Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskisko


bananskallet

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har tenkt å gå til anskaffelse av fjellski. Har sett meg ut Åsnes Cecilie (evt. kanskje Fischer E109 eller Ingstad) og Voile 3-pin cable binding. Sko er jeg veldig usikker på. 

 

Bruken min kommer til å være litt all-round. I hovedsak blir det utenfor løype, på topper der toppturskiene mine ikke strekker til (lange innmarsjer og sånt). En topp kommer nok alltid til  være målet, uansett. 

 

Jeg ønsker en sko som er så stødig og stiv som mulig (men ikke plastikk), da jeg verken er verdensmester i telemark eller nedoverbakker på langrenn. Har sett litt på Crispi Svartisen 75mm, og Fischer BCX 675. Er det noen som har noe erfaringer med disse? Er de stødige? Blir det overkill for mitt bruk? Er det noe grunn til at jeg heller burde gå for noen mer standard sko? 

 

Andre forslag mottas gjerne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Har nettopp anskaffet et par Crispi Svartisen, men ikke prøvd dem ennå. Det første som slo meg var dog hvor lite vridningstiv de er kontra mine gamle Crispi Antartic, og hvor tynn sålen er. Mulig de blir stivere på foten med plastspennene strammet. Ankelstøtten virker bra. Ellers er det lette og fine sko, som passer bra på en smal fot, jeg har altså ikke såkalt"bred, nordisk lest".

Men hvorfor ikke Scarpa T4? Utifra bruken og ferdigshetsnivået ditt, høres det ut som om de er mitt i blinken? Jeg bruker Ingstad og T4 mye, og synes det er en veldig lettkjørt kombinasjon, ser ut som det er en verdensmester i sving, iallefall :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

 

Jeg skrev et svar her, men ser nå at det aldri ble sendt. Da prøver vi igjen.

 

Det er flere grunner til at jeg ikke vil ha T4. Jeg har en del erfaring med den, da det var den skoen jeg tok mine første telemarksvinger med (brukte den en sesong). 

Først og fremst er den stor og klumpete i forhold. Den veier i tillegg til sammen 1 kg mer enn Crispi Svartisen. 1 kg på fot = 5 kg i sekk. I tillegg syntes jeg kanskje den blir for voldsom til en ski som Åsnes Cecilie/Nansen, som mest sannsynlig er den skien jeg skal ha. I tillegg så har jeg en plastsko fra før som veier til sammen 400 g mer enn T4, så hvis vekt ikke skal spille noen rolle så kan jeg like så godt bruke dem. Jeg har jo et toppturoppsett med telemarkbinding fra før, så fjellskien blir jo til de turene der jeg går en god del mer bortover enn opp- og nedover. 

 

Jeg er forsåvidt ikke helt nybegynner heller. Dette blir 5. sesongen på telemark, og går langrenn flere ganger i uken, noe jeg har gjort de siste 3 årene. Men jeg har dog ikke vunnet VM i telemarksving ennå! Alltid noen som er bedre ;) Har i tillegg en vinglete og overtråkka ankel som er glad i stive sko. 

 

Liker at du har skaffet deg Crispi Svartisen. Er sikkert flere enn meg som setter pris på et lite sammendrag når du har fått testet dem. Det er svært lite info å finne på dem, sett bort i fra det som leverandøren kommer med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.