Gå til innhold
  • Bli medlem

Tunelltelt


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Lurer på å gå til anskaffelse av et tunelltelt etterhvert. Helsport eller Hilleberg dukker opp som alternative merker, men er åpen for andre forslag.

 

Er klar over at teltkjøp er å kompromisse, men her er noe som jeg tenker er/kan være viktig: lettest mulig men samtidig vindsikkert firesesongers. Blir brukt stort sett på vinterstid. Helst to innganger for å unngå kluss mellom "TISSEEE!!!" og brenner på full gass. Romslig 2 pers, eller helst 3 personers, bør ha plass til en voksen, to barn og bikkje. Stort fortelt er et pluss. Greitt å sette opp, også av en voksen alene. Høyest mulig under taket (heller 110 enn 100).

 

Har hatt et spesialmoddet Svalbard 3 men solgte det (:( ), er ellers vant til selvstående/kuppel av amerikansk type. Liker de rød/gule til Helsport, men kan gjerne være helrødt. Kikket såvidt på Helsport Svea 3, men kan ikke se noen omtaler av teltet. Kjøper gjerne norsk. Noen tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter hva du skriver så vil nok 3 manns være saken med voksne 2 barn og bikkje. Primært til vinterbruk så bør du prioritere de telt som er best egnet for det, men da blir de som regel ikke de letteste.

første jeg tenker på er:

Hilleberg Keron 3 gt

hilleberg kaitum 3 gt

helsport svea

evt kan du tenke på slikt som bergans wiglo 4 lt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Svea 3 selv og er svært fornøyd med det. Sleit selv med å finne omtaler på nett ang dette teltet, men søkte på den tidligere modellen: Spitsbergen det hjalp noe. Er ikke store forskjellen på disse modellene.

 

Mine erfaringer er litt begrenset ang svea da det er kjøpt i jula. Men har brukt Spitsbergen 4 tidligere på Folkehøgskole i Alta. Når vi var 4stk i teltet var det egentlig god plass om man organiserte seg litt. Det var en stor fordel med 2 utganger og fortelt da vi kunne legge noe av bagasjen i det lille forteltet slik at det ble bedre plass til matlaging etc. En annen ting er at teltene er meget enkle og raske å sette opp, jeg og min niese på 5 brukte bare et par minutter på Svea 3 i relativt løs og dyp snø. Og dette med ei som skal gjøre selv  :thumbsup: Vi satte ikke opp alle bardunene selv om det blåst litt uten at det var noe problem

 

Grunnen til mitt valg av telt var:

Størrelse på fortelt

Enkelt å sette opp aleine

2 utganger/fortelt

 

Vekt var ikke like viktig for meg da jeg stortsett bruker pulk på vinterstid og har et lettere telt til sommeren om ønskelig.

 

Vet ikke om det var til noe hjelp men bare spørr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Da jeg skulle ha et lett vintertelt valgte jeg Hilleberg isteden for Helsport pga de utvendige stangkanalene. Hadde frem til da brukt to stk Svalbard.

Jeg liker også store fortelt men ønsker ikke den ekstra vekten da jeg ofte drar på tur alene. Trenger jeg ekstra plass er det bare å hekte ned litt av innerteltet, det er fort gjort.

Mitt forslag er Kaitum 3.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd på forumet som også gjelder valgets kvaler.. trådstarter har også laget en sammenligning mellom Keron 3GT og Svea, siste utgave av denne er mest korrekt. Ser man på plass/vekt forholdet så gir Keron 4GT mer plass for samme vekt som Svea 3, og det var en av parametrene som gjorde at valget til trådstarter ble Kreron 4GT.

http://www.fjellforum.no/topic/29707-hilleberg-keron-3-gt-eller-helsport-svea-3-camp/

 

Selv hadde jeg også samme problemstilling mhhp valg av telt i sommer, jeg landet på på Keron 3GT, det har mer enn nok plass til mitt formål, er supersterkt og veier "relativt" lite slik at det er mulig å bære det med seg om man ikke kan fordele vekta på flere. Etter en uke på fjellet i sommer så er jeg superfornøyd, og jeg ser frem til å prøve det til vintercamping litt senere i vinter.

Inngangen til det store forteltet er genial, når jeg skal ut av teltet åpner jeg den i toppen så reiser meg rett opp, eller stiger inn og bøyer meg ned når jeg skal inn. Med en liten lett matte til ¨sette skoene på når en går ut inn blir det minimalt med bøss i teltet om en også har ekstra bunnduk.

Luftingen er veldig bra, det er fullt mulig å ligge lenge om morgenen uten å få bakerovnfølelse, kondens var heller ikke noe problem med flere regndager etter hverandre.

Endeveggene i innerteltet er selvsagt helt rette, og åpningen går nesten helt ut på sidene. På Keron 3/3GT er også sideveggene nesten helt rette, det betyr at nærmest hele arealet i innerteltet har brukbar høyde, det er ikke en 10-15cm stripe på hver side som ikke kan brukes til noe annet enn å legge en pølse med klær, dette vil merkes om en er 3 i teltet fordi det er mulig å ha Expeed 7/9 madrasser  langt ut på sidene og fortsatt kunne ligge oppå madrassen uten at en dytter innerteltet for langt ut mot ytterteltet. Høyden på langs er også lik i hele teltets lengde.

