Gå til innhold
  • Bli medlem

Goofey

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  1. Steggen: Du bør oppdatere dine kartkunnskaper - og lese kartene bedre når du fortsatt påstår at det nesten er snøscooterløyper i hver dal. Det er fortsatt størst andel dalfører som det er ulovlig å kjøre i. Bergis: Det dukker alltid opp slike oppslag i begynnelsen av sesongen. Ungdommene er dessverre som vårslippet av hester... yr... Slik er det med båt, med bil og met motorsykkel for å nevne noe. Det er er uheldig - men vil nok aldri forsvinne helt. Jeg refererer til offentlige undersøkelser, og andre uttalelser fra politiet - som uttaler at når det ble gikk tilbud om l
  2. Steggen: Det er kun i Nord-Troms det er lov med rene rekreasjonsløyper - og hvis du påstår at det er løyper i så og si hver en dal, så er du enten dårlig på geografi og løypenett - eller så er du bevist ute etter å forvrenge fakta. Noen kommuner har en isfiskeløype i en dal/sted og thats it. Og det er på INGEN måte allment aksept for ulovlig kjøring - slike påstander er tull! ASI: Jeg snakker ikke om å ikke akseptere demokratiet, men når enkelte "filosofer" kommer med teorier om hva som er det ene rette - da blir det for dumt. Man kan spørre seg hvordan det står t
  3. Jeg beklager "mannen fra..." men dine observasjoner er nok ikke sammenfallende med hele landet. Det er dine betraktninger og konklusjoner, og som ofte i denne diskusjonen så ser enkelte ikke lenger enn sin egen nesetipp. Man bør ha litt mer data fra andre steder før man bombastisk uttaler seg slik. Jeg vil påstå at jeg vet mer enn de fleste om situasjonen i landet. Saken har vært utredet flere ganger - men svaret har ikke vært hva Miljøverndepartementet ønsket... De ønsket ett svar som sa at snøscooterkjøring var en katastrofe. Istedet var svaret det motsatte, og som jeg har sagt flere g
  4. Nå vil rekreasjonskjøring med snøscooter aldri bli definert som nyttekjøring - men det er ikke det man forsøker å åpne for. Nyttekjøring får være en bit, og rekreasjonskjøring en annen bit. Har fritidsbåtene noen nytteverdi??? Men de er "akseptert".... Hvorfor skulle det samme ikke kunne skje med snøscooteren? Jeg godtar ikke uten videre at noen skal bestemme hva man kan sammenligne og ikke, eller at noens teorier om ting er det ene rette. På samme måte kan man spørre hvorfor noen kjøper motorbåt når ro-båt gjør samme nytten, dog tar det litt mer tid. Hvorfor kjøper noen Ferrari når L
  5. Kan ikke si meg helt enig i alt. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg - det er allerede gjennomført forsøk i Norge som viste at dersom det ble opprettet løyper for rekreasjonskjøring, så gikk den ulovlige kjøringen ned. Dette er myndighetenes eget forsøk. Derfor blir det feil å påstå at det blir mer villmannskjøring - når forsøk viser det motsatte. Nå må man ikke strekke sammenligninger for langt, men se på grensehandelen. Når man innfører dustete ting i Norge, setter skyhøye avgifter på ting - så drar folk heller til Sverige å kjøper alkohol. Vi kan ikke lukke øynene helt igjen og m
  6. Du har mye rett i hva du skriver ASI - men husk på at det er ikke snøscooteren som driver villmannskjøring - det er personen som kjører snøscooteren som utfører det. Noe som heter å ikke skyte på pianisten.... Mange som kjører Ferrari i Norge - selv om de aldri på lovlig måte vil få teste hva bilen er god for. Skal Ferrari forbys i Norge av den grunn? Skal vi alle kjøre rundt i Lada? Uansett hvor mange lover og regler man lager, vil det alltid være noen som bryter de. Slik har det vært - og slik kommer det til å bli. Å tro på noe annet er dessverre utopi. Mange kjører ulovlig i mangel
  7. Vil bare ønske "lykke til" - med å gå til dette på lystbåtene som suser rundt spesielt på sør og østlandskysten. Der går de nok umiddelbart med på å bytte sin 200 hk motor med en 9,9 hk.... Og de som suser rundt på sin 1000 kubikker motorsykkel... går nok heeeeelt sikkert med på å plombere den ned til 50 kubikk...
