Gå til innhold
  • Bli medlem

snøscooter


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Vi har hytta i Os kommune (Hedmark). Sist vinter var min første vinter der og jeg gått mye på ski der. Da la jeg merke til at det er en del scooterkjøring der. Men det er faktisk bare Samer som passer på reinflokken sin og annen nyttekjøring av noen lokale som har fått scooterløyve. I tillegg blir det kjørt opp en del faste skiløyper med scooter. Det er ca. 6 personer i den lille bygda som får lov å kjøre scooter når de trenger det. Samene og de andre holder seg til faste traseer og kjører ikke vilt i vei overalt. Det er mange steder igjen som er urørte. Selv om jeg misliker scooterstøy har jeg ikke ergret meg over de scooterne jeg traff, fordi vi ikke har sett unødvendig tullekjøring. Når det er sagt er det slik at det luktet eksos en god stund etter at Samene kjørte forbi oss i en trang dal og derfor er det godt at det er bare så få personer som kjører. Ideen med å gi løyve til de som trenger det er også bra. Man bør da kunne miste løyva ved tullekjøring og dermed kan man miste evnen til å utføre sin job.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-RM:

Å påstå at man må bruke vernemaske er nettopp det nivået mostanderne legger debatten på. Har hørt om en som påsto at lunsjen, som lå nede i sekken ble helt ødelagt etter at en snøscooter hadde passert.

Da trekker man nisselua godt nedover øyene og nekter å se andre argumenter enn sine egne.

Dersom vedkommende fikk kjeft - kanskje vedkommende gikk i løype tilegnet snøscooter?

kryk:

Du høyner debattnivået når du påstår at det å kjøre i fylla og å evnt forstyrre noens mulighet til fred og ro er like hensynsløst.

At noen påstår at det er ville tilstander, Finnmarkstendenser.... kommer ikke fra de som opplever det, f.eks meg - det kommer fra våre motstandere. Jeg kan også si at det er ville tilstander på sjøen - å få huden full av alle som ferdses med båt... "Nei sånn er det ikke" . At det er ville tilstander kommer uten unntak fra mostandere av snøscooterferdsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kryk:

Du høyner debattnivået når du påstår at det å kjøre i fylla og å evnt forstyrre noens mulighet til fred og ro er like hensynsløst.

Altså debattnivået er jo skyhøyt fra før. :!:

At noen påstår at det er ville tilstander, Finnmarkstendenser.... kommer ikke fra de som opplever det, f.eks meg - det kommer fra våre motstandere. Jeg kan også si at det er ville tilstander på sjøen - å få huden full av alle som ferdses med båt... "Nei sånn er det ikke" . At det er ville tilstander kommer uten unntak fra mostandere av snøscooterferdsel.

Jeg er forøvrig vant til at brudd på forbudet mot motorfedsel i utmark straffes hardt med bøter og fengsel. Derfor plages jeg ingenting av det i området her. Ser en udelt fordel i oppstramming av regelverk og håndheving for hele landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen kan ta ansvar å få debatten tilbake på ett saklig nivå da?

Nå er det vel ikke så at man er vant med at brudd på loven i dag straffes med fengsel - så det er heldigvis ikke sant. Hvorledes den nye loven kommer til å bli er det ennå ingen som vet. Det er ikke nødvendigvis så at det vil bli en innstramning på alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Jo, det er gitt fengselstraffer for ulovlig snøscooterkjøring her i distriktet. Burde være samme straff for hele landet. :!:

Da har vi en annen sak: Ett av to...... Enten lyger du Kryk, eller du tar feil Kryk.

Denne påstanden får du komme med beviser for. I følge Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag §12 straffes overtredelse på loven med bøter.

Er det gitt fengselstraffer for ulovlig sneskuterkjøring er det en alvorlig glipp som har skjedd i rettsapparatet, noe jeg stiller meg sterkt kritisk til.

Ett annet moment er også at dommere og rettssaler ofte bruker presedens fra andre tillsvarende saker for straffeutmåling. Har ikke hørt om noen som har fått fengselstraffer for å kjøre sneskuter ulovlig.

Igjenn ......bevis etterlyses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan referere til en sak jeg faktisk har skrevet om tidligere her inne i tråden Hva er egentlig "nyttekjøring"?

Skrevet: Tor Des 14, 2006 11:04 Tittel:

Jeg husker veldig godt en sak som kom opp i lokalavisa her i Gudbrandsdalen, tror det var først på 90-tallet. Tror det var en på Lesja, som hadde oppfylt sin gamle fars siste ønske om en tur inn til sine kjære fjellområder. En fin vinterdag hadde han tatt med faren på skuteren og dratt innover fjellet for at han skulle få oppleve "fjellet sitt" en siste gang.