 

Når stengene er tredd i de utvendige kanalene, er det en metallspenne som man strammer for å få teltduken til å ligge helt ned til bakken mot enden på stengene, samme gjelder i de 4 "endehjørnene". Gjøres dette riktig så vil duken gå helt ned til bakken rundt hele teltet, strammer man ikke helt ned vil glippen mellom bakken og teltduken gi ytterligere lufting dersom man ønsker det. (Nå dukker selvsagt også diskusjonen for eller i mot behovet for stormmatter opp).

 

Keron trenger egentlig bare 6 plugger (ski/staver) for å både stå og få riktig trim på duken, det oppnår man med å stramme festene i hjørnene, og stramme endebardunene (en i hver ende). De resterende 16 pluggene er egentlig mest bare for å forankre teltet, 8 til stangendene og 8 til bardunene som er festet i de utvendige stangkanalene.

Det er her en av de store forskjellene mot Svea teltet ligger, jeg fikk Oslo Sportslager til å pakke ut et Svea under "Teltdagen" i sommer og sette det delvis opp i bakgården (i all retferdighet var det på asfalt), men da kom det tydelig frem at Svea trenger mange av bardunene for å få god trim på duken. Antall barduner øker vekten fordi selve bardunsnora veier litt, man må også ha flere plugger som også øker totalvekten. Måten Hilleberg har utformet bardunene og strammerene de bruker gjør egentlig at hver bardun er i prinsippet 2 barduner men med bare ett festepunkt i bakken, det blir heller ikke floke på bardunene på grunn av dette og en trenger ikke kvelie de opp når teltet tas ned. (Man kan nå også diskutere om flest mulig barduner gir totalt sett et sterkere telt) Bruk av doble stenger vil gi mye større stivhet i teltkonstruksjonen og dermed mer styrke enn flere barduner.

 

Jeg brukte 5min på mitt første plenoppsett av Keron teltet, da festet jeg også bunnduken samtidig. Den ekstra bunnduken kan sitte på teltet til neste gang teltet skal settes opp om du også velger å kjøpe dette (må teltet tørkes kan de sikkert være en fordel å ta den av).

 

Det finnes mange "Keron videoer" på nettet, men jeg har ikke greid å finne noen som har lagt ut noen med Svea.

Prisen kan selvsagt være en avgjørende faktor, det er selvsagt en kjennsgjerning at Hilleberg teltene koster mer enn Helsport.

Ønsker du et lettere telt, kan leve med litt mindre styrke (er ikke sikkert det noensinne vil bety noe), og mener du greier deg uten noen av detaljene på Keron (blant annet dørløsningen og myggnett i døra til det største forteltet), er Kaitum 3GT som nevnt tidligere her også et godt alternativ.

 

Lykke til med valg av telt, til slutt er det du som skal ta valget ut fra hva du mener er det beste teltet for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler Svea 3 camp kommer det to varianter opp:

 

WEB_Image%20Helsport%20Svea%203%20Camp%2

 

og 

 

images%5CMarketing%5CmediaG%5CSveaCamp_r

 

Ser ut som de har endret noe her, bla bardunfester på sideveggen. På sammenlikningen i gammel tråd linket til over, står Svea oppført med 5.5 kg, mens det i annonser på nettbutikker står 4,2 eller 4,25 (+0,5 kg plugger). På helsport sine sider står det at teltet har blitt 600 gram lettere. Er dette forskjellen mellom ny og gammel modell jmf bildet over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg googler Svea 3 camp kommer det to varianter opp:

 

WEB_Image%20Helsport%20Svea%203%20Camp%2

 

og 

 

images%5CMarketing%5CmediaG%5CSveaCamp_r

 

Ser ut som de har endret noe her, bla bardunfester på sideveggen. På sammenlikningen i gammel tråd linket til over, står Svea oppført med 5.5 kg, mens det i annonser på nettbutikker står 4,5. På helsport sine sider står det at teltet har blitt 600 gram lettere. Er dette forskjellen mellom ny og gammel modell jmf bildet over?

Tråden er ikke gammel, du må bare legge til Helsport "tillegget", så blir vekten 5,5 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrigerte vektopplysningnene i innlegget. 

 

Ok, så opplysningene fra feks xxl må tas med en klype salt?

Nja om du ikke har en fryktelig stor klype, så tror jeg vi nærmer oss snart 1 kg med salt ;)

Syns det er fryktelig synd at Helsport skal drive å bløffe slik med vekta på utstyret, for det er ikke noe dårlige telt de lager.

Og servicen de yter har ikke jeg å utsette på.

Som det er skrevet i den "gamle tråden" så veide jeg flere Svea telt inn til over 5,5 kg og siden jeg hadde vekta i hånda, veide jeg liksågodt flere av Helsporta teltmodeller.

Husker ikke alle tallene, men ingen av teltene jeg veide, hadde en vekt der forskjellen på oppgitt vekt og reell vekt var under 14% i pluss

Tilsammenligning veide jeg mitt nyinnkjøpte Hilleberg Rogen i dag, dog var det kun med en bagasjevekt.

Oppgitt vekt av Hilleberg er 2,1 kg

Jeg veide det først inn til 2.05 kg, så til 2.10 og til slutt 2.15 kg og det er med alt av lapper, repsett etc, slik det ble levert fra butikk.

Så ja, om vekt et viktig kriterie for deg, så er det greit å vite at oppgitt vekt fra Helsport må tas med en klype salt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.