Gå til innhold
  • Bli medlem

Josten på langs midtvinter?


Martin*

Anbefalte innlegg

Annonse

Fåbergstølsbreen var måske OK, men hva med veien inn til breen? Er jo veldig skredutsatt den..., og når dei kommer går dei over elven.

Det er mulig med de riktige forhold, men hvorfor gå å vasse rundt på "flatene" i laussnø???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så argumentet om å vasse i snø holder ikke helt.

Det avhenger jo av om en liker å vasse rundt i knedyp snø i terreng som nesten er så falt som Danmark... :P

Og du mener snømengdene i Indre Sogn/Josten er sammenlignbar med Hardangervidda...?

Terrenget som preger de to områder er heller ikke sammenlignbart - mht. skred og skredfare?

I tillegg som allerede er nevnt, høst/tidlig vinter kan der være relativt lite snø i brefaldene/brearmene - dog nok til å skjule sprekker men av en kvalitet som holder lite.

Du kan fint ta med skiene til Sogn, men ta med toppturskiene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn, har du været på platået av Jostedalsbreen? Er jo ikke en stor åpen (flat) flate... Noen plasser blir snøen flyttet, andre plasser blir den lagt igjen. Har gått josten på langs og tråkket rundt i mye (ny)snø både i April og Mai - ikke moro det, men no er jeg heller ikke typen som er nået særlig glad i å tråkke rundt på "flata".

Snø finnes i flere "varianter" end stålskare og pudder - flere av dem klare du ikke å gå "oppe på". Her i strøket får me ca. 12m med snø på en vinter, bra med påfyll etter vinden altså...

Men intet er umulig - "smag og behag" som man siger i Danmark ;)Men jeg bruker no vinteren i Jostedalen på å nyte laussnøen i bratta, da kan eg vasse rundt på Josten til våren... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppen av Jostedalsbreen kan gje deg og lårmusklane dine en ABSOLUTT følelse av å vasse rundt i snø!

Ellers har eg lest ein turrapport ein gong frå ein som gjekk Josten på vinteren. Han gjekk den same ruta eg og to venniner har gått. Frå Grotli. Eg er ingen skredekspert, men tenkjer at denne ruta også krev greide forhold mtp skred. Både Mårådalen og Småttene er særs skredutsatt, samt ein del vanlege exitar. Tenkjer at ein midtvinterstur over Josten krev særskilt gode evner til løpande å vurdere skredfare. Og med fare for å bli stuck ei stund oppå der om forholda endrar seg. Dersom ein derimot kan tenke seg ei runde på nordlige delar av breen, kan det vel hende det er noko enklare å finne minne skredutsette stader og entre og gå av breen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.