Han vart dømt for ulovlig skuterkjøring, og hvis jeg ikke husker feil så var det snakk om fengselsstraff! Ikke lenge etter turen døde faren. Sjølsagt angret ikke sønnen på turen engang.

Dette sier litt om at forbudet mot skuterkjøring er strengt, men virker som det er store forskjeller rundt omkring i landet!

Selv om dette er fra min barndom husker jeg oppslaget veldig godt. Finner ikke noe om det idag, men kanskje andre som kan bekrefte historien? Er ganske sikker på at dommen ble fengselstraff. Kjenner ellers til bøtesatser på titusener for bagatellmessige brudd på loven om motorferdsel i utmark. Straffen er og skal være avskrekkende.

Som sagt er motorkjøring i utmark lite utbredt her blant lovlydige fjellfolk. :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Nå kom Lov om motorferdsel i utmark og vassdrag i 1978, og blitt revidert to muligens 3 ganger siden da.

Den har etter min viten bare blitt strengere for hver gang.

Har ikke på noen tidspunkt hørt om noen som har fått fengselsstraff for kun å kjørt skuter ulovlig.

Om en kombinerer det med lovbrudd på andre lover så som fyllekjøring, stjelt skuter, vold mot tjenestemann, innbrudd, ran, vold og annet så mulig, men ellers ikke.

Jeg tar ikke historien din fra Gudbrandsdalen for God Fisk Kryk. I så fall hadde nokk saken blitt blåst enda større opp når vedkommede hadde fått feil straffeutmåling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om dette er fra min barndom husker jeg oppslaget veldig godt. Finner ikke noe om det idag, men kanskje andre som kan bekrefte historien? Er ganske sikker på at dommen ble fengselstraff. Kjenner ellers til bøtesatser på titusener for bagatellmessige brudd på loven om motorferdsel i utmark. Straffen er og skal være avskrekkende.

Som sagt er motorkjøring i utmark lite utbredt her blant lovlydige fjellfolk. :!:

Uten å være bastant - så vil jeg betvile din "historie". Dersom saken er såpass gammel, var straffereaskjonen for ulovlig kjøring lavere enn hva den er i dag. Så fengsel for dette betviler jeg sterkt. Det må i så fall ha vært på grunn av en annen sak i samme sammenheng.

At man får bøter i titusenkronersklassen for bagatellmessige overtredelser i dag stemmer. Hvorvidt nivået er korrekt er en annen sak. Jeg er ikke enig i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... kan det kanskje være at han nektet bot og fikk alternativt fengselstraff? Jeg husket ihvertfall at jeg syns det var helt på trynet, og hadde stor forståelse for vedkommende.

Dette tror jeg noen som husker denne saken kan bekrefte. Skal spørre min far om han husker ved en anledning. At det var fengselstraff er jeg skråsikker på.

edit: Kanskje var det ekstra streng straffedom om det var i verneområde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er rimelig sikker på at fengselstraffen da er alternativ for en bot. Men slik er det med de fleste saker. Straffen i seg selv er ikke fengsel, men som en følge av at vedkommende ikke kan eller nekter å betale boten.

Forskjellen i det nye forslaget er at man nå direkte kan bli dømt til fengselsstraff - og ikke går "via" bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært inne å lest her, men ser dere fortsatt er aktiv!

Jeg er nå fortsatt klart tilhenger av tilrettelegging slik at snøscootern kan brukes både til nytte og nøye! Synes det virkelig er koselig å høre scooterne kjøre forbi huset eller hytten når jeg er der, da senker virkelig vinterfreden seg ned over meg!

Men jeg har et spørsmål. Jeg var på internett og surfet litt, der fant jeg en batteriscooter som så ut til å funke kjempebra. Så til spørsmålet, hva om jeg kjørte med en batteriscooter, ville det vært ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siktet ikke til bildet med scootersporet, men til bildet med en flott rmk(800?) som freser opp fjellsida. Flott bilde, og vanvittig moro, men det er slike bilder som bidrar til at majoriteten her på forumet og i befolkningen ellers får et veldig negativt inntrykk av scooterbruk generelt. Dette skader vår sak(vi som stort sett kjører lovlig) og gjør det mye lettere for DN&CO å trumfe gjennom nytt lovforslag slik det er utformet pdd.

Fatter ikke at det er så vanskelig å skjønne.

Ikke bare graver de sin egen og andre skutereieres grav, de er også grunnen til at forsikringspremiene er så skyhøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare graver de sin egen og andre skutereieres grav, de er også grunnen til at forsikringspremiene er så skyhøye.

Siden du sikter til en god venn av meg her.... hvem er DE?

Btw betaler jeg kr 35 i måneden i forsikring på min 2005mod snøscooter,

synes egentlig det er overkommelig jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært inne å lest her, men ser dere fortsatt er aktiv!

