Gå til innhold
  • Bli medlem

Halvurban fjelltur ved Kikut


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Planen var å kjøre til Geilo andre juledag og dra innover østre del av Hardangervidda mot Tuva og Hein. Men med julas uvær var det mye vind og jeg tok ikke sjansen på å dra opp dit med det været som var meldt. Istedenfor bestemte jeg meg for samme utgangspunkt, men motsatt retning.

 

Dag 1, andre juledag

 

På morgenen andre juledag var rv7 over Hardangervidda fortsatt stengt, men utifra værmeldinga så det ut som det skulle bli mulig å komme over i 4-5 tida på ettermiddagen. Så jeg kjørte fra Stavanger i 12 tida. Framme ved Maurset var det fortsatt kolonnekjøring og jeg ble stående og vente til kl 7 før veien ble åpnet for fri ferdsel.

 

Det ble derfor sent før jeg var framme og klar til å legge ut på tur. Klokka var i halv ni tida når jeg la ut på første etappe, og jeg fulgte bare løypa noen kilometer innover før jeg sporet litt av og slo opp teltet noen hundre meter fra skiløypa. Etter å ha trøblet med primusen i en time uten å få den til å brenne stabilt blir det å spise sørlandschips, kjeks og candyking til kveldsmat. Heldigvis har jeg med nok drikke til morgenen etter.

 

Dag 2, fredag

 

post-13206-0-52873800-1388438931_thumb.j

Første camp, rett før teltet tas ned.

 

Starter dagen med ny plundring med primusen, men når jeg heller ikke nå får noe gang på den bestemmer jeg meg for å snu og dra ned til Geilo for å kjøpe ny bensin. Miljøbensinen jeg kjøpte på Shell duger rett og slett ikke. Så det blir samme vei tilbake og kjøre ned til Geilo. Der får jeg kjøpt Primus sin egen PowerFuel som forhåpentligvis brenner rennere enn Shell miljøbensin.

 

post-13206-0-14052600-1388438936_thumb.j

Relativt grått vær, men lite vind og ellers fint på fredagen

 

Med ny bensin på flaska legger jeg på nytt i vei innover skiløypene. Klokka har blitt halv tre og jeg har en drøy time med dagslys, så det blir ikke noe lengre enn første dagen. Begynner å blåse opp ganske kraftig også utover ettermiddagen og det er ganske frisk vind når jeg skal slå opp teltet. Glad jeg ikke er mitt på Hardangervidda hvor det var meldt rundt 20 m/s, her nede under tregrensa er det nok en liten kuling eller noe slikt.

 

post-13206-0-12987900-1388439211_thumb.j

Teltet er godt bardunert for vinden som er meldt i løpet av natta

 

post-13206-0-82820400-1388439216_thumb.j

Lysene fra Geilo farger opp himmelen, hodelykta mi lyser opp snøen

 

Når teltet er slått opp er det på tide å teste ut primusen med ny bensin. Den slukker et par ganger igjen før jeg får brent ut den gamle bensinen, men etterhvert går den fint som en klokke. Helt tydelig at det var shell bensinen som trøblet det til. Nå blir det varm kakao til kvelds og chicken tikka fra Mountain House. Kvelden i teltet ble straks mer trivelig og herlig å ligge i soveposen og lytte til vinden som stryker over teltduken.

 

Dag 3 lørdag

 

Det blåser ganske godt når jeg våkner, så jeg blir liggende ganske lenge i soveposen før jeg gidder å stå opp. Har ingen hast siden jeg enda ikke har bestemt meg hvor jeg skal dra denne dagen. Etterhvert kommer jeg meg ut av posen og får fyrt opp primusen. Heldigvis fungerer den bra nå og det blir både snøsmelting og varm frokost.

 

post-13206-0-86947100-1388439222_thumb.j

Fungerende primus blir feiret med baconomelett til frokost

 

Litt utover formiddagen roer vinden seg noe og sola kommer til og med fram. På tide å pakke teltet og komme seg ut.

