Gå til innhold

Goofey

Passivt medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Steggen: Du bør oppdatere dine kartkunnskaper - og lese kartene bedre når du fortsatt påstår at det nesten er snøscooterløyper i hver dal. Det er fortsatt størst andel dalfører som det er ulovlig å kjøre i. Bergis: Det dukker alltid opp slike oppslag i begynnelsen av sesongen. Ungdommene er dessverre som vårslippet av hester... yr... Slik er det med båt, med bil og met motorsykkel for å nevne noe. Det er er uheldig - men vil nok aldri forsvinne helt. Jeg refererer til offentlige undersøkelser, og andre uttalelser fra politiet - som uttaler at når det ble gikk tilbud om løyper å kjøre i, så gikk den ulovlige kjøringen ned. Mannen fra.... Til info, så er det ingen hinder å ta med snøscooteren til Sverige og kjøre der... Der er det friere og "bedre forhold" for klatresnøscootere. På samme måte r det mange som kjører Ferrari - som ikke har behov for det. Bildene du henviser til, kan og være tatt i Sverige - da er dte ikke noe ulovlig. Påstanden du komme rmed overfor tenkemåten til snøscooterfolket stemmer overhodet ikke med flertallet. Noen få kanskje, men på ingen måte en allmenn holdning.
  2. Steggen: Det er kun i Nord-Troms det er lov med rene rekreasjonsløyper - og hvis du påstår at det er løyper i så og si hver en dal, så er du enten dårlig på geografi og løypenett - eller så er du bevist ute etter å forvrenge fakta. Noen kommuner har en isfiskeløype i en dal/sted og thats it. Og det er på INGEN måte allment aksept for ulovlig kjøring - slike påstander er tull! ASI: Jeg snakker ikke om å ikke akseptere demokratiet, men når enkelte "filosofer" kommer med teorier om hva som er det ene rette - da blir det for dumt. Man kan spørre seg hvordan det står til med demokratiet når det omtrent er kun SV som stopper denne saken - mens så og si alle de andre partiene går inn for rekreasjonsløyper. Jeg ser ikke grunnen til at man skal måtte velge noe. Det er som sagt personen som eventuelt bryter loven. Det er kollektiv avstraffelse å sette begrensninger for alle på bakgrunn av at noen ungdommer skal tøffe seg. Har selv en middels snøscooter, ser ikke behovet for noe større - noen tror visst at man MÅ kjøpe en klatrescooter. Jeg ønsker det ikke. Noen liker å kjøre SUV midt i Oslogryta - men trenger de det??? Neppe. Noen liker Toyota, noen liker Volvo. Noen liker touring snøscooter, noen liker andre modeller. Jeg liker ikke at noen bruker carving-ski i fjellsidene - de må da klare seg med vanlige tre-ski. De fungerer på samme måten, så da må man forby carving-ski.... Langrenns-skiene lager ikke så breie stygge spor som carving skiene... Alle snøscootere som selges i Norge er typegodkjent - så ser ikke problemstillingen din.
  3. Jeg beklager "mannen fra..." men dine observasjoner er nok ikke sammenfallende med hele landet. Det er dine betraktninger og konklusjoner, og som ofte i denne diskusjonen så ser enkelte ikke lenger enn sin egen nesetipp. Man bør ha litt mer data fra andre steder før man bombastisk uttaler seg slik. Jeg vil påstå at jeg vet mer enn de fleste om situasjonen i landet. Saken har vært utredet flere ganger - men svaret har ikke vært hva Miljøverndepartementet ønsket... De ønsket ett svar som sa at snøscooterkjøring var en katastrofe. Istedet var svaret det motsatte, og som jeg har sagt flere ganger i dag - opprettelsen av løyper viste at den ulovlige kjøringen gikk ned. Derfor har saken blitt trenert i departementet, det er jo SV som har det departementet. Over 75% av Stortinget ønsker opprettelse av løyper - ref partiets uttalelser.
