Gå til innhold
ost

Gammel rødspritbrenner

Anbefalte innlegg

Hei

Min far har gitt meg denne brenneren med stativ. Jeg antar at den er til rødsprit, men jeg har ikke prøvd den ut enda. Er det noen her som vet hva det er, eventuelt om den bør/kan renses med noe først?

post-8364-0-22731300-1390817750_thumb.jp

post-8364-0-91508400-1390817777_thumb.jp

Jeg har lett etter bilder av lignende saker på nett, men jeg finner ingen ting. Det er heller ikke noe navn noe sted som jeg kan se, alt som står er "nur für spritus" på lokket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jada...der er det bare å dure på med rødsprit!

forøvrig er den nok laget av en eller annen messing/kobberlegering...så slik sett kan du jo bruke messingpuss dersom du ønsker å friske den opp!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Diger Jotne
      Prøver å finne meg et kokesystem som kan brukes året rundt over "alt". Nå drar ikke jeg på polar turer og slikt. Ikke flere ukers turer på vinter eller sommer, men det blir en del turer og ei natt her og der.`Lager gjerne mat som krever litt mere enn å koke vann.
      Så langt har jeg prøvd kvistbrenner, sprit brenner, vanlig bål og skru på gassboksen brennere. Fordeler og bakdeler er det med alt.
      Kunne tenke meg å kjøpe inn 1 multifuel brenner. Da har jeg uansett årstid og tempratur et system som funker. Så kommer jo da det store spørsmålet. Hvilken skal jeg da invistere i?
      For om jeg ser på Optimus så er det jo Nova, Nova+ og Polaris å velge mellom. MSR har et par Whisperlite og XD. Primus har også et par. Aliexpress har også osv.
      Noen som har noen innspill
    • Av redcreek
      På MSR sine nettsider står det at den velkjente MSR XGK EX brenneren deres skal koke en liter vann på 3.5 minutter med riktig type brensel. Etter å ha forsøkt å koke en liter vann på full flamme, med både bensin og Coleman, med to ulike kjeler, så ender jeg alltid opp med 9.5 minutter.
      Brenneren er nesten helt ny, og jeg har dobbeltsjekket at ingen rør og kanaler er tette. Flammen er stabil og blå når jeg koker, og det er null vind i området. Jeg sørger også for at flaska alltid har godt med trykk, og at brenneren er godt forvarmet.
      Jeg hadde regnet med at det skulle ta en smule lenger å koke enn hva de tilsier, men ikke nesten ti minutter! Dette er jo en av de kraftigste brennerne på markedet, som blant annet brukes til snøsmelting på Mt. Everest, og jeg ser jo folk på YouTube koke tilsvarende mengde vann på under fire minutter i kaldt vær.
      Er det noen som vet hva som skjer?
    • Av cthore
      Jeg har to "eldre" brennere som trenger en rens og nye pakninger. For å finne manualer og pakninger trenger jeg hjelp til å finne ut hvilke modell det er. 
      Først ut er en gassbrenner,  ny i ca 2005-2006. Det står PRIMUS på den , men kan ikke se noen modell eller andre merkinger. 
      Skjult lenke - logg inn for å se den
      Så er det en Multifuel fra Primus , ca 1996 -99 tror jeg . Primus denne også, men heller ikke her finner jeg noe modellnavn/nummer. 
      Supert om noen kan hjelpe . 
    • Av fjellkaren
      Hei,
      jeg vurderer å investere i en gassbrenner for vinterbruk ala MSR Windpro etc. Dette er brennere som har forvarming av gassen ved at tilførselsrøret går gjennom flammen. Greit nok når det er full fres i brenneren, da blir gassen varmet opp på veien til brenneren. Men hva med startfasen før gassen er varm - trenger man noen form for forvarming for å få opp tempen slik at gassen antennes. Noen som har vintererfaringer med dette?  Gassbrenneren jeg har nå har ikke slik forvarming og jeg har problemer på høsten med å få fyr på den selv med vintergass. Hva er deres erfaringer rundt dette  med opptenning av gassbrenner om vinteren?
    • Av Memento mori
      Leste i lokalavisa om uhell med stormkjøkken på fjorda i Skjult lenke - logg inn for å se den, samme artikkel står i Skjult lenke - logg inn for å se den 
      siterer det viktigste:
      "De hadde padlet utover på Fjorda og slått leir like ved vannkanten. De brukte stormkjøkken til å lage mat, og det hadde gått tomt for rødsprit i koppen. De skulle bare etterfylle..."
      De lagde mat, og brenneren gikk tom. De skulle etterfylle når uhellet skjedde. 
      Syns personlig at rødspritbrennere er mye mere skummelt enn bensin. Virker som det skjer mere uhell med rødsprit, selv om jeg ikke kan dokumentere det. 
      Det ser ut til at det ikke ble store varige skader, takket være at di hoppet i vannet. 
      20-20 regelen
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.