Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjell-quiz


El Gringo

Anbefalte innlegg

EL Gringos bilde: Kan det være Mjølkedalstind sett fra Sjogholstind? Synes ikke det stemmer helt, men tar likevel sjansen. Ellers må jeg virkelig berømme Nils som klarer områder hvor han overhodet ikke har vært. Imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Er alle løst da?

Legger ut en ny en, ikke Nordmøre eller Hedmark denne gang :cry:

Mattis er på fjellforum akkurat nå ser jeg, så jeg venter et kjapt svar...

Denne er vel ikke løst ennå ? Det må være Reka i Vesterålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sorry at jeg er litt treig med å logge meg inn...

Det var Reka denne gang også, la den inn litt tidligere i tråden også - men fra motsatt side da. Snodig at den skulle være så enkel?!

Når det gjelder eaa bildet holder jeg en knapp på Anarjokha eller Karasjokha. Har forresten ikke anelse :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Østligste Rauddalstind er korrekt, Espen og Eaa!

Bildet er tatt fra Skarddalstind.

Den snødekte toppen på Eaa sitt bilde er jeg ikke sikker på, men den har jo et visst hedmarksk preg.

Tenkte på Rendalssølen sett fra sør, men jeg synes kanskje den ser litt for "slapp" ut til det.

Får vi et hint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får pent trekke tilbake sånne frekkheter, novise, jeg er Mr. Jotun himself.

Såda, såda... Sikker på at det ikke er Mr. Notun da?

Tror nemlig Mr. Jotun er høgere enn deg! :D

Og forrige bilde er ikke av Anarjokha eller Karasjokha... :D

Den snødekte toppen på Eaa sitt bilde er jeg ikke sikker på, men den har jo et visst hedmarksk preg.

Tenkte på Rendalssølen sett fra sør, men jeg synes kanskje den ser litt for "slapp" ut til det.

Får vi et hint?

Tre snødekte topper!

Og en temmelig kort elv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Okey, jeg var kanskje litt kjapp. Todal vet jeg jo at lengre inn, så det var jo en liten bom. En titt på kartet sier at bygda muligens er Kvanne, mens fjorden er Stangvikfjorden.. Stemmer dette da?

Jau jau - da ble det likar :)

Neste topp er mer kystnær:

Hvor står vi, hva heter de 2 til venstre og hva heter bygda rett ned ?

post-511-133474407161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste topp er mer kystnær:

Hvor står vi, hva heter de 2 til venstre og hva heter bygda rett ned ?

Utfra bildeteksten på fotoet er det sikkert i Snillfjorden

Ja, er nok stor sjanse for det gjest! Personen står da trolig på Dugurdsknubben (345), de to toppene til venstre er Snilldalsknubben og Storfjellet (562). Bygda rett ned skulle da bli Snilldal iflg kartet. :roll:

Eaa sitt siste bilde derimot?? :roll: Ingen som kjenner igjen de markerte fjellene i bakgrunnen eller vet hvor fossekallens rike er... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

Ja, er nok stor sjanse for det gjest! Personen står da trolig på Dugurdsknubben (345), de to toppene til venstre er Snilldalsknubben og Storfjellet (562). Bygda rett ned skulle da bli Snilldal iflg kartet.

Jau jau Nils - du tok den å.

Hvor mange topper er hittil presentert i denne tråden Nils ?

Da prøver vi en til, en meget populær sak like ved ei turisthytte, "et sted i Trollheimen"

post-511-13347440717_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge - fossekallens rike, er korrekt! Vår nasjonalfugl finner man jo over hele fjøla, og i særdeleshet langs våre vinteråpne elver.

Kan fx. nevne at fossefallet i Gudbrandsdalslågen rett sør for Tretten faktisk er Nord-Europas største overvintringsplass for Fossekall (Cinclus Cinclus).

Men tilbake til quiz'n...

(https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1893)

Har jeg endelig klart å stagge dere et øyeblikk altså? Blir rent kry jeg! :?:

Som tidl. hintet er denne elva temmelig kort. Og hvor/hvordan kan en elv være kort? Hmmm...:!:

Sentralt i Norges land dette. Tipper også styggmange av dere har sett disse fjella - helst fra bil kanhende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til quiz'n...