  4. Nå vil rekreasjonskjøring med snøscooter aldri bli definert som nyttekjøring - men det er ikke det man forsøker å åpne for. Nyttekjøring får være en bit, og rekreasjonskjøring en annen bit. Har fritidsbåtene noen nytteverdi??? Men de er "akseptert".... Hvorfor skulle det samme ikke kunne skje med snøscooteren? Jeg godtar ikke uten videre at noen skal bestemme hva man kan sammenligne og ikke, eller at noens teorier om ting er det ene rette. På samme måte kan man spørre hvorfor noen kjøper motorbåt når ro-båt gjør samme nytten, dog tar det litt mer tid. Hvorfor kjøper noen Ferrari når Lada gjør samme nytten. Man liker ulike ting - og derfor kjøper man ulike snøscootere. Selv om jeg har mer krefter i min snøscooter en jeg trenger til vanlig bruk - så er det ikke slik at jeg MÅ drive villmannskjøring. Har en del tusen km på snøscooteren, og har ikke kjørt en eneste km ulovlig de siste 8-10 årene. Men, etter noens teori så skulle jeg det siden min snøscooter ikke faller inn under kategorien nytte-snøscooter. Og, dersom man dømmer tusenvis av snøscooterbrukere på bakgrunn av hva noen få enkeltindivider gjør - bør man få av seg skylappene. P.S - Det var en undersøkelse for litt siden som sa at snøscooterkjøring var sunt! Slår ihjel noen argumenter den...
  5. Kan ikke si meg helt enig i alt. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg - det er allerede gjennomført forsøk i Norge som viste at dersom det ble opprettet løyper for rekreasjonskjøring, så gikk den ulovlige kjøringen ned. Dette er myndighetenes eget forsøk. Derfor blir det feil å påstå at det blir mer villmannskjøring - når forsøk viser det motsatte. Nå må man ikke strekke sammenligninger for langt, men se på grensehandelen. Når man innfører dustete ting i Norge, setter skyhøye avgifter på ting - så drar folk heller til Sverige å kjøper alkohol. Vi kan ikke lukke øynene helt igjen og mure oss helt inne i Norge - men vi må se på våre naboland og til en viss grad innpasse oss etter de. Hvis ikke ender vi opp som en liten Nord-Korea provins hvor alt er forbudt.
  6. Du har mye rett i hva du skriver ASI - men husk på at det er ikke snøscooteren som driver villmannskjøring - det er personen som kjører snøscooteren som utfører det. Noe som heter å ikke skyte på pianisten.... Mange som kjører Ferrari i Norge - selv om de aldri på lovlig måte vil få teste hva bilen er god for. Skal Ferrari forbys i Norge av den grunn? Skal vi alle kjøre rundt i Lada? Uansett hvor mange lover og regler man lager, vil det alltid være noen som bryter de. Slik har det vært - og slik kommer det til å bli. Å tro på noe annet er dessverre utopi. Mange kjører ulovlig i mangel på tilbud. Det forsvarer ikke handlingen - men er en grunn. Hadde de hatt løyper, ville den ulovlige kjøringen gå ned. Det viser forskning/forsøk som er utført - i Norge. Så er det alltid noen som vil teste snøscooteren sin litt ekstra, opp en bakke . Men hvem har ikke gitt på litt ekstra med bilen en sjelden gang for å se hva den er god for??? Dessverre er det de som bryter loven som får overskriftene - alle de tusen som "hver dag" kjører lovlig - blir aldri nevnt. La oss først få løyper, og derfra starte med holdningsskapende arbeid. Å starte med å forby noen snøscootere er feil vei å starte, også så lenge disse er lovlig å benytte i våre naboland - og mange kjører utenfor Norge iløpet av en sesong.
  7. Vil bare ønske "lykke til" - med å gå til dette på lystbåtene som suser rundt spesielt på sør og østlandskysten. Der går de nok umiddelbart med på å bytte sin 200 hk motor med en 9,9 hk.... Og de som suser rundt på sin 1000 kubikker motorsykkel... går nok heeeeelt sikkert med på å plombere den ned til 50 kubikk...
