Populært innlegg Veidemannsblod Skrevet 22. april 2014 Populært innlegg Skrevet 22. april 2014 Hvem får seg til å kjøpe vakuumpakket oppdrettsfisk i butikken, når man kan lage de herligste måltider av egenfangede råvarer? Ikke denne karen ihvertfall, la det være understreket. Denne aktuelle kilosørreten ble fanget på mormyshka m/en solid maggotklyse på et lite fjellvann en knapp times tid med bil (og ca 1,5 time på ski) utenfor Tromsø under isfiske en gang i mars i år. Meget sprek ørret i strålende forfatning, tilhørende i et vann med svært god produksjon, lysforhold og mattilgang. Etter hjemkomst fra tur ble ørreten direkte nedfrosset rund, pakket inn i blank pose av nyprodusert plast. I går, 21 april, ble den så tatt opp til gradvis, kontrollert tining. Først et par timer i romtemperatur for å sette litt fart på prosessen, før resten av tiningen foregikk i kjøleskap. Så var det bare å gå i gang med sløying. Brukte først kjøkkenpapir av god kvalitet for å fjerne alt slimet. Tok ut all innmat og fjernet blodranden. Ytterligere fjerning av slim og blodrester med kjøkkenpapir. Skar så vekk hode og spord. Deretter var det egentlig bare å tilsette smak med det man hadde for hånden. Jeg skar skråsnitt på begge sider og stappet inn godt med smør i snittene, samt i buken. Smurte så på pesto i buk og på begge sider, før jeg krydret med chilieksplosjon, salt og pepper. Kunne sikkert kjørt på med sitronskiver og hvitløk i tillegg, men det hadde jeg ikke. Når det gjelder smør, er min erfaring at det bare er å peise på. Gir masse snadder smeltet smør med ørret og kryddersmak som man heller over fiskebitene og grønnsakene etterpå. Husk å ha litt olje/smør mellom fisken og folien i bunn for å hindre fastbrenning. OBS: Bruk dobbel folie! Etter en drøy halvtimes tid på 225 grader i ovnen, var det bare å ta ut ørreten, og la den hvile noen minutter før den pent ble lagt på serveringsfat. (Når fisken løsner fra ryggraden er den klar!) Ørreten ble til slutt andektig fortært, sammen med noe grønnsaker, under lesing av passende lektyre. Smakte FANTASTISK! (Og ja, hele ørreten ble fortært). 16 Siter
Taggen. Skrevet 30. april 2014 Skrevet 30. april 2014 Trenger man ikke rense fisken før den fryses ned? Siter
villdyret Skrevet 30. april 2014 Skrevet 30. april 2014 Fryser ned både renset og urenset fisk, har ikke merket forskjell i smaken. Siter
Veidemannsblod Skrevet 1. mai 2014 Forfatter Skrevet 1. mai 2014 Jeg fryser oftest fisk rund/usløyd i vinterhalvåret. Det har ingenting å si på kvaliteten. Som oftest er det så kaldt ute, at preserveringen skjer raskt idet du trekker fisken opp av hullet. Fisken fryser straks den er tatt opp og kakka. Jeg pakker fisken i blanke poser (ikke bæreposer av resirkulert plast!) og tar med hjem. Slenger den så rett i fryseren. Sløying og rensing skjer like før fisken tilberedes. Det har ingen som helst påvirkning på kvaliteten, er min erfaring. Sommerstid, derimot, både renser og sløyer jeg fisken før jeg tar den hjem. Bruker også da blankposer til pakking! Hvis fisken er stor, vurderer jeg å skjære fileter av den ute i felt. Sparer da inn en del i forhold til vekt og volum. Eventuelt går det også an å skjære sporden og hodet av den før den pakkes ned for hjembæring. Litt salt er også viktig dersom det tar litt tid før du får frosset den ned når du kommer hjem. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.