 

post-13206-0-55611400-1388439961_thumb.j

Fremdeles litt vind, men ingenting å klage over når sola titter fram og det er blå himmel

 

post-13206-0-68292800-1388439967_thumb.j

Men først må pulken graves opp

 

post-13206-0-30102200-1388439974_thumb.j

Andre campen

 

post-13206-0-66398200-1388439981_thumb.j post-13206-0-46215400-1388439987_thumb.j

Godvær når jeg først kommer meg ut

 

Klokka har blitt over 12 før jeg kommer meg ut på tur denne dagen, men trivelig med en god formiddag i teltet også. Litt flere folk er det ute i løypa denne dagen også. Jeg velger etterhvert å gå løypa mot Ruperanden og planlegger å stikke av ned i dalen etterhvert. Lett og fint å trekke pulken i de oppgåtte sporene i skiløypa, men straks jeg tar av fra sporene blir det tyngre å gå. Skiene synker ofte 20-30 cm ned i løssnøen i skogen og pulken har en tendens til å velte ned i sporene.

 

post-13206-0-13221600-1388440255_thumb.j

Valgets kvaler... Lia, Lia, Lia eller Lia? Her velger jeg å fortsette der det ikke er skispor siden jeg ikke hadde tenkt meg til Lia...

 

post-13206-0-45109500-1388440261_thumb.j

Pulk i tett skog er litt pes, men den kommer nå fram

 

post-13206-0-12025600-1388440270_thumb.j

Endelig ute av skogen igjen

 

Etter å ha kommet gjennom skogen og ned i Raudløkdalen skrår jeg oppover dalen og leter etter en teltplass litt under Nystølen. Finner til slutt en ok plass, men snøen er løs og ikke særlig dyp, så det blir mye kreative løsninger for å få festet teltet godt. Er meldt noe vind denne natten også, så ikke verdt å ta noen sjanser med for dårlig bardunering.

 

Dag 4, søndag

Etter nok en vindfull natt er det et flott syn når jeg åpner teltdøren, det er vindstille og flott vær. Litt havregrøt til frokost og så er det bare å pakke teltet og komme seg videre. Skal jeg på lengre turer må jeg nok effektivisere rutinene mine litt, blir ofte over to timer fra jeg står opp til jeg er klar for å dra, da går mye av dagen bort med så korte dager det er nå.

 

post-13206-0-73626200-1388440973_thumb.j

En fin morgen :)

 

post-13206-0-21418900-1388440980_thumb.jpost-13206-0-56242800-1388440986_thumb.jpost-13206-0-07237400-1388440993_thumb.j

Kjøkkenkasse, matkasse, klepose og soveposepose er pakket i pulken og det gjenstår bare å få ned teltet.

 

Turen oppover mot Nystølen er det litt vekselsvis føre, noen steder bærer vindskaren bra og det er lett og fint å gå, mens andre steder trår jeg stadig igjennom og den siste biten opp mot stølen hvor det blir litt mer skog og samtidig også brattere blir det ganske tungt når en både må trekke i oppoverbakke samtidig som en trår igjennom snøen for hvert steg, men oppover går det og om ikke annet er det god trening.

Været er det ihvertfall ingenting å klage på og når jeg kommer opp på flata nedenfor Nystølen har jeg god utsikt til Hallingskarvet.

 

post-13206-0-45926100-1388441727_thumb.j

 

post-13206-0-27440100-1388441734_thumb.j

Siste biten opp til stølen

 

Fra Nystølen er det kort vei bort til skiløypa som kommer fra Sangfjellet så jeg går inn på denne og følger denne tilbake til Kikut. Jo nærmere jeg kommer Kikut jo flere folk er det som er ute i skiløypa denne flotte dagen.

 

Neste tur får jeg prøve å komme meg opp det skikkelige fjellet, men det ble ihvertfall en svært lærerik og fin tur selv om det ble litt anderledes enn først planlagt.