  8. Nå har fri ferdsel med snøscooter aldri vært noen kampsak for de seriøse organisasjonene. Man ønsker tilrettelagte løyper, og forbudsområder. Slik kan de som ønsker total stillhet også ha sine områder. Der er dog et paradoks fra de som skal ha total stillhet - at når de selv har gått selg vill, da er snøscooteren ok. Og når de skal ha fraktet rødvin opp til turistforeningen sine hytter..... da er snøscooteren ok... Folk har ulike interesser, noen liker ski noen liker snøscooter. Noen liker ro-båt og noen liker motor-båt. Man må kunne akseptere at andre har ulike interesser enn seg selv - og ikke kreve å få ha hele fjellheimen for seg selv. Kun ved gjensidig respekt og forståelse for hverandre vil denne saken kunne løses. Og når det gjelder villmanns snøscootere og kubikk. Regner med at de som krever "maks-hestekrefter-scooter" og så stiller samme krav til motorsykler og motorbåter. Ingen på de som heller har bruk for hundrevis av hestekrefter.
  9. Bare for å oppklare. Hvis du sikter til forumet til ScooterNorge - så er det ett forum som tilhører bladet, og er ikke på noen måte koblet til noen av snøscooter organisasjonene. Det er ett "privat" initiativ - og må ikke bli tatt for å være noe offisielt. Hvis du hadde lest nøye igjennom noen av trådene der - så hadde du sett at de aller, aller fleste har tatt avstand fra slikt - og ulovlig kjøring. Det er noen ungdommer som synes det er tøft.... samme typen som de som legger ut skrytevideoer på youtube, på bakhjulet med motorsykkel i 200 km/t....
  10. Dessverre ser vi slike oppslag hvert eneste år - og dersom noen tror at de kommer til å forsvinne med ett total-forbud.... er man naiv. Dette er ungdommer, som ennå ikke har fått nok vett inn i skallen sin og som ikke skjønner hva de driver på med. De skjønner ikke hvor mye de ødelegger for oss andre, seriøse snøscooter brukere. De tenker bare på seg selv. Men, husk at dette er ikke kun ett "snøscooter-fenomen". Man ser det samme med båt, motorsykkel og bil. Dog er det ikke så mange avisoppslag om slikt... man er blitt vant til det, og reagerer ikke på samme måte. Ett oppslag om uvettig snøscooter kjøring gir blest og selger bedre. Det er ingen som står på barrikadene og krever forbud for bilkjøring når det er oppslag om uvettig bilkjøring... Ta de skyldige - men ikke straff de som ikke har gjort noe galt! Her prøver man å få det til å virke som at alle kjører bajas! Og til slutt..... De seriøse snøscooter organisasjonene tar avstand fra slik kjøring - og kommer aldri til å forsvare de som gjør slikt.
  11. Først vil jeg få si til deg Otto Støver at du har mye fornuftig på hjertet - men vi er ikke enig i alt. Dessuten er du nok ikke like "up-to-date" med hva som faktisk skjer innenfor snøscooter miljøet og klubbene som jeg er. Ja, jeg så at du også skrev at forslaget i nederland var kun ett forslag. Men som jeg svarte - mange rare forslag som er fremmet opp igjennom årene som ikke er vedtatt. Noen må stå opp og si ifra at dette er tull - ellers vedtar politikerne det. Skal man komme med ideer fra SV - og prate troverdighet... få ting der som vil bli vedtatt.... Det var det som holdt på å skje med forslaget til DN. De la det frem midt på varmeste sommeren og i skjul av valget i 2007. De håpet at de skulle få tredd saken igjennom uten noen protester. Jeg har fulgt denne saken DAGLIG siden sommeren 2007 - og vil påstå at jeg er rimelig oppe og går på emnet og hva som skjer / har skjedd. Hadde ikke noen stått opp og sagt stopp - hadde de ekstreme forslagene til DN muligens vært vedtatt i dag. Men, noen har på eget initiativ startet en organisasjon, Natur og Motor - som jobber med dette. Her bør du sette deg inn og lese hva de står for - og hva de har uttalt om f.eks villmannskjøring, kontroller, løyper, effektanlegg osv osv. Natur og Motor var sist på Stortinget forrige måned for å diskutere dette - som ikke kom å påstå at det ikke gjøres noe fra vår side. At enkelte ungdommer skryter og legger ut videoer på YouTube... Ja, men skjer ikke det med bil og? Er snøscooteren ett særfenomen? Forbyr man all ungdom å