(https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1893)

Har jeg endelig klart å stagge dere et øyeblikk altså? Blir rent kry jeg! :wink:

Som tidl. hintet er denne elva temmelig kort. Og hvor/hvordan kan en elv være kort? Hmmm...:(

Sentralt i Norges land dette. Tipper også styggmange av dere har sett disse fjella - helst fra bil kanhende...

Hmm, tror vi må eliminere litt her eaa. Sentralt i landet skriver du? Skal vi til Nord-Trøndelag eller Nordland tro? Der er det jo også en del elver som er korte ved at de renner "fort" ut i havet eller en innsjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror vi må eliminere litt her eaa. Sentralt i landet skriver du? Skal vi til Nord-Trøndelag eller Nordland tro? Der er det jo også en del elver som er korte ved at de renner "fort" ut i havet eller en innsjø.

Vi er sentralt i selve Sør-Norge. Og der renner ikke elvene ut i havet ihvertfall...

Så da går vel elva mellom to alternativer da, enten fra kilde til innsjø, eller kanskje mellom innsjøer...? :wink:

Og for orienteringens skyld, kan nevnes at bildet er tatt 28. februar kl. 11:40.

Og fjellene synes godt fra to meget traffikerte hovedveger, som begge er tungt brukt av skifolket...

Men siden dette merkelig nok ble en nøtt, så skal jeg også legge ved et bilde av fjella tatt fra et annet sted.

Bildet er kun et utsnitt, og derfor litt lite, men det er nå bare ment å være et hint også da. :(

Repeterer også oppgaven (originalbildet Quiz35.jpg):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1893

post-51-133474407242_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da går vel elva mellom to alternativer da, enten fra kilde til innsjø, eller kanskje mellom innsjøer...? :wink:

Og for orienteringens skyld, kan nevnes at bildet er tatt 28. februar kl. 11:40.

Og fjellene synes godt fra to meget traffikerte hovedveger, som begge er tungt brukt av skifolket...

Men siden dette merkelig nok ble en nøtt, så skal jeg også legge ved et bilde av fjella tatt fra et annet sted.

Bildet er kun et utsnitt, og derfor litt lite, men det er nå bare ment å være et hint også da. :)

Repeterer også oppgaven (originalbildet Quiz35.jpg):

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1893

Her begynner det å bli brukbart med hint nå. Men siden ingen har en nøtteknekker som er kraftig nok, må det vel til? :? På bildet nr.2 (https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1915) syntes jeg å kjenne igjen Bitihorn i bakgrunnen midt i bildet. Utfra vinkelen mot Bitihorn (hvis det er den 8) ) tror jeg vi skal til fjellene ved Hemsedal. :wink:

Elva på originalbildet er muligens Flya, og renner mellom innsjøene Storfjorden og Tisleifjorden. Og lang er den ikke nei... Fjellene i bakgrunnen vil i såfall være Gråkampen (1595) nærmest, Blåkampen/Storlifjell (1662) bak til venstre, og bak til høyre sees vel toppen av Jørungilknappen (1710). Toppen av Gråskarvet (1731), som er høyeste her, synes vel ikke på bildene. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På bildet nr.2 (https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=1915) syntes jeg å kjenne igjen Bitihorn i bakgrunnen midt i bildet. Utfra vinkelen mot Bitihorn (hvis det er den :wink: ) tror jeg vi skal til fjellene ved Hemsedal. :wink:

Elva på originalbildet er muligens Flya, og renner mellom innsjøene Storfjorden og Tisleifjorden. Og lang er den ikke nei... Fjellene i bakgrunnen vil i såfall være Gråkampen (1595) nærmest, Blåkampen/Storlifjell (1662) bak til venstre, og bak til høyre sees vel toppen av Jørungilknappen (1710). Toppen av Gråskarvet (1731), som er høyeste her, synes vel ikke på bildene. :?

Yeeeii, endelig! Denne satt langt inne, du!? :?

Regla du ramser opp er helt rett.

Og fjella sees godt fra både riksvegen over Golsfjellet, og langs Hemsedalsvegen fra Fagernes/Vaset.

Bildet er tatt der vegen mellom Tisleifjorden og Storfjorden (Flyvatnet) tangerer elva, omtrent midtveis mellom vannene.

Tilleggsbildet er tatt samme dag fra Skogshorn/1728.

Så endelig da - godt jobba!

Men det er jo moro å kunne tyne dere littegrann da...! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.