Gå til innhold
  • Bli medlem

Tommetrix nr 7 - Malingsspannovn.. Mye morro


Tom42

Anbefalte innlegg

Mine tidligere bidrag i serien "Gjør det selv" 

1  Utskilt fra Fiaskotur - lage spade

2  Solid feste for GPS

3  Utskilt fra Fiaskotur: - lage truger

4  Alternativ til fluevest - "fluesmekke"

5  Tommetrix - Fingerbøl"

6  Lett feltkjøkken 167 gram

####################################

I dag nr 7 Tommetrix - Malingsspannovn 896 gram

 

####################################

 

La meg begynne med slutten.  Kom hjem fra tur i går . uten at huset måtte luftbehandles pga bålrøyk i klærne.

 

Jeg tviler på at jeg er oppfinner av denne type ovn, alt er nok funnet opp før.

 

Tanken bak: "Hvorfor ikke lage en ovn som erstattet bålet, men gav samme følelsen, og at jeg kunne plassere den på yndlingsstedet hvor jeg har mine "en natt ved bålet" opplevelser".

 

Ovnen svarte til alle mine forventninger.  Vekt 896 gram!.  Rammen gav godt ly under opptenning.  Slutt på blåsing.  Vha av steiner på sidene ble varmen retningsbestemt.  Minimalt med gnister.  Ved vindendring ingen sur røyk i ansiktet. Når ovnen forlates for en stund kan pipen tas av og ovnen skjules helt med steiner.

Skal du ut å fiske noen timer fyll opp ovnen, og dekk til med steiner. Når du kommer tilbake litt frossen har du noen gode varme steiner å sitte på, og er sokkene våte vil steiner tørke dem rimelig raskt.

 

Lag et underlag av stein, så lager den ikke merke heller.

 

Beskrivelse:

Materiale:  1 stk 10 liters malingsspann. 

 

Arbeidsmetode; 

1.  Malingsrester brennes ut

2.  Banker spannet "flatt" på topp og bunn

3.  Lag et rute nett på topp og bunn 14 x 22 og på sidene 6 x 20 eller noe sånt.

4. Bor hull med et 6 mm bor, deretter 10 mm bor.

6.  Bank ut alle gradene etter boringen innvendig

 

Pipe.

7. Teg et omriss av en fiskebollboks, Joika går også, i bunnen.  Bor et 10 mm hull i senter og klipper opp blikket mot risskanten,       og bøyer disse innover

8.  Kutt bunn og topp av en tom 565 eller lignende stålboks, lag et riss av denne i fiskebollboksen, bor, klipp og bøyer inn

9.  Klipp ut et spor i 565 boksen og trer den på.  Pipen kan forlenges etter behov med å skjøte sammen tomme spraybokser.

 

Bilde nr 1.  Ovnen i sitt rette element

Bilde nr 2.  Plass til kjele og stekepanne

Bilde nr 3.  Natten faller på

Bilde nr 4.  Og ovnen lyser og varmer

Bilde nr 5.  Ovnen steinsatt

 

Bilde nr 6.  Ovnen sett bakfra med pipe

Bilde nr 7.  Plasseringen for fiskebolleboksen

Bilde nr 1.  Ovnen i sitt rette element.jpg

Bilde nr 2.  Stor nok til panne og kjele samtidig.jpg

Bilde nr 3 Natten stunder på.jpg

Bilde nr 4 - og ovnen lyser og varmer.jpg

Bilde nr 5 Steinsatt.jpg

Bilde nr 6.jpg

Bilde nr 7.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest ett eller annet sted om "syv steiners ovn" som bl a kunne brukes til steking av brød.  Om noen har kjennskap til den, kunne malingsspannovnen nyttes på samme måten, i kombinasjon med stein?  Ser for meg at det ikke alltid kan være lett å finne syv passende steiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ovnen din var jo helt genial. Nå fikk jeg lyst til å lage meg en sånn :) jeg kunne tenkt meg å prøve med en firkanta kanne som f eks denne http://www.sultanen.no/shop/images/aycicek.jpg burde vel funke bra det?

Takk.  Spannet du viser har en utmerket fasong, og burde funke bra, vel og merke om stålet tåler varme, når det blir boret i.  Bor noen hull, fyr opp og se.  Om det ikke brenner opp er det ok. 

Deretter gjør du den ferdig med så mange hull du trenger både luftehull og brennehull.  Legg noen steiner under slik at bakken ikke tar fyr, og du får luft unnen fra. 

Får du senere lyst til å lage den flatpakket, gå inn på "Gjør det selv" her på forumet og finner "lett feltovn 167 gram"  ser du arbeidsbeskrivelsen der.  

 

Malinsspannovnen var egentlig et hastverksarbeide.  Jeg skulle lage den firkantet,  men slapp opp for spann. Dermed mishandling jeg det spannet jeg hadde igjen med en hammer og det ble tilnærmet flatt og fungerte over all forventning.   

Likevel, fordelen med en firkantovn er at den kan flatpakkes og dermed reduseres volumet og den blir lettere å transportere .  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.