  8. Nå har fri ferdsel med snøscooter aldri vært noen kampsak for de seriøse organisasjonene. Man ønsker tilrettelagte løyper, og forbudsområder. Slik kan de som ønsker total stillhet også ha sine områder. Der er dog et paradoks fra de som skal ha total stillhet - at når de selv har gått selg vill, da er snøscooteren ok. Og når de skal ha fraktet rødvin opp til turistforeningen sine hytter..... da er snøscooteren ok... Folk har ulike interesser, noen liker ski noen liker snøscooter. Noen liker ro-båt og noen liker motor-båt. Man må kunne akseptere at andre har ulike interesser enn seg
  9. Bare for å oppklare. Hvis du sikter til forumet til ScooterNorge - så er det ett forum som tilhører bladet, og er ikke på noen måte koblet til noen av snøscooter organisasjonene. Det er ett "privat" initiativ - og må ikke bli tatt for å være noe offisielt. Hvis du hadde lest nøye igjennom noen av trådene der - så hadde du sett at de aller, aller fleste har tatt avstand fra slikt - og ulovlig kjøring. Det er noen ungdommer som synes det er tøft.... samme typen som de som legger ut skrytevideoer på youtube, på bakhjulet med motorsykkel i 200 km/t....
  10. Dessverre ser vi slike oppslag hvert eneste år - og dersom noen tror at de kommer til å forsvinne med ett total-forbud.... er man naiv. Dette er ungdommer, som ennå ikke har fått nok vett inn i skallen sin og som ikke skjønner hva de driver på med. De skjønner ikke hvor mye de ødelegger for oss andre, seriøse snøscooter brukere. De tenker bare på seg selv. Men, husk at dette er ikke kun ett "snøscooter-fenomen". Man ser det samme med båt, motorsykkel og bil. Dog er det ikke så mange avisoppslag om slikt... man er blitt vant til det, og reagerer ikke på samme måte. Ett oppslag om uvettig
  11. Først vil jeg få si til deg Otto Støver at du har mye fornuftig på hjertet - men vi er ikke enig i alt. Dessuten er du nok ikke like "up-to-date" med hva som faktisk skjer innenfor snøscooter miljøet og klubbene som jeg er. Ja, jeg så at du også skrev at forslaget i nederland var kun ett forslag. Men som jeg svarte - mange rare forslag som er fremmet opp igjennom årene som ikke er vedtatt. Noen må stå opp og si ifra at dette er tull - ellers vedtar politikerne det. Skal man komme med ideer fra SV - og prate troverdighet... få ting der som vil bli vedtatt.... Det var det som holdt på
  12. Forslaget med GPS på snøscooter har vært oppe før - og med de samme argumentene. "Hvorfor skal ikke snøscooter førere godta det hvis de ikke har noe å skjule...." Jeg har ingenting å skjule, men her er det en del prinsipper i norsk rettssystem som sette på kant. Man sier at alle er skyldig inntil det motsatte er bevist - dessverre samme sak de gjør med gjennomsnittsmåling med fotobokser. Og jeg har ikke hørt det slik at alle bilførere synes det er kjekt - selv om man ikke har noe å skjule...Stort sett noen forståsegpåere oppe i systemet som ikke ser problemet når de innfører noe slikt. Andr
  13. Skal man benytte MD (miljøverndepartementet) sin definisjon på friluftsliv??? De har jo ett mål for øyet - å forby alt som er gøy. Ja, litt satt på spissen men likefult. DN er ett av MD sine direktorat... og når man har lest hva DN har hostet opp av definisjoner - så kan man ikke ta dem seriøst eller benytte deres definisjoner på ting. DN definerer f.eks snauhogst av ett område slik at det fortsatt har sitt villmarkspreg vedlike, samme hvis f.eks DNT setter opp 40 hytter der.... men finner noen en ubrukelig skogsbilvei ett annet sted - så har det området mistet sitt villmarkspreg. Henger de
  14. Vi som driver seriøst med denne saken fra snøscooter forkjempernes side - har alltid sagt at det skal være plass til begge parter. Jeg respekterer de som ønsker total stillhet, og har stor forstelse for deres ønsker. Det er derfor man har sagt hele tiden at man ikke ønsker fri kjøring over hele fjellet. Vi aksepterer at kommuner ikke kommer til å opprette løyper - det må være opp til hver enkelt kommune, men gi dem muligheten til å vurdere det iallefall. Alle har vi forskjellig oppfatning av hva friluftsliv er - og hva som er "best". Når det gjelder by/land diskusjonen - så går det og
  15. Nå må man ikke blande inn samene og ILO konvensjonen inn i debatten om "vanlige folk" skal få lov til å kjøre snøscooter. Samene vil alltid få lov uansett så lenge Norge behandler dem som urfolk. Nå skal snøscooter motstanderne være litt forsiktig med å kaste stein i glasshus ang hvem som roper høyest. De har store organisasjoner på sin side - som ikke er redd for å komme med påstander og myter uten hold. Snøscooter tilhengerne har stort sett én organisasjon som kjemper for de, med ett par personer som fronter saken - gratis. Snøscooter tilhengerne har aldri samlet seg skikke
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.