kjøre bil derfor at noen er bajas? Selv Naturvernforbundet var enig i en radio debatt at dette var ett "ungdomsfenomen" og ikke en stor sak egentlig. Natur og Motor har ønsket mer kontroller velkommen - Natur og Motor tar avstand fra villmannskjøring. Vi er fullstendig inneforstått med politiets begrensede ressurser, men når de en gang har kontroller - tar det iblandt helt av. Kanskje fordele det litt mer, enn én GIGANT-aksjon en gang i året som gir kun 15.000,- i statskassen. Som sagt - jeg vil påstå at jeg vet hva jeg snakker om... og har bl.a samarbeidet med politiet i denne saken. Det var faktisk politi i dette landet som kom til oss og sa at forslagene til DN er helt på trynet - og lurte på om de kunne bidra. Det sier noe.... Når det gjelder tiltak for å begrense villmannskjøring - så er det ikke så mye man får gjort annet enn å prøve å prate fornuft med folk. Det samme gjelder bil.... Hører ikke så mye fra NAF for tiden.... Man kan prate så mye man vil... men det er opp til den enkelte hva man gjør - enten det er å kjøre for fort på veien, eller kjøre ulovlig med snøscooter. Begge er ett bevist valg man som menneske tar. Når det gjelder Riksgränsen... så var vi i dialog med plass sjefen der - og støttet hans valg. At det var en begrensning... ja vel. Det var snakk om å begrense hastigheten til man var kommet ut av hytte-feltene. Men, jeg vet at enkelte av våre motstandere har vridd på dette til at det ble forbud... Problemet var kun i starten av sesongen - lik når hestene slippes ut på jordet om våren... vår-yr... Her bør man sjekke fakta før man slenger ut påstander om at slik er det her og der. Det er tidligere slengt ut påstander om at slik og slik er det i Finland... noe som overhode ikke hadde hold i virkeligheten - man håpet kanskje at ingen kunne nok finsk til å sjekk om det stemte... Der tok de feil, og den saken døde helt hen.... At der er forbuds områder hvor man ikke kan kjøre har vi ingen problemer med. Men det får være opp til svenske myndigheter å bestemme. Men, vi ønsker også forbuds områder i Norge - ikke fri ferdsel som enkelte hevder.
  12. Forslaget med GPS på snøscooter har vært oppe før - og med de samme argumentene. "Hvorfor skal ikke snøscooter førere godta det hvis de ikke har noe å skjule...." Jeg har ingenting å skjule, men her er det en del prinsipper i norsk rettssystem som sette på kant. Man sier at alle er skyldig inntil det motsatte er bevist - dessverre samme sak de gjør med gjennomsnittsmåling med fotobokser. Og jeg har ikke hørt det slik at alle bilførere synes det er kjekt - selv om man ikke har noe å skjule...Stort sett noen forståsegpåere oppe i systemet som ikke ser problemet når de innfører noe slikt. Andre glupe forslag med nummer preget i beltet.... De som ikke ser problemene med dette rekk opp hånden.... Selv SP foreslo det i ett program - men da jeg sendte de noen problemstillinger ang dette var de raske med å ta det vekk. Men hvor langt skal man strekke det? Nå setter jeg ting på spissen, men... skal ikke alle skigåere få innplantert en gps i kroppen - så ser man hvem som har vært i nærheten hvis det har vært hytteinnbrudd. Så kan det automatisk registreres når de er i nærheten av en hytte - og beløp belastes for opphold. Det skal også sies at det er ett FORSLAG i Nederland. langt fra forslag til lov. Mye rart som er foreslått her og der som ikke er vedtatt. Men noe er også brukt av enkelte som om det var vedtatt - og påstander fra f.eks DN svelger mange uten å sjekke fakta. Regner med at de eventuelle gps'ene ikke skulle logge sted/tid - men avstand. Det er noe helt annet enn å kunne fotfølge bilister/snøscooter/skigåere. Noe av problemet i dag er at det ikke finnes løyper folk kan kjøre i. Forsøk har vist at den ulovlige kjøringen forsvinner når man oppretter løyper. Forsøk i regjeringens regi! La folk få løyper, og slå hardt ned på det som kjøres utenfor. Øk kontrollene - og ikke bare de dagene når det er sol i påsken. Det er slikt alt i samfunnet burde reguleres. Straff de som ikke klarer å holde seg - men ikke straff de som faktisk ikke gjør noe galt.