Vis rapporten i Turkartet

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ut til å ha vært en fin tur, synd på meg som ikke har "lov" til å anstrenge meg ennå :mad:  

Synes du bør bardunere mye mer ut til sidene, får du storm fra siden, vil du oppleve noen ekle stangbrudd. Lurer forøvrig på hvorfor du (og flere andre) ikke strammer opp stangkoppene skikkelig? Du får fjernet mye blafring hvis du gjør det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å ha vært en fin tur, synd på meg som ikke har "lov" til å anstrenge meg ennå :mad:  

Synes du bør bardunere mye mer ut til sidene, får du storm fra siden, vil du oppleve noen ekle stangbrudd. Lurer forøvrig på hvorfor du (og flere andre) ikke strammer opp stangkoppene skikkelig? Du får fjernet mye blafring hvis du gjør det...

 

Takk for tips. Det med oppstramming av stangkoppene har jeg vært litt sløv på.

 

Bardunerer som regel som øverste tegning her, burde det vært som nederste? På et av bildene har jeg tatt opp bardunering ut til siden da før bildet ble tatt.

 

 

post-13206-0-86440600-1388489966_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Det med oppstramming av stangkoppene har jeg vært litt sløv på.

 

Bardunerer som regel som øverste tegning her, burde det vært som nederste? På et av bildene har jeg tatt opp bardunering ut til siden da før bildet ble tatt.

 

 

attachicon.gifbardunering.jpg

Er det garantert at vinden ikke dreier, er det bra nok og minst ikke minst mindre arbeid å samle alle bardunene som den øverste tegningen. Skulle vinden derimot dreie fra sørlig bris til nordvest sterk kuling, kan det gå riktig ille. Forøvrig så er jo trær suverene å bardunere i, da får du ofte 90 grader vinkel på bardunen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det garantert at vinden ikke dreier, er det bra nok og minst ikke minst mindre arbeid å samle alle bardunene som den øverste tegningen. Skulle vinden derimot dreie fra sørlig bris til nordvest sterk kuling, kan det gå riktig ille. Forøvrig så er jo trær suverene å bardunere i, da får du ofte 90 grader vinkel på bardunen også.

 

Er jo litt av ulempen det ja med tunneltelt at det er mer ømfintlig for vind mot breisiden så greit å bardunere så godt man kan for å motvirke det. Om man ligger nede i en dal vil jo vindel ofte følge dalen enten opp eller ned uavhengig av vindretning, men på flatvidda kan jo en liten dreining av vinden bety ganske mye for hvordan vinden belaster teltet.

Flott å få slike tilbakemeldinger på turrapportene, da kan man lære til neste gang og unngå de store tabbene :)

 

 

Det glemte jeg, hva slags bensin var det som ikke virket?

 

Var miljøbensinen de selger på Shell.

post-13206-0-64670500-1388505846_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt av ulempen det ja med tunneltelt at det er mer ømfintlig for vind mot breisiden så greit å bardunere så godt man kan for å motvirke det. Om man ligger nede i en dal vil jo vindel ofte følge dalen enten opp eller ned uavhengig av vindretning, men på flatvidda kan jo en liten dreining av vinden bety ganske mye for hvordan vinden belaster teltet.

Flott å få slike tilbakemeldinger på turrapportene, da kan man lære til neste gang og unngå de store tabbene :)

 

 

 

Var miljøbensinen de selger på Esso.

attachicon.gifbilde(10).JPG

Greit å vite...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport og bilder, ble sugen på tur snølandskap nå ! Håper vi får en god runde med snøfall før våren banker på døra her nede i lavlandet ved kysten..

 

Er unormalt mildt her også. Må opp i rundt 1000 moh før det er stabile kuldegrader. Men har kommet veldig mye snø i fjellene over 6-700 moh i det siste med all nedbøren. Mye har falt på nullføre under 1000 moh, men det bygger uansett godt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.