Gå til innhold
  • Bli medlem

Støvler til barn for 10 dagers i Jotunheimen i 4-13 oktober.


Ullsokk

Anbefalte innlegg

Har et øye på langtidsvarselet, men lurer på om noen har noen synspunkter. En 3-åring og en 6-åring på tidagerstur med telt i Jotunheimen. Ser LaPortiva har egne fjellstøvler til barn, er disse noe gode?

 

Ellers har vi Crocs gummistøvler, Viking Thermo Cherrox og Viking GTX fjellsko og velge mellom, som jeg ser på som alternativer. Evt. kjøpe Duckboots eller andre neopren-støvler, men jeg har ikke gode erfaring med de selv på "nullføre". Har dere noen efaringer og dele?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi drar til Skarvheimen i morgen og satser på fjellstøvler. Snuppa har et par fra Vasque som vi kjøpte i USA i sommer. Vi var på Knutshøe med kusinen hennes for et par uker siden. Kusinen gikk i Timberland gore tex støvler (litt over ankelhøye) og holdt seg minst like tørr og varm som oss. 

 

Skal dere ha basecamp eller gå hver dag? Jeg ville aldri basert meg på gummistøvel/cherrox i 10 dager, men hvis fungerer greit å ta de med for evt veldig våte dager, så kan det jo være greit. Selv tar jeg bare med lette sko så vi har noe å skifte til i leiren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill. Vi investerte i La Sportiva fjellstøvler (skikkelige greier!) til 6-åringen, de er allerede innløpt på en 8 km-tur.  :mrgreen:  Treåringen får gå i Crocs høye støvler med doble ullsokker. De har ikke for, og blir ikke våte. om han plumper, er det bare å tømme dem, bytte sokker og gå videre. Han har brukt de masse på tur, han blir skjelden kald på føttene så tror det skal gå greitt.  

 

Det blir litt marsj hver dag, samt noe i camp for toppturer. 

 

Nå er det bare å sjekke snømengden i fjellet fremover...Langtidsvarselet bestemmer om det blir Jotunheimen eller plan B. Virrma: Har det lagt seg på toppene i Skarvheimen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ullsokk den her du kjøpte http://www.oslosportslager.no/produkt/la-sportiva-trango-kid-gtx-fjellsko-barn-23574.aspx ? fungere jo sikkert veldig bra til 4 åringen min og :)

har mere utforring med en luring på 15 mnd som ikke har spesielt store sko,han skal ikke gå så mye (går ikke så langt) men var ikke flust og velge i akuratt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den. :) Syntes de var relativt myke og med god passform. 

 

Til minsten har jeg hatt kjempeerfaring med Crocs Støvler; http://www.crocs.no/crocs-kids-handle-it-rain-boot/12803,no_NO,pd.html?cid=430&cgid=boys-footwear-boots

Jeg har en som er født naturlig plumper, og uten for er det veldig enkelt å holde gutten tørr på beina. Ta av støvlene, hell ut vannet, skift sokker og på med støvler igjen. Fantastisk! Jeg må indrømme at jeg ikke ser på Crock som "skikkelig fottøy", men her måtte det praktiske vike for ønsket om solide sko. Gutten min beveger seg veldig godt i dem, og de er superlette. Anbefales, med doble ullsokker i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal ikke prøve og lage en sko debat om Crocs,men ut fra hva jeg har lest/hørt så blir det ikke noe Crocs sko,tror ikke jeg hadde fått lov til og sette dem på foten til junior av sjefen eller (dama)

Men dem er som du sier veldig praktiske og kjekke :)

 

Du har vel ikke noe annen erfaring og? :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et øye på langtidsvarselet, men lurer på om noen har noen synspunkter. En 3-åring og en 6-åring på tidagerstur med telt i Jotunheimen. Ser LaPortiva har egne fjellstøvler til barn, er disse noe gode?

 

Ellers har vi Crocs gummistøvler, Viking Thermo Cherrox og Viking GTX fjellsko og velge mellom, som jeg ser på som alternativer. Evt. kjøpe Duckboots eller andre neopren-støvler, men jeg har ikke gode erfaring med de selv på "nullføre". Har dere noen efaringer og dele?

 

 

Hvilken soveposer har du tenkt og ha med på turen,ser det er meldt helt nede i -8,kan fort bli kaldt det her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvlene er noe helt annet enn Crocks i lavere utgaver, Kan ikke sammenliknes. De sitter også veldig godt på foten og særlig rundt anklene, ift andre støvler. Kjipper ikke, men har god tåplass. Ankepunktet mitt er at de har for mye "sprett" i såla, men igjen, småttisen veier ikke  mye, eller værer tungt. Har ikke hatt behov for andre støvler.  (Edit: husker nå at grunnen til at vi landet på Crocsstøvlene var at minsten har veldig høy rist og brede føtter, og disse sitter veldig godt på foten hans! Er ikke sagt at det gjelder alle...)

 

 

Poser; MExero 550, Så står valget mellom Nordheim Fenris eller litt mer høst/ vinterposer (dun, feks en fra Berghaus, den overnattet 3-åringen i i -30). Minsten fryser ikke, seksåringen fryser lett, må ta hensyn til det. Vi blir mange i teltet, tror det skal gå bra med 8 minusgrader. Ull er gull!

 

Turen risikerer å bikke i egen helse, men jeg er optimist og tar en dag av gangen. Stæsjet ligger i allefall nesten klart. Dette er andre forsøket på Jotunheimen i år, første gang strandet det i opppussing av hus som ble forsinket.  :???:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.