Gå til innhold
  • Bli medlem

Telemarksstæsj til snart åtteåring?


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Vi har ei ivrig ski-jente som har gått ganske mange mil bortover, men enda ikke prøvd seg i heis/alpinbakke. Har tenkt å kjøpe slalomutstyr nå, men ... hva med telemark? Det passer oss fjellskifolk egentlig bedre, å få jentungen inn på "skikkelige" svinger. ;) Vi tenker ikke bruke så mange penger, siden jenta både har racing-ski og fjellski fra før. Det skal sies at fjellski-utstyret også må byttes ut i vinter, men tenker her å gå for BC uansett, rett og slett fordi det er lettere å gå med over tid. Telemark/75 mm tenker vi til bruk i alpinbakke og til lek i akebakken/hopp. 

 

Lurer på om noen her har erfaring med telemarksutstyr til de små, og evt tips og anbefalinger til innkjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

Det finnes visstnok noen sko fra Garmont til barn. Finner noe om dette på friflyt.no hvor det har vært diskutert en del rundt telemark til barn, også yngre barn enn åtte år. Har selv en datter med erfaring med slalomski, men dessverre får jeg ikke moren med på å gå for telemark ved neste bytte av ski.

 

Fant du ut noe mer selv etter at du skrev innlegget?
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott har vel tatt over skiskoproduksjonen til Garmont, og de skoene heter Garmont/Scott T Tex. De er å finne på idrettsbutikken.no. Eventuelt kan du trygle en sportsbutikk som fører Scott til å bestille noen til deg. Ser også at Scarpa fører ganske små størrelser, nedi str 34-35 (21,5 mondo). Disse er sikkert lettere å oppdrive enn førstnevnte.

Med ski så må du kanskje være litt kreativ, da de fleste barneski sikkert kommer med plate på midten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

 

Vi har funnet løsninger  for flere år fremover! 

 

Jeg så Idrettsbutikken sine løsninger, men tenkte pris og kikket på Finn.no. Tilfeldigvis kom jeg over en annonse fra en selger - som hadde en annonse til ute! Og vedkommende skulle tilogmed min vei i landet, på jobb, så vi møttes forrige dagen for å fullføre handelen.

 

Endte opp med: 

98_1410972203.jpg

 

Pakke en står i bakgrunnen: FlammeSki med Garmont orange støvler str 21.5

Pakke to ligger på gulvet; Rossignol Black Widow med Garmont Libero 24.

 

Nå har ungene telemarksutstyr for flere år fremover! Har allerede fått prøvd det i bakke, det er moro å se når kidsa fikser utfordringene lett. Jeg er litt sutrete for at ikke ungene starter med lave lærstøvler, men det var et størrelse/prisspørsmål. Får degradere dem senere. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. valg av ski vs pris; føler virkelig det kan forsvares med flere skipakker når jeg har kjøpt fullt slalomutstyr til begge ungene ( inkludert hjelmer)  for tilsammen 580,- . Nei, det mangler ikke et tall der... Brukt er flott! :D

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oi, dette er moro altså!

 

Dag to i bakken med telemark, venstresvingen sitter, høyresvingen går litt for mye på innerski og dermed overrotasjon oppover bakken. Var å forvente det. Jentungen hopper høye hopp og lander med telemarksnedslag. Varmer et gammelt ski-hjerte dette her. Flere andre unger var skikkelig nyskjerrige på utstyret. "-hvordan står du på de skia der'a??", og hadde aldri hverken sett eller hørt om telemark. (tsk tsk...) 

 

Ble litt moro med slalom/park/fortfortkjøring på skia, løs hel ingen hindring. Hun får velge selv - viktigste er skiglede. Virkelig innertier, kommer dere telemarksfolk over rimelig brukt stæsj og har skiglade barn med ok balanse, er dette noe jeg virkelig anbefaler. :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.