Jeg er nå fortsatt klart tilhenger av tilrettelegging slik at snøscootern kan brukes både til nytte og nøye! Synes det virkelig er koselig å høre scooterne kjøre forbi huset eller hytten når jeg er der, da senker virkelig vinterfreden seg ned over meg!

Men jeg har et spørsmål. Jeg var på internett og surfet litt, der fant jeg en batteriscooter som så ut til å funke kjempebra. Så til spørsmålet, hva om jeg kjørte med en batteriscooter, ville det vært ok?

Du ville fremdeles provosert nikkersgjengen med visuell støy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært inne å lest her, men ser dere fortsatt er aktiv!

Jeg er nå fortsatt klart tilhenger av tilrettelegging slik at snøscootern kan brukes både til nytte og nøye! Synes det virkelig er koselig å høre scooterne kjøre forbi huset eller hytten når jeg er der, da senker virkelig vinterfreden seg ned over meg!

Men jeg har et spørsmål. Jeg var på internett og surfet litt, der fant jeg en batteriscooter som så ut til å funke kjempebra. Så til spørsmålet, hva om jeg kjørte med en batteriscooter, ville det vært ok?

Er det ingen som har meninger om en batteriscooter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... kan det kanskje være at han nektet bot og fikk alternativt fengselstraff? Jeg husket ihvertfall at jeg syns det var helt på trynet, og hadde stor forståelse for vedkommende.

Dette tror jeg noen som husker denne saken kan bekrefte. Skal spørre min far om han husker ved en anledning. At det var fengselstraff er jeg skråsikker på.

edit: Kanskje var det ekstra streng straffedom om det var i verneområde?

Var vel sånn det var... Han ville heller gå i fengsel, for å ha oppfyllt sin syke fars store ønske.

Etter det jeg husker, søkte han kommunen om tillatelse før turen, men fikk avslag (det var kanskje også for å sette fokus på hvor "firkantet" lovverket kan være, at han tok sitt valg).

(Tror ikke det var i verneområde...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel sånn det var... Han ville heller gå i fengsel, for å ha oppfyllt sin syke fars store ønske.

Etter det jeg husker, søkte han kommunen om tillatelse før turen, men fikk avslag (det var kanskje også for å sette fokus på hvor "firkantet" lovverket kan være, at han tok sitt valg).

(Tror ikke det var i verneområde...)

Ja, takk for bekreftelsen. :wink:

Det var slik det var, ja. Selv om jeg knapt hadde begynt å lese aviser på den tida (var rundt 10-13 år gammel :D ) så husker jeg dette svært godt.

Så får vi se da med disse eplekjekke scooterfans fra det høge nord. Hadde noe tilsvarende skjedd der i gården, så er det knapt noen som hadde løftet øynebryna eingong. Er det noe rart det må strammes inn og lages tydeligere regelverk på forbudet mot motorferdsel i utmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Så får vi se da med disse eplekjekke scooterfans fra det høge nord. Hadde noe tilsvarende skjedd der i gården, så er det knapt noen som hadde løftet øynebryna eingong. Er det noe rart det må strammes inn og lages tydeligere regelverk på forbudet mot motorferdsel i utmark

Den tror jeg du må utdype nærmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker bare som det er totalt ulik holdning/utøving av regler om motorisert ferdsel i utmark, ulike steder i landet. :D

Helt forskjellig fra kommune til kommune ja. Tenker med "skrekk og gru" på hvordan det hadde vært i "mitt" område, med flere hundre hytter, om så bare halvparten hadde hatt sin egen snøscooter... :)

Så lenge det finnes noen man kan leie til å frakte varene til hytta, synes jeg det er bra... :wink:

På skiturene mine vil jeg ha fred og ro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt forskjellig fra kommune til kommune ja. Tenker med "skrekk og gru" på hvordan det hadde vært i "mitt" område, med flere hundre hytter, om så bare halvparten hadde hatt sin egen snøscooter... :(

Så lenge det finnes noen man kan leie til å frakte varene til hytta, synes jeg det er bra... :)

På skiturene mine vil jeg ha fred og ro...

Det vil jeg også. På jakt og fisketurene også. Derfor jeg holder meg langt borte fra skuterløypene. Men, jeg blir grenseløst forbanna hver gang jeg blir terrorisert av noen som skal teste hvem som kommer lengst opp bakkene de gangene jeg har slitt meg opp til den samme fjelltoppen for å jakte fjellryper. Jakten på de som kjører utenfor skuterløypene burde prioriteres mye høyere. Det er et langt bedre alternativ enn å stenge alt. Hvis løypene i Finnmark blir stengt er det en god del av de som kommer fra Scooter Norge sitt forum og skriver akkurat i denne tråden som burde følge seg truffet. Det de gjør kan sammenlignes med å stå å kaste stein på IDF og forvente at ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.