fritidskjøringen for alvor. De fleste avslutter ved Valborgsmess, siste helga i april. Det er flere grunner til det. For det første begynner sneen å bli råtten særlig i skogområdene. Dessuten begrenses kjøringen svært mange steder i følge min svenske familie. Jeg tror det er av hensyn til dyrelivet, særlig reinkalvingen. Man får da KUN benytte skooterledene og ikke dra utenom der begrensningene innføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er helt motsatt. Jeg er aktiv hundekjører og setter pris på de scooterløypene som finnes, særlig i skogsterreng. Så lenge scootersjåførene kjører "som folk" så er det bare fint med løyper. Problemet er de som kjører ulovlig og uvettig. Det kan skremme hundene og skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har gådd en del på ski og kjørt en del skuter.

Jeg vil heller være på fjellet, i løypa eller på vannet på ski, og ha skutre rundt meg enn hundekjørere.

Noe mer leven og bråk enn hundespann finner man ikke. Er greit mens de kjører men når de stopper er det ett forferdelig bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gådd en del på ski og kjørt en del skuter.

Jeg vil heller være på fjellet, i løypa eller på vannet på ski, og ha skutre rundt meg enn hundekjørere.

Noe mer leven og bråk enn hundespann finner man ikke. Er greit mens de kjører men når de stopper er det ett forferdelig bråk.

Det er greit å slå alle over en kam her :D Det er faktisk ikke alle hundespann som bråker. Bare en faktaopplysning :wink::D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye mer gøy å kjøre hundespann enn skuter. I tillegg er det mye finere å se et hundespann kjøre bortover vidda eller innover skogen enn en skuter.

Men jeg bryr meg ikke om en skuter kjører forbi meg på tur. Ødelegger ikke turen i det hele tatt. Dersom det er løssnø får jeg et fint spor å gå i. Hadde du SRX kommet ville nå jeg spurt om haik. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Det er mye mer gøy å kjøre hundespann enn skuter. I tillegg er det mye finere å se et hundespann kjøre bortover vidda eller innover skogen enn en skuter.

Er ikke enig med deg i det hele tatt. Men på den annen side, har aldri prøvd å styre ett hundespann heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Har nokk mer sansen for skuter. Har sotte på hundekjelke en gang. Synes ikke det var noe særlig flott. Masse mas og hunder som humpet avgårde forran :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig med deg i det hele tatt. Men på den annen side, har aldri prøvd å styre ett hundespann heller :evil:

Du burde prøve det. Du får mer fartsfølelse i et hundespann enn på en scooter når det går unna i svinger osv. Det er værre å holde seg fast når du kjører hundespann enn scooter. Og ja, jeg kjører begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.