Gå til innhold
  • Bli medlem

Overnatting ute vinterstid


Gjest gammeltbrukernavn111

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe stort problem å bruke en foret fjellduk over soveposen. Har selv prøvd det, også over flere netter(vinterstid under åpen himmel). Vet ikke om jeg vil satse på det med en dunpose over lang tid da det vil sperres inne fuktighet. At det blir kondens er ikke egentlig et spørsmål, det er et faktum. Spørsmålet er hvor godt det merkes, og det merkes langt mindre med for i duken enn uten. Å våkne med fukt på soveposen er f.eks. helt alminnelig uansett. Delvis pga. kondens, delvis pga. kroppsvette som fordamper utover i isolasjonen og ikke alltid tørker vekk når den når ytterkanten av posen. Når man legger over seg et komplett vanntett trekk som fjellduken er det viktig å tenke på at denne fukten som oppstår fra svette og kondens ikke har noen mulighet til å tørke vekk mens man sover og vil vinterstid bli liggende som rim og is i foret på duken og soveposen. Dette er som sagt ikke nødvendigvis noe stort problem, men greit å være klar over. Vil heller anbefale at du prøver og ser hvordan det fungerer for deg om du har tilgang på en fjellduk.

 

Om spørsmålet er om du skal kjøpe ny sovepose eller fjellduk for å forberede et begynnende vinterfriluftsliv er derimot mitt svar helt klart: Kjøp en sovepose! Foret på en fjellduk er ikke så tykt sett i forhold til en sovepose. Spesielt om du begynner å tenke på hvor tykk sovepose du får for lik vekt som en fjellduk. Kjøp enten en ordentlig vintersovepose eller en lett sommer/hytte/dagstursovepose som du kan bruke sammen med posen du allerede har. Hvilket av de to alternativene er mest smak og behag men kan jo nevne at det er litt mer jobb å komme seg nedi to soveposer og at det kan kreve litt tilvenning(men selv har jeg brukt den løsningen i flere år nå). 

 

Uansett: Lykke til med kommende vinterovernattinger! Å sove ute vinterstid er absolutt verdt forberedelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Hei.

Så ikke denne tråden før nå.

 

Det har vært noen diskusjoner rundt et eventuelt kondensproblem vedrørende kombinasjonen sovepose, dun eller fiber, og diverse fjellduker.

 

Jeg er flittig vinterovernatter der jeg tar i bruk de fleste mulighetene tilgjengelig, det være seg tarp/presenning, telt/lavvu, gapahuk eller åpen himmel. Alt tilpasset hvor og når jeg skal på tur.

 

Denne løsningen har fungert best for meg. (Denne modellen kan avike noe fra den jeg har. Min er noen år gammel)

http://www.ebay.com/itm/US-Army-Outdoor-Sleeping-bag-Bivy-Cover-Schlafsack-Woodland-camouflage-Hulle-/400568496831?pt=DE_Sport_Camping_Outdoor_Schlafs%C3%A4cke&hash=item5d43be32bf

 

Den har glidelås og knapper på den ene siden. Det betyr at man kan bare bruke knappene om man vil lufte i nesten hele posens lengde. Den har også overlappende "klaffer" på siden, så det skal en del til før snø og vind blir en plage. Videre er det også hodeåpningen praktisk da den overlapper underdelen.

Denne posen begrenser seg litt til sovepose, men tror at man også kan hoppe oppi denne når man skal ta seg en pause.

 

Den har vist seg å tåle en gnist eller to fra bålet også siden stoffet er ganske tykt. Jeg er en notorisk bålmann:-).

 

Nikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.