Gå til innhold
  • Bli medlem

Tørking av skistøvler


Hkn

Anbefalte innlegg

Hei. Planlegger en liten ukes tur med toppturer på randoneeutstyr. Etablere basecamp (telt)og gå dagsturer ut herifra. Lurer da på hvordan man best får tørka innerstøvlene etter retur til basecamp?? Blir det litt samme som å tørke ullundertøy i telt/soveposen??

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Planlegger en liten ukes tur med toppturer på randoneeutstyr. Etablere basecamp (telt)og gå dagsturer ut herifra. Lurer da på hvordan man best får tørka innerstøvlene etter retur til basecamp?? Blir det litt samme som å tørke ullundertøy i telt/soveposen??

På forhånd takk

Ut med innerstøvelen når du kommer i teltet, og heng den opp.

Men hvis du har problemer med våte innerstøvler, kan det kanskje være et alternativ å bruke en dampsperre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VG, papirutgaven altså.

Støtter den. Ta med noen doble sider av Vg (eller annen avis) og legg i sekken. Det veier lite og tar liten plass. Krøll løst sammen og legg ned i de våte støvlene og la papiret trekke fukt ca 10 minutter.

Ta så det fuktige papiret opp, fyr opp primusen,  brett ut papiret og tørk det mens du holder det (i god avstand) over primusvarmen. Det tar et par minutter. Gjenta dette i 10 minutters intervaller inntil støvlene begynner å bli tørre. Bruk gjerne to "papirsett" som du vekseltørker om hverandre. Tørt og lunkent avispapir absorberer fukt veldig effektivt.

 

På denne måten kan du få ganske våte støvler nærmest tørre. Dessuten er det sånn passe tidsfordriv i camp når det er tidlig mørkt, middagen er ferdig spist og det enda er en time til leggetid ;)

Cathrine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Lompa skrev: Men hvis du har problemer med våte innerstøvler, kan det kanskje være et alternativ å bruke en dampsperre?

 

Det vil jeg si er et bra tips!

 

Jeg vil tro at det hovedsakelig er kondensering fra føttene som medfører at innerstøvlene blir fuktige.

 

Av og til bruker jeg Varg Polar med løse innerstøvler på overnattingsturer på vinteren om det er meldt riktig kaldt. Er det ikke meldt så kaldt bruker jeg Alfa Skarvet som er betydelig bedre når det gjelder fuktproblemer.

 

For å begrense at skistøvlene blir fuktige, vil jeg anbefale dampsperreposer. Gode lange fryseposer (5-6 liters) bruker jeg. De kryper gjerne litt ned på hælen etter hvert og det kan være nødvendig å trekke de litt opp av og til ved lange marsjer. Ultratynne ullsokker innerst, dampsperrepose på utsiden av disse. Da unngår du fullstendig at fordampningen fra føttene trenger ut i innerstøvelen.  Da er det mulig å holde støvlene rimelig tørre på hele turen med mindre det skjer en fordampning fra utsiden av innerstøvelen. Men ytterdelen der er vel av et fuktbeskyttende materiale?

De tynne ullsokkene blir søkk våte, men det er ikke så ubehagelig som man kanskje vil tro. Disse tørker raskt på snora i innetelt når brenneren er igang.

 

Å tørke de i soveposen ville ikke jeg gjort da det fort kan bli vått og kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med noe fotsvette på lange turer. Selv med forholdsvis kaldt vær. Tror eg får ta med både aviser og brødposer. Så blir eg vel noen erfaringer rikere uansett hva resultatet blir?

Nok en gang takk for flotte tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har erfaring med noe fotsvette på lange turer. Selv med forholdsvis kaldt vær. Tror eg får ta med både aviser og brødposer. Så blir eg vel noen erfaringer rikere uansett hva resultatet blir?

Nok en gang takk for flotte tips.

De fleste er skeptiske til dampsperre helt til de har prøvd noen dager og skjønner hvor bra det funker... Ta med deg anntiback, litt spray på tærne i ny og ne dreper det meste av lukt fra føtene. Stalltipset er antiback med sitronduft! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.