  13. Skal man benytte MD (miljøverndepartementet) sin definisjon på friluftsliv??? De har jo ett mål for øyet - å forby alt som er gøy. Ja, litt satt på spissen men likefult. DN er ett av MD sine direktorat... og når man har lest hva DN har hostet opp av definisjoner - så kan man ikke ta dem seriøst eller benytte deres definisjoner på ting. DN definerer f.eks snauhogst av ett område slik at det fortsatt har sitt villmarkspreg vedlike, samme hvis f.eks DNT setter opp 40 hytter der.... men finner noen en ubrukelig skogsbilvei ett annet sted - så har det området mistet sitt villmarkspreg. Henger det ihop? Skal slike "kontor-krigere" få sette dagsorden. Ansatte hos DN kunne selv i etterkant på "bilde-konfrontasjon" ikke svare rett på hva som var villmark og ikke.... At Stortinget nikker til ting som dukker opp er ikke uvanlig - og politikerne i etterkant sier... "nåh... det var nå ikke slik vi hadde tenkt det." Friluftsliv for folk er ikke en bastant beskrivelse av ting - den er subjektiv. Samme med naturopplevelsen, den er personlig og subjektiv. Skal debatten styres og avgjøres av subjektive begrep? Spør du de rette personene så sier de ja.... Å benytte forfattere eller "tenkere" som bevisgrunnlag for hva friluftsliv er eller ikke - blir for dumt. For øvrig så kan det opplyses at selv politiet bruker wikipedia som referanse - bl.a annet da se skulle avgjøre om Tromsø var storby eller ikke. Kan det offentlige.... så kan menigmann.... Forøvrig - det står ikke i definisjonen i stortingsmeldingen at snøscooter IKKE er friluftsliv. Det står hva noen mener det skal legges vekt på - men det står IKKE at det ikke kan være det. Og til slutt... inngrepsfrie naturområder - er ett begrep innført av "naturvern fanatikere" for en del år siden - som DN har tatt til seg. Uten politisk godkjenning. Rekkevidden av de samme områdene har de selv justert slik det har passet seg - uten å rådføre seg med noen - og stikk i strid med anbefaling fra forskere. Fakta.
  14. Vi som driver seriøst med denne saken fra snøscooter forkjempernes side - har alltid sagt at det skal være plass til begge parter. Jeg respekterer de som ønsker total stillhet, og har stor forstelse for deres ønsker. Det er derfor man har sagt hele tiden at man ikke ønsker fri kjøring over hele fjellet. Vi aksepterer at kommuner ikke kommer til å opprette løyper - det må være opp til hver enkelt kommune, men gi dem muligheten til å vurdere det iallefall. Alle har vi forskjellig oppfatning av hva friluftsliv er - og hva som er "best". Når det gjelder by/land diskusjonen - så går det også på at "bygdefolk" ikke legger seg opp i hvordan byene ordner ting. Man tar enkelte valg her i livet som påvirker andre ting - enten man ønsker det eller ikke. Har man valgt å flytte til byen, må man akseptere at man ikke får like mye å si "på bygda". Der må de som har valgt å bo der få ha det siste ordet. Selvfølgelig skal de ikke utestenge andre, men innenfor fornuftige rammer. Det har f.eks aldri vært tema å åpne opp nasjonalparkene for snøscooterkjøring - og der har by/land folk like mye de skulle ha sagt. Igjen, vi ønsker at ski-gåere skal få plass til å boltre seg. Men, slik Direktoratet for naturforvaltning legger opp til - så ønsker de å forby all snøscooterkjøring. De ser ingen nyanser. I følge DN er det ikke plass til begge parter, man bruker selektiv fremleggelse av fakta - og da håper jeg på forståelse for at vi hever røsten vår. Det ble satt rekord i antall høringsuttalelser da denne saken var ute på høring, men DN valgte å ikke ta hensyn til noe - sett fra vår side. De kjører en arrogant holdning overfor snøscooterbrukere, og da blir det gjerne konfrontasjon. Når det gjelder kjøring på barmark med snøscooter - så er det MEGET lite omfang. En snøscooter er avhengig av kjøling - som den får fra snøen - så kjøring på barmark er fy-fy. Ja, det kan forekomme hvis det er sent på sesongen og smeltet på toppene, men omfanget er meget lite. Det er mer "ødelagt" natur av tråkk fra stier til turistforeningens hytter.... Hadde alle hatt ett slikt syn som er kommet frem her i det siste - og at man ikke står på hver sin tue og kaster stein på hverandre..... så tror jeg det er mulig å få en fornuftig løsning på denne saken - for begge parter. Problemet nå er "ekstremister" i SV - som styrer miljøverndepartementet - som mener det samme som DN....
