Gå til innhold
  • Bli medlem

Vedlikehold av sko der topplæret er av typen nubuck ?


Norstorm

Anbefalte innlegg

Ja, da har jeg prøvd ett par fjellsko som trivdes godt med beina mine, så tok sjansen på dem..
Disse skoa har nubuck lær i toppen, og jeg gikk på nett for å lese om vedlikehold.
Her står det på flere plasser, at læret bør børstes ut, og helst ikke impregneres med minkolje voks, og slikt.. 

Da læret vil lukke seg og miste denne puste egenskapen sin.

Personlig synes jeg dette høres litt vel "mas" ut.

Er det noen av dere som har sko med slikt ytterlær..??
Er dette her nødvendig da??
Jeg trives da svært godt med en boks minkolje i lomma når jeg er på langtur f.eks. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med børstingen er vel mest for at læret skal se pent ut. Er det membran i skoene dine? Hvis du bruker "feil" type impregnering på slike sko, er de ekstra hundrelappene du betalte bortkastet, dvs., om noen år er det hull på membranen, og da kan du bruke hva du vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde regna med at det værste som kunne skje om jeg brukte minkolje, var at læret lukket seg igjen og ble glatt igjen etter en stund, og kanskje noe mørkere..
Men da er det faktisk sånn at jeg ødelegger GoreTexen da eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde regna med at det værste som kunne skje om jeg brukte minkolje, var at læret lukket seg igjen og ble glatt igjen etter en stund, og kanskje noe mørkere..

Men da er det faktisk sånn at jeg ødelegger GoreTexen da eller???

Membranen ødelegger seg selv etter noen år,så da spiller det ingen rolle hva du smører med. Nå som skoene er nye, lønner det seg å bruke riktig impregnering, for å få mest mulig fuktighet ut igjennom læret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

d av fjellstøvler og sko

For at fottøyet skal vare lengst mulig, samt beholde vanntetthet og fuktighetstransporterende egenskaper, er det viktig at man vedlikeholder det godt. Til tross for utvikling av moderne teknologi og materialer, så er fortsatt lær en viktig bestanddel i det meste av fottøy for bruk i fjell og friluft. Læret er et ”levende” materiale som jevnlig må pleies og tilføres ”næring”. Dette gjelder også om fottøyet bare delvis består av lær.

Rengjøring

Ta ut innersåle/fotseng og skolisser, og rengjør fot- tøyet innvendig og utvendig under rennende vann. Fjern gjenstridig søle og skitt med for eksempel børste eller svamp.

Tørking

Tørk støvlene i romtemperatur. Ikke utsett dem for sterk varme eller sollys da vått lær er mer følsomt for varme. Fyll skotuppen innvendig med avispapir eller ”foot trees”, slik at de holder fasongen under tørking.

Impregnering

Impregneringen skal gi fottøyet en vannavstøtende overflate. Læret er porøst og består av ca 35 % luft, noe som er viktig for at det skal kunne transportere fuktighet. Læret skal med andre ord ikke mettes med impregnering, da dette vil gjøre det helt tett. ”ofte og lite” er en grei rettesnor. Impregner fottøyet før første gangs bruk, og deretter før du ser at det er nødvendig. Benytter du spray eller flytende impregnering, kan dette med fordel påføres før fottøyet er helt tørt. Husk også å impregnere tunge og rundt maljer til skolisser.

Riktig impregnering til ditt fottøy

Til fottøy med overdel av syntetiske materialer og semsket skinn, kan man med fordel benytte flytende eller sprayimpregnering. Kombinasjonen syntetiske materialer og semsket skinn gir lett fottøy med gode fuktighetstransporterende egenskaper, og i kombinasjon med Gore-Tex eller andre membraner, god vanntetthet. Skoen er ofte i et tynnere materiale som trekker til seg mindre fuktighet om det blir vått, og tørker raskere enn et tykt full lær.

Semsket lær, eller splitt lær, har hatt et dårlig rykte men det finnes forskjellige kvaliteter. Jo fastere læret er, jo bedre er kvaliteten. Styr unna fottøy med semsket lær som er veldig ”hårete”.

Til fottøy med overdel i Nubuck lær kan man benytte flytende impregnering. etter impregnering benytter man en Nubuck børste for å få tilbake det originale utseende. Flytende impregnering bør brukes relativt ofte. Du kan også benytte voks impregnering, men da vil læret få en glattere overflate, og miste sitt karakte- ristiske Nubuck utseende.

Fottøy med full lær har en glattere overflate og her handler det om å gjøre denne så vannavstøtende som mulig. Dette oppnås best med kombinasjonen voks impregnering og skokrem. Kraftigere fottøy med lær tykkelse 2,8-3,2mm kan med riktig vedlikehold og im- pregnering bli nærmest helt vanntett, også på lengre turer, selv om de ikke har vanntett membran. Enkelte modeller for bruk av stegjern har reversert lær. Det vil si at læret har ”kjøttsiden” ut og narven inn. Dette behandler man som med semsket skinn, og kan gjerne benytte silikonholdig impregnering.

Semsket skinn eller syntetisk materiale

• Kiwi Power Protector spray

• Kiwi All Protector Spray

• Nikwax Fabric & Leather

• Toko Shoe Proof & Care

Nubuck skinn

• Kiwi Renovator Mocka/Nubuck

• Nikwax Fabric & Leather

• Kiwi Power Protector spray

• Toko Shoe Proof & Care

Glatt skinn

• Kiwi Wet Proof

• Kiwi Beeswax

• Nikwax Aqueous

Disse kan også benyttes på semsket skinn og Nubuck, men vil påvirke fargen og utseende på læret.

• Kiwi Minkoil

• Toko Leather Wax Transparant Sillicon

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.