  15. Nå må man ikke blande inn samene og ILO konvensjonen inn i debatten om "vanlige folk" skal få lov til å kjøre snøscooter. Samene vil alltid få lov uansett så lenge Norge behandler dem som urfolk. Nå skal snøscooter motstanderne være litt forsiktig med å kaste stein i glasshus ang hvem som roper høyest. De har store organisasjoner på sin side - som ikke er redd for å komme med påstander og myter uten hold. Snøscooter tilhengerne har stort sett én organisasjon som kjemper for de, med ett par personer som fronter saken - gratis. Snøscooter tilhengerne har aldri samlet seg skikkelig for å vise hvor store de egentlig er. at man mener at noen roper høyt - kommer også av at det er noen som har tatt på seg oppgaven med å fronte saken utad. Dersom man stenger løyper - fordi noen kjører ulovlig - så straffer man uskyldige. Og det er ikke rett etter norsk straffemønster. Den strikken kan man dra langt hvis man vil - men logikken der er ikke riktig. Straff de skyldige - gjerne mer kontroller, men de som kjører lovlig - skal ikke straffes pga noe andre gjør. En snøscooter lager mer støy enn en skigåer - så derfor vil dyr kunne oppfatte denne tidligere enn en skigåer - og kunne agere deretter. Man risikerer å skremme dyrene mer når man kommer til fots, da de frå mindre varsling - så hva er best??? Ja, en snøscooter har større aksjonsradius enn skigåer - men studier har vist at dyrene "lærer" seg hvor løyper går - og blir vant til de. Bare for å forklare bedre..... Politiet bekreftet at det ble mindre ulovlig kjøring også utenfor de lovlige løypene! Vil ikke si at svenskene var redde for å gå i fjellet - men de følte en ekstra trygghet ved å vite at der var andre folk i nærheten. Man kan selvfølgelig kverulere og vri på alt til sin egen fordel. Men prøve å vise at det går faktisk ann for snøscooter og skiløpere å leve i harmoni. Når det gjelder dispensasjonspraksis - så kan den ses på på flere måter. Er det kanskje noe feil med loven når så mange må søke disp. Kanskje folks rettsoppfatning tilsier noe annet enn hva loven sier. Man må se på snøscooter tettheten i f.eks Finnmark, i motsetning til 300 medlemmer i Naturvernforbundet der... og så vurdere hva majoriteten i befolkningen ønsker. Ja, der skal være områder for begge - men "turister" som kommer 2 ganger i året skal ikke få mest å si - på bekostning av de som bor der hele året. Kristin Halvorsen sa på Stortingets talerstol her om dagen at man kunne ikke sitte nede i Oslo og mene bedre enn lokalbefolkningen... men det gjelder tydeligvis bare saker som passer dem selv..... Når det gjelder å overprøve andres meninger - så går det begge veier. Husk det. Ski-fanatikere sier at mine meninger er